ŠTUDENTI ŠTATISTICI

Besedy na slovenských televíznych obrazovkách bývajú v čase pandémie Covidu 19 dosť napäté. Účinkujúce osoby z dvoch  proti sebe stojacich politických strán sa často napádajú a obviňujú jeden druhého, že v boji proti pandémii urobili málo.

Televízie, kde významní zástupcovia  VUCiek či ostatných  štátnych orgánov a samospráv, prizývajúc pred kamery bývalých ministrov, poslancov  a iných manažérov veľkých obchodných reťazcov nenachádzajú zhodu pri určení a vyčlenení času pre nakupujúcich dôchodcov.  Debatujúci často hľadajú svoje pre a proti ako presadiť alebo nepresadiť čas od 9-tej do 11-stej hodiny rannej.  Iní, ktorým ide o obchod a profitujúce obratové čísla  sa po čase troch jarných covidových mesiacov tohto roku popozerali racionálnejšie po svojich tovarových regáloch a ľuďoch, ktorí sa v nich nachádzali.

Len nedávno vyšli ich rôzne konštatovania, že dôchodcovia sa do obchodov nahrnú na dve hodiny, potom po nich ostanú obchody s pokladňami prázdne, inokedy je tomu inak , a že dôchodcovské nákupné hodiny určené striktne vládou sa vôbec neosvedčili. Nakoniec aj niektorí dôchodcovia argumentovali tým, že ráno nemajú kedy nakupovať a že sa im lepšie hodia odpoludňajšie hodiny, kedy prísť nakúpiť do miestnych samoobslúh či do väčších potravinových obchodov.

V posledných debatách od niektorých vecne argumentujúcich zúčastnených  bolo počuť náreky, že vláda zaspala, je nepripravená, že veci a vekovú návštevnosť v obchodoch za prvé tri mesiace pandémie si nepreverila a že vlastne dnes nemá z čoho vychádzať, aby čas pre dôchodcov s rúškami  na ústach a nose nad 65 rokov veku opäť prísne stanovila.

Nuž ktovie, normálny občiansky  sedliacky rozum hovorí , že všade je to s dôchodcami inak. Niekde v starších sídliskách miest alebo  odľahlejších  dedín stretávate prestarnutejšiu komunitu, kde mladých rodín je veľmi málo. Niektoré z nich  pracujú od vidím do nevidím, a tak skutočne ťažko je nájsť nejaký vzorec na výpočet čo,  kto a kedy podľa veku má dôjsť do predajne, aby uspokojil svoje fyzické, duchovné a iné materiálne potreby a aby neinfikoval seba a pracovný personál predajní.

Lenže poďme k veci , ak už ktosi v TV debate vyslovil to, že nikto to za predošlé mesiace Covidu z úradov vuciek, miestnych úradov a samospráv v obchodoch nesledoval, a nič nepripravil, aby sme sa mohli lepšie orientovať v tzv. druhej vlne októbrového Covidu.

Spomínam si , že kedysi , keď chceli vtedajší otcovia miest (ešte) súdruhovia dozvedieť sa, koľko áut im cez deň prejde cez mesto obomi či viacerým smermi , dali  to vyšetriť a zistiť študentom. Posedávajúc pri krajnici na vhodnom mieste s blokom, perom či ceruzkou škrtajúcou po päťkách nákladiaky a osobné autá to hravo zvládli a štatistiky  s počtami cestnej dopravy na úrad priniesli.  A študenti boli radi, že  na čas zo školy na dva dni vypadli a možno za malú symbolickú odmenu s pochvalou a poďakovaním sa mohli hrdiť na to, že pomohli štátu byť pri získavaní základných štatistických údajov vo svojom meste či jeho okolí.

Dnes v čase digitalizácie , onlajnov v miestnych orgánoch moci však úradníci prestali myslieť na podobné veci, a vyššie územné celky a zaškatuľkovaných úradníkov to už ani nepadne aby s niečím takým, čo tu kedysi bolo znovu prišli.  Veď všetko je to dobré hodiť to na toho, kto sa  na takejto besede nachádza a nemá žiadny argument . A potom ako ináč už len na vládu, bez rozdielu či minulú a či súčasnú.

Čoby sa bolo stalo keby do sídliskových obchodov a možno aj supermarketov prišli  načas deviataci zo zéešiek a študenti gymnázií či stredných škôl. Posadili by sa pred vchody, pri obednej prestávke by sa vzájomne vystriedali, aby im neušli záznamy a sledovali a značili si do obchodu vstupujúcich  klientov .

Stačili by zapisovať aj  hodinové intervaly od  otvorenia do uzatvorenia obchodu  a ešte  aj vek a pohlavie nakupujúcich . No a z toho by vyšli študentské štatistiky a štatistické charakteristiky, ktoré by sa hodili tým kompetentným ,ktorí by ich pre vecnú  argumentáciu  potrebovali. Nielen oni ale aj štátne a iné organizácie. aby z nich vytvorili v druhej vlne pandémie vhodný nákupný model pre klientov dôchodcov a iných mladších generácií nakupujúcich občanov.

Všetko také jednoduché, až sa to v slovenských mestách zdá zložitým pre miestne, okresné a krajské orgány neuskutočniteľné ,požiadať o pomoc študentov- štatistikov.

Alebo ktovie , niekde u tých predvídavejších a rozmýšľajúcich sa tak mimo (niektorých obchodných združení ) možno aj tak stalo.

Zaujímam sa o Ružomberok a spoločnosť okolo nás.