Bude v Ružomberku niekedy obchodné centrum?

Ružomberok sa pred vyše dekádou mal stať jedným z prvých slovenských miest, kde malo vyrásť špičkové obchodné centrum. Napokon je z miesta, kde mal vyrásť Aupark dlhoročná ružomberská trauma a symbol nebývalého úpadku.

To, že vedenie mesta v rokoch 2010-2014 pod vedením dua Pavlík – Zuberec tento pozemok odmietlo kúpiť sa dnes ukazuje ako najväčšia strategická chyba od eskapády s kaštielom svätej Žofie. Ružomberok sa tak nestal ani nákupnou mekkou Liptova a Oravy a zároveň sa jeho centrum premenilo na ohyzdné bezduché miesto plné lacnej reklamy a treťotriednych obchodov.

Ohliadnutie za boľavou minulosťou však môže slúžiť ako poučenie do budúcna. Najmä s ohľadom na strategické uvažovanie o rozvoji mesta, ktoré žial v Ružomberku úplne absentuje. Súčasné vedenie mesta už očividne úplne rezignovalo na možné rozvojové plány a snahu prilákať  aspoň nejakých súkromných investorov, z Igora Čombora sa takmer určite stane historicky najhorší primátor akého Ružomberok malo. Budúcimi voľbami sa však história mesta nekončí a ak sa má naštartovať aspoň o niečo lepšia historická pasáž mesta, musíme sa zmieriť s jedným dôležitým faktom – kvalitné obchodné centrum v Ružomberku takmer určite nikdy nebude.  Hoci stále nevedno či plány Tetrastavu na vybudovanie OC Ruža na Bystrickej cesta niekedy budú sláviť úspech, no nákupná zóna v Liptovskom Mikuláši sa ďalej rozrastá a po dostavbe diaľnice bude pre väčšinu Ružomberčanov dostupná autom do 15 až 20 minút, čo je čas akceptovateľný aj pre vnútromestskú dopravu. Najnovšie plány na expanziu spoločnosti OBI, ktorá plánuje prerobiť budovu bývalej hypernovy v Liptovskom Mikuláši dávajú nádejám na veľkú obchodnú zónu v Ružomberku pomyselný posledný klinec do rakvy.

Plán rekonštrukcie budovy bývalej Hypernovy v Liptovskom Mikuláši. Zdroj: enviroportal

Neznamená to, že v Ružomberku nikdy nič nevznikne a pravdepodobnosť stavby menšieho obchodného centra, či retail parku v meste je stále vysoká. Existuje na to trh, požiadavka aj “bussines case” no na najlepšie kotevné, elektro a hobbi značky môžeme (asi) navždy zabudnúť.

Pre mesto to síce nie je dobrá správa, ale nie je to ani tragédia, ktorá by pochovala plány na lepšiu budúcnosť mesta ako takého. Mesto si musí nájsť svoju vlastnú cestu akou sa chce vydať a cieľ do ktorého chce dôjsť. Nemusíme chodiť ani ďaleko na západ aby sme videli príklady miest, ktoré prosperujú aj bez veľkých obchodných zón. Nechodia turisti do Banskej Štiavnice na dovolenku lebo nemajú obchody? Romantické centrum Bardejova láka napriek tomu, že do najbližšieho McDonaldu to majú viac ako hodinu autom.

A čo Ružomberok? Dokedy budeme snívať o tom, čo nikdy nebude? Zamerajme sa na to, aby sa obyvateľom a návštevníkom chcelo vyraziť do centra mesta za dobrým jedlom, kávou či drinkom. Posedieť si na terase podnikov zrekonštruovaného centra, previesť sa na kvalitnej sieti cyklotrás. či obdivovať prírodu v novom mestskom lesoparku…

Ružomberok má jednoznačne na viac a to, že si budeme musieť chodiť kúpiť oblečenie do 20 minút vzdialeného mesta nie je najväčšia tragédia. Tou je až nemohúcnosť, neschopnosť a nekompetentnosť súčasného vedenia mesta.

Hlavná foto: OC Ruža, Tetrastav

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

Som lokálpatriot. Zaujímajú ma všetky témy týkajúce sa Ružomberka. Prioritne sa venujem témam územného, sociálneho a mestkého rozvoja.


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.