Kolóny komplikujú prejazd Ružomberkom. Radnica má na stole dopravný projekt, ktorým chce zaťaženiu ulíc predísť

Diaľnica v nedohľadne a čiastočná kompenzácia v podobe zelenej vlny nestačí. Šoférom sa čakať v dlhej kolóne nepáči, cestu si krátia cez viaceré mestské časti. 

Piatok trinásteho augusta. Mnoho vodičov si počas leta zaiste povzdychlo, že lepší čas na prejazd Ružomberkom si ani vybrať nemohli. Bežné víkendové kolóny vtedy znásobila aj rekonštrukcia vozovky v Kraľovanoch. Dopravný servis už opäť upozorňoval na niekoľkokilometrové šóry áut. Tentokrát nielen z Ivachnovej smerom do centra dolného Liptova, ale aj pred Hubovou v smere na západ a pred Černovou v smere na východ.

Šikovnejším, ktorým sa nechce čakať v kolónach, pomáha aj elektronická navigácia. Ponúka možnosť skratiek, vďaka čomu môžeme dlhému radu ŠPZ-tiek z celého Slovenska mávať už v Černovej, na Klačne či na ulici Makovického. Problém má spoločného menovateľa a tým je chýbajúca diaľnica.

Zelená vlna problém s kolónami nevyrieši

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal už viackrát v priebehu posledného roka potvrdil, že dokončenie ružomberského obchvatu predpokladajú koncom roka 2023. Naposledy na kontrolnom dni po boku premiéra Eduarda Hegera. Zároveň uviedli, že naraz plánujú sprejazdniť úseky popri Ružomberku a Žiline.

Ako kompenzácia za meškanie diaľnice funguje v Ružomberku už viac ako rok zelená vlna, ktorá stála diaľničiarov 4,1 milióna eur. A mesto doplácalo ešte zo svojho rozpočtu naviac, na priamo bez výberu sumu 68-tisíc eur. Jej budovanie začala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v auguste 2019, ako požiadavku mesta a okolitých obcí, ktoré boli nespokojné s meškajúcim úsekom diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Po novom tak vozidlá mestom prejdú bez zbytočného spomaľovania či zastavovania. Ružomberská radnica však prostredníctvom poradcu primátora pre dopravu Tomáša Mišoviča pripomína, že zelená vlna neodstráni kolóny. Zápchy áut zmierni len hotový diaľničný úsek.

„Zelená vlna vyrieši to, aby kolóny neboli v meste a aby sa skrátil prejazdný čas áut cez mesto. Keď vozidlo príde do mesta a zastane na každej červenej, tak to spomaľovanie a rozbiehanie stojí enormné množstvo času,“ vysvetlil pre naše noviny na sklonku minulého roka Mišovič.

Mesto mohlo už pred rokom a pol pripomienkovať štátny podnik v rámci spomínanej kompenzácie za diaľnicu tak, aby sa vytvorili ďalšie križovatky, ktoré by kolóny zastavili mimo mesta, neurobilo tak.

Kolóny počas leta. (Foto: Jaroslav Moravčík. )

Kritická dopravná situácia v meste

Kolóny z oboch strán pred Ružomberkom sme počas leta mohli vídať oveľa častejšie. Situácii nepomohla ani rekonštrukcia vozovky pri Kraľovanoch na hlavnom ťahu cesty I/18 z Martina do Ružomberka. Spomínaná oprava cesty, ktorá začala v piatok 13. augusta, spôsobila kolaps už počas prvého dňa. Práce na 2,76 kilometrovom úseku trvali do októbra, Slovenská správa ciest za ne zaplatila takmer milión eur.

Neželaným vedľajším efektom kolón je ale zaťaženie ulíc Černovej, Hrboltovej, Klačna či ulice Makovického. Na kritickú dopravnú situáciu upozornili na júnovom mestskom zastupiteľstve nielen poslanci, ale aj obaja viceprimátori.

,,Chcel by som, aby mesto hľadalo určité dopravné opatrenia, ako by sme vedeli pomôcť ľuďom, že do doby, kedy bude vybudovaná diaľnica, nás čaká takéto náročné obdobie. Viackrát som inicioval aktivitu, aby sme zakázali vstup aspoň nákladným vozidlám cez niektoré ulice,” povedal v pléne poslanec za mestskú časť Černová Patrik Habo. Zároveň dodal, že na ulici Pri Váhu, pri vstupe do Černovej, je už osadená značka zákaz vjazdu nákladných vozidiel. Myslí si však, že toto opatrenie nie je dostačujúce.

,,Pred časom sme viackrát navrhovali poradcovi primátora pre dopravu Tomášovi Mišovičovi a vedeniu mesta, aby štátne peniaze, ktoré boli určené na rekonštrukciu svetelnej križovatky na Shellke, neboli použité len tam, ale aby bola svetelná križovatka vybudovaná aj na úrovni mosta na Hrboltovej,” uviedol Habo s tým, že práve na spomínanom úseku by svetelná križovatka zabezpečila, aby všetky tranzitné vozidlá, ktoré smerujú zo západu na východ, čakali smerom na Hubovú v časti, ktorá je neobývaná.

Kolóny počas leta. (Foto: Jaroslav Moravčík. )

,,Týmto spôsobom zbytočne zaťažujeme mesto, pretože 90 percent vodičov využíva elektronickú navigáciu a tá ich online naviguje na iné časti, ktoré využívajú ako skratky,” hovorí o zaťažení ulíc nielen vo svojom obvode poslanec Habo.

Poradca pre dopravu však hovorí, že o semafore pred Hrboltovú komunikovali s ministerstvom dopravy aj so zhotoviteľom zelenej vlny. ,,Ministerstvo túto požiadavku odmietlo s tým, že podľa ich pravidiel, ak sa má umiestniť semafor, musí ísť o križovatku dvoch ciest, čo nie je prípad spomínaného územia. Ide už o mimo zastavané územie obce. Nie je to jednoducho možné a nebudú s týmto návrhom súhlasiť,” povedal pre naše noviny v prvej polovici novembra Tomáš Mišovič.

Na kritickú dopravnú situáciu v meste v súvislosti s kolónami upozornila na júnovom zastupiteľstve aj poslankyňa Janka Halušková. ,,Obyvatelia Makovického sa sťažujú, že po pravej strane, smerom do mesta, kde je šesť tehlových bytoviek, majú ľudia v lete problém vyjsť z domu a dostať sa do mesta.Keď pôjdete smerom k múzeu, uvidíte všetky značky z celého Slovenska. Chcem sa spýtať, či sa nedá spolupracovať aj s políciou, pretože obyvatelia sú nešťastní,” poznamenala poslankyňa Halušková.

S opatreniami, ktoré musí urobiť mesto, súhlasí aj viceprimátor Michal Lazár. ,,Všimol som si to aj na Klačne. Hoci je tam cesta oveľa širšia, prechádza ňou trvalý prúd áut iných značiek ako z Ružomberka. Je to opodstatnená otázka, čo s tým ďalej.”

Poslanci sa pýtali na konkrétne riešenie tejto situácie. Viceprimátor Ján Bednárik avizoval začiatkom júla stretnutie aj za účasti polície. ,,Neviem povedať, aké riešenie nájdeme, ale jediným je zrejme nechať dopravu ešte pred Čistiarňou odpadových vôd (ČOV) v Hrboltovej. Dúfam, že si vodiči nenájdu skratku inde,” prisľúbil ešte na konci júna rokovanie s možným riešením Bednárik. Dodal, že zatiaľ mesto eliminovalo nákladnú dopravu.

,,Už nechodia cez Černovú, ale stoja v kolóne. Problém sú osobné vozidlá, tie si skracujú cestu, kde vedia,” uzatvoril diskusiu vice primátor Bednárik.

Mesto prisľúbilo dopravný projekt

Po stretnutí aj za prítomnosti polície mesto prisľúbilo, že dá vypracovať dopravný projekt, ktorý bude riešiť dopravnú situáciu. Tá by mala mať viaceré značenia. Podľa informácií, ktoré poslal viceprimátor Ján Bednárik poslancom ešte 9. júla, by mala byť na ulici Račkov umiestnená dopravná značka zákaz vjazdu okrem dopravnej obsluhy. Na vjazde z hlavnej cesty 1/18 na ČOV a Hrboltová by mala byť umiestnená značka prejazd zakázaný okrem dopravnej obsluhy. Za parkoviskom Ranč plánujú umiestniť značku zákaz vjazdu okrem dopravnej obsluhy a rovnaká značka by mala byť umiestnená aj na odbočke na Klačno pri Camíne. V rámci riešenia problému sa otvorí aj problém parkovania pri Camíne.

Viceprimátor Ján Bednárik taktiež prisľúbil, že spomínaný dopravný projekt bude prejednaný vo vedení mesta a hneď bude určený termín zadania projektovej dokumentácie a spôsob financovania.

Oslovili sme preto mesto s otázkou, či po mesiaci od rokovania na vedení mesta už poznajú spôsob riešenia problému s dopravou či termín zadania projektu, rovnako tak aj spôsob financovania.

,,Z našich zistení je ťažko viniť jednotlivých vodičov, pretože jednak neporušujú momentálne žiaden predpis a na druhej strane cestu Černovou im v prípade zhustenej premávky odporúča aj navigácia. Mesto Ružomberok tak v snahe o riešenie problému, v spolupráci so správnym orgánom, navrhlo riešenie spočívajúce v osadení dopravného značenia zakazujúceho prejazd cez Černovú,” povedal pre naše noviny hovorca mesta Viktor Mydlo.

Zároveň dodal, že je potrebné povedať, že nie každé vozidlo nutne prechádza cez Černovú. Niektoré vozidlá idú do mesta zo západnej strany a ich vjazd cez Černovú, mnohé zas do obľúbeného reštauračného zariadenia v Čutkovskej doline.

,,Osadenie takéhoto značenia môže negatívne ovplyvniť prístupnosť do mesta a do niektorých zariadení, čomu sa snažíme vyhnúť. Momentálne sa čaká posledné administratívne kroky. Akonáhle bude toto riešenie odobrené, pristúpi sa ku osadeniu,” nešpecifikuje konkrétny dátum realizácie Viktor Mydlo.

A hoci sa mesto odpovedi o financovaní projektu či termíne zadania projektovej dokumentácie elegantne vyhlo, v druhej polovici augusta sme sa z redakčných zdrojov dozvedeli, že projekt je už na papieri. Mesto si ho objednalo a projektant ho dodal.

Spomínaný dopravný projekt hovoril o troch návrhoch riešenia. Od Žiliny smerom na Ružomberok bude vodičov na obmedzenie upozorňovať prvá značka – zákaz odbočenia s dodatkovou tabuľou, že odbočiť môžu len vozidlá dopravnej obsluhy. O pár metrov ďalej, hneď za benzínovou pumpou, už bude ďalšia značka – úplný zákaz odbočenia na ulicu Čutkovská. Do Černovej sa teda bude dať dostať len po ulici Račkov alebo postupovať ďalej do mesta a pri Katolíckej univerzite odbočiť na Klačno. Druhá časť projektu hovorí o zákaze vjazdu do Hrboltovej popod most aj do Černovej pri Moteli Ranč. Opäť s povolením len dopravnej obsluhe.

Tretí návrh spomína aj Rybárpole. Zákaz vjazdu by mal byť na odbočke na ulicu Silbigera. Zjednodušene, prejazdy budú môcť realizovať len ľudia, ktorí na danom mieste bývajú, majú tam prevádzku alebo vodiči zabezpečujúce zásobovanie. Dopravnými značkami sa však skomplikuje prejazd do okolitých podnikov či reštauračných zariadení, no problém odbočiť budú mať aj Ružomberčania, ktorých sa netýka dodatková tabuľka s nápisom – Okrem dopravnej obsluhy.

Článok bol pôvodne publikovaný v septembrovom čísle RK Magazínu, dnes už vieme, že dopravný projekt bude mať predsa len inú podobu.

,,Skončilo to tak, že budú umiestnené značky na ceste prvej triedy, ktoré budú priamo smerovať tranzit iba po ceste prvej triedy. Zákazy vjazdu z pôvodného projektu sú zrušené,” potvrdil pre naše noviny poradca primátora pre dopravu Tomáš Mišovič.

Titulná fotografia: Pohľad na kolóny v Ružomberku počas letného obdobia. Foto: Jaroslav Moravčík.

 

 

 

 

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

Som vyštudovaná žurnalistka. Počas štúdia som pracovala pre regionálne noviny, kde som písala o kultúrno-spoločenskom dianí na Považí. Mám za sebou stáž pre portál aktuality.sk. Zaujímam sa o históriu, kultúru a problémy bežných ľudí z okolia Ružomberka. V RK Magazíne som zástupkyňa šéfredaktorka a web editorka portálu rkmagazin.sk.