Zjednotiť rozdielne postoje chce županka Erika Jurinová. Kvôli tomu prišla po prvý raz oficiálne na návštevu Ružomberka.
Obce dolného Liptova, vrátane Ružomberka, presadzujú na úseku Turany – Hubová variant s tunelmi Korbeľka a Havran. Zapojili sa tak do aktuálnej debaty, ako urobiť posledný úsek diaľnice D1, ktorý sa zatiaľ nestavia a nie je ani naprojektovaný.
Jednotný postup Liptákov
Ružomberský primátor Igor Čombor zvolal tento týždeň stretnutie zástupcov obcí z Turca, Liptova, ale aj županku Eriku Jurinovú, aby sa porozprávali o poslednom nerozostavanom úseku diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou. Zo stretnutia sa napokon pre chorobu ospravedlnil.
„Chceli sme si vydiskutovať názory a povedať, že obce dolného Liptova sú jednomyseľne za ministerstvom navrhovaný tunelový variant. Stavba sa dotkne všetkých, ale to, že sa nestavia je najhoršie práve pre nás Liptákov,“ vysvetlil základný postoj liptovskej strany zástupca primátora mesta Michal Slašťan (KDH).
Na stretnutí tento postoj deklarovali aj ďalší starostovia z regiónu.
„Každá stavba je negatívom pre životné prostredie, ale je tu možnosť formou kompenzačných opatrení vyžiadať si výrazné zlepšujúce podmienky pre súčasný aj budúci stav dopravy. My to poznáme v Likavke, postupovali sme rovnako a verte, súčasná stavba D1 okolo našej obce nie je ľahká ani pre nás,“ poznamenal starosta Likavky Marián Javorka (KDH).
Tunelový variant podporujú na turčianskej strane obce Šútovo či Kraľovany. „Pretože po preštudovaní všetkých dokumentov, dvanásť nezávislých odborníkov, ktorí nezávisle pracovali na sebe, prišli k spoločnému záveru, že i keď je Korbeľka drahšia, ale je ekologickejšia a má menej zásahov pre človeka aj pre prírodu,“ vysvetlil svoj postoj starosta Šútova Ľubomír Maďari (Smer-SD).
Povrchový variant tu má ísť len 50 metrov od rodinných domov, a to až v dĺžke dvoch kilometrov. Obáva sa tiež zosuvného pásma, pre ktorý sa pred rokmi stavba diaľnice v tomto úseku skomplikovala.
Tlačová konferencia po stretnutí o úseku Turany – Hubová. Zľava Ľubomír Maďari (starosta Šútova), Milan Široň (starosta Švošova), Erika Jurinová (predsedníčka ŽSK), Michal Slašťan (zástupca primátora), Marián Javorka (starosta Likavky). Foto – autor.
Nespokojný Turiec
Reakcia z liptovskej strany prišla po dlhodobo vyjadrovanej nespokojnosti na strane Turca. Obce Turany, Krpeľany, Nolčovo či Ratkovo sa obávajú o stratu prírodných prameňov vody, čo niektoré štúdie pripúšťajú.
Na stretnutie do Ružomberka však neprišli. Podporuje ich ale združenie podnikateľov na severnom Slovensku – Slovenská obchodná komora zo Žiliny, ktorá za zvolaným „okrúhlym“ stolom nechýbala.
„Povrchový variant je lacnejší o 183 miliónov eur. Povedal to už niekdajší minister dopravy Počiatek. Dá sa vyhnúť zosuvnému územiu a neohroziť tak zdroje pitnej vody, ktoré tunel Korbeľka so sebou prináša,“ argumentoval Ján Mišura zo Slovenskej obchodnej komory.
Veľkým argumentom je podľa Mišuru aj čas. „Tento úsek nie je s tunelmi vôbec pripravený. Kým sa naprojektuje, začne robiť a dokončí, určite to nebude tak, ako je naplánované. Obávame sa veľkých problémov pri tunelovom variante. Povrchový variant je z hľadiska prípravy oveľa ďalej a bol by rýchlejší, lacnejší a bezpečnejší pre životné prostredie,“ myslí si Mišura, pričom vychádza z plánov, ktoré predpovedali dokončenie povrchového variantu do roku 2023.
Mišura tiež nerozumie, prečo sa Liptov stará do diaľnice v Turci. „Keď sme tu boli na poslednom sedení, povedali nám, že im je jedno, ako to bude v Turci, len nech sa to robí. Zrazu sa do toho miešajú. Ružomberok by sa mal starať o úsek Hubová – Ivachnová,“ zaútočil Mišura a dodal, že sa ospravedlní, ak tento úsek diaľnice bude hotový v roku 2026, tak ako to má v pláne Národná diaľničná spoločnosť.
Ján Mišura (vľavo) a Michal Slašťan si rozdielne názory vyjasňovali aj na chodbe po oficiálnom stretnutí. Foto – autor.
V regióne nechce žiadne hádky
Na stretnutie bola pozvaná aj žilinská županka Erika Jurinová (SaS, OĽaNO, NOVA, OKS, KDH). Sklamalo ju, že z okrúhleho stola nebolo nič, pre neúčasť zástupcov z Turca. Práve preto chce tento problém teraz ešte intenzívnejšie riešiť.
„Je tu napätie, ale ja nechcem, aby sa v tak dôležitej veci ako je diaľnica, stavali regióny v našom kraji proti sebe. Čaká nás veľa práce, veľa vysvetľovania, ale kraj musí byť mediátorom. Musíme postupovať spoločne,“ vysvetľovala Jurinová.
Chce zvolať ďalšie stretnutia, aj s odborníkmi a všetkými názorovými skupinami, aby si veci vysvetlili a zvážili váhu argumentov. Región sa podľa nej nesmie hádať aj pre inú vec.
„Stále nie je zabezpečené financovanie tohto úseku a tu bude treba tiež veľký kus práce, aby sa vôbec staval,“ hovorí Jurinová na margo odhadovaných 900 miliónov eur, ktoré NDS plánuje na úsek Turany – Hubová, no stále ich nemá.
Ministerstvo životného prostredia vydalo už vlani v máji Záverečné stanovisko o vplyvoch na životné prostredie, ktoré potvrdilo ministerstvom dopravy navrhnutú 13,6 kilometrovú trasu v úseku Turany – Hubová s tunelmi Korbeľka (cez masív Kopy) a Havran.
Viaceré obce sa odvolali, no začiatkom tohto roka ministerstvo svoj verdikt potvrdilo a odvolania zamietlo. Novú trasu však treba celú nanovo projektovať. NDS navyše počíta s problémami pri územnom aj stavebnom konaní. Ako reálne v súčasnosti vidí termíny 2021 ako začiatok výstavby a 2026 ako dokončenie. Mal by to byť posledný dokončený úsek diaľnice D1 na trase Bratislava – Košice.
Titulná fotografia – z rokovania županky E. Jurinovej s predstaviteľmi dolnoliptovských obcí. Zdroj – ŽSK