Diaľnica v nedohľadne, zápchy každý deň

Zodpovednosť za neúnosný stav dopravy v Ružomberku padá na všetkých (ne)kompetentných.

Ružomberok je dôležitý dopravný uzol na Slovensku a v súčasnosti sa stáva neuralgickým bodom všetkých účastníkov cestnej
premávky. Každodenné zápchy z každého príjazdového smeru sú koloritom, ktorý sa stáva neúnosným najmä v lete. Zaťažuje to nielen vodičov, cyklistov či chodcov, ale hlavne obyvateľov mesta i obcí dolného Liptova.Neúnosná situácia je hlavne v mestskej časti Černová, kde si vodiči skracujú trasu smerom od Žiliny pomedzi rodinné domy. Časť sa na drzo potom zaradí na hlavný ťah, ďalší pokračujú cez sídlisko Kľačno po mestských komunikáciách smerom na Donovaly. Zápchy sú už bežné aj na starej ceste popri Váhu od Hrboltovej a Likavky až po Liskovú.

Mnohí si kladú oprávnenú otázku: kto to spôsobil? Naši politici nám sľubovali kompletnú diaľnicu z Bratislavy do Košíc už desaťročia. Ako hovoria bratia Česi, ale “skutek – utek”. Znovu si prehadzujú zodpovednosť z Ministerstva dopravy a výstavby SR na Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), ktorá má najväčší podiel zodpovednosti za súčasný stav.

Zodpovednosť diaľničiarov i politikov

Predchádzajúce vedenia NDS nedokázali adekvátne pripraviť úsek D1 v dolnom Liptove projekčne ani stavebne. Výhovorky o ne pružnom verejnom obstarávaní pri výbere stavebných firiem či zdĺhavom majetkovo-právnom vysporiadaní pozemkov už dávno
neobstoja. Pri pohľade na chabý stavebný ruch je aj dnes, keď už sú problémy vyriešené, každému je jasné, že kapacity víťazov tendra nie sú naplno využité.

Pritom už dávno sme mohli mať diaľnicu aspoň od Ivachnovej po Likavku, čím by sa odklonila doprava smerom na Oravu a Poľsko. Aspoň sčasti by to odľahčilo zápchy pri príjazde do Ružomberka z východu od Liptovského Mikuláša a severu od Dolného
Kubína. Plánov štátu a cestárov o rozšírení križovatky pri Mondi SCP a obchvate Ružomberka sa občania už napočúvali dosť.

Nemalý podiel zodpovednosti majú tiež regionálni politici. Pre predchádzajúcich funkcionárov Žilinského samosprávneho kraja
(ŽSK) bol Liptov na okraji záujmu. Vedenie územnej samosprávy nepripravilo obchádzkové trasy po cestách 2. a 3. triedy, ktoré sú v správe vyšších územných celkov (VÚC). Nápad súčasného podpredsedu ŽSK na odklonenie osobnej dopravy z Liptovskej Osady cez Liptovskú Lúžnu zhasol a dnes sa oprava cesty od Partizánskej Ľupče na Železnô ani nedostala medzi priority správy ciest kraja.

Svoje maslo na hlave si nesú aj komunálni politici z dolného Liptova – primátori, starostovia a poslanci mestského i obecných zastupiteľstiev. Neprispeli k rýchlejšiemu rozhodovaniu a nevytvorili silný lobing ani adekvátny tlak na riešenie situácie. Pokiaľ sa
zelení a občianski aktivisti sporili o trasovanie tunela Čebrať, bývalé vedenie NDS s požehnaním ministerstva za vlády koalície Smer- SD, SNS a Most-Híd či potom Smeru a Hlasu riešilo iné tunely.

Oprava cesty ako klinec do rakvy

Dopravný kolaps na severnom hlavnom ťahu, ktorý priam symbolicky v piatok 13. augusta spôsobila oprava cesty 1/18 pri Kraľovanoch, bol už len posledný klinec do rakvy doprave v meste Ružomberok a celom dolnom Liptove. Štátni opravári zo Slovenskej správy ciest to už ani nemohli naplánovať horšie a podarilo sa im spustiť oprávnenú spŕšku nadávok a kritiky.

Rozhodnutie začať s opravou v piatok, počas letných prázdnin a vrcholiacich dovoleniek, ukázalo na neznalosťou aktuálnej dopravnej situácie zo strany (ne)kompetetných. Liptov je región s najväčším počtom návštevníkov v lete. Top destinácia cestovného ruchu na Slovensku má však najhoršiu dopravnú dostupnosť zo všetkých svetových strán. Veľkým problémom sa stáva cestovanie k nám najmä pre hostí z Česka a Poľska, ale aj Maďarska. V zime dopravu navyše komplikujú ešte horské prechody Donovaly, Čertovica a Huty.

Kolabujúca doprava – pravidelné zápchy a neprejazdné horské prechody sťažujú rozhodovanie turistov v prospech návštevy nášho Liptova. Klesajúci záujem o destináciu môže negatívne ovplyvniť ekonomiku celého regiónu. Nejde pritom len o koronakrízou ťažko skúšaný cestovný ruch, ale o príjmy prichádzajú aj na tento sektor nadväzujúce odvetvia ekonomiky.

Svetielko na konci tunela sa nám predsa len črtá v októbri. Nielenže sa má skončiť oprava spomínanej cesty 1/18, ale konečne sa diaľnicou prepojí Bratislava s Košicami – cez Maďarsko. Možno aj to odľahčí dopravu na severnom ťahu, pokiaľ ostanú ešte otvorené hranice v dôsledku ďalšej vlny pandémie.

Titulná fotografia: Jaroslav Moravčík.

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

Som vyštudovaný novinár s dlhoročnou praxou v celoslovenských, regionálnych i komunálnych médiách a mám skúsenosti aj s vydávaním novín. Dlhé roky bol vydavateľom a šéfredaktorom regionálneho týždenníka LIPTOV a šéfredaktorom MY/Liptovské noviny. V súčasnosti som riaditeľom vydavateľstva R PRESS a poverený vedením redakcie RK MAGAZÍN.