TOUCH  DOWN  CHASSIS  LOTTERY

Aj tak by sme mohli nazvať lotériu a jej výhercu, ktorý sa ako prvý dotkne podvozkom automobilu na nadjazde nad železnicou Korytničky vytlačených asfaltových kopcov vymodelovaných širokými kolesami preťažených dopravných prostriedkov.

Nevedno, kto prvý to môže byť, no bločkové a očkovacie lotérie z dielne našich ministrov financií,  priam volajú i o takúto lotériu.  Internacionalizácia názvu  (a ako ináč na Slovensku in English only ) už len preto, lebo súčasným Nábrežím M.R. Štefánika , Tatranskou  a Bystrickou cestou prejdú hocijaké ŠPZ-ky štátov, o ktorých sa vám ani nesníva.

V meste ,ktorému kedysi hovorili Rosenberg, Rózsahegy a nakoniec dnes Ružomberok – aj mesto hrdina, v 60-tych rokoch mesto bez lepšieho zásobovania, mesto trpiteľ za jeho históriu, čo sa komusi tam vysoko hore na najvyšších politických inštanciách vtedy nepáčilo , no dnes mesto, ktoré sa akosi vytráca už aj z hľadáčika Slovenskej správy ciest.  V pripomenutí si dvadsať minútového videa primátora mesta z 27. júna 2019 a prejavu k jeho ambasadorom vo Veľkej sále Mestského úradu , vyvstáva tu po dvoch rokoch aj akási faktická poznámka, či otázka. 

Možno nemiestny žart stvoriteľa tohto príspevku,  žiadne lósy ani žreby ,ružomberské dve cesty prvých tried priam kričia na niektorých miestach o opravu asfaltovej vozovky. Zatiaľ si SSC či mesto dávajú načas, kým nedôjde ku skutočnému tačdownu, s možným sklzom aquaplaningu ,ktorý by mohol spôsobiť vážnejšiu dopravnú nehodu auta s nižším podvozkom, zablokovanie, či skríženie iných tadiaľ prechádzajúcich dopravných prostriedkov. A možné odstavenie dopravy  na niekoľko hodín.

V správny čas a na  správnom mieste by to mohol byť dotyk , ktorý by Slovenskú správu ciest mohol stáť nejaké peniaze, o ktoré by si vodič , ktorý by sa tam ocitol v nesprávnom čase a nesprávnom mieste  a ktorý, by za opravu jeho automobilu a prípadný odvoz poškodeného alebo havarovaného vozidla do servisu, si o ne požiadal.  Kiež by sa tak ale nestalo , mestom- hrdinom a martýrom trpený nekvalitný asfalt by mohol ešte niečo  vydržať kým príde tá roky sľubovaná a konečne vysnívaná a dobudovaná D jednotka a tunel cez Čebrať.

No mraky nad celým tým albumom slovenských rozbitých ciest a mostov sa dlhodobejšie zhromažďujú aj nad našim mestským rivalom z Likavky. Už pred rokom 23. júla 2020 písal o moste pri Dome sociálnych služieb v RK magazíne J. Brezáni.  Most už vtedy v nevyhovujúcom stave, označený  šiestym stupňom – veľmi zlý, zvláda zatiaľ denne možno i viac ako 11600 vozidiel čo už údajne v roku 2015 naznačovala nejaká štúdia jeho sledovania. Ak hovorila vtedy o 1700 nákladných automobiloch denne, potom ich po moste na ceste I/59 spájajúcej tranzitné spojenie Slovenska s Poľskom prešlo odvtedy nejakých 646 tisíc. Ktovie a v akých zaťaženiach a či hmotnostných preťaženiach a ako zakývali s mostom, ktorého oprava ( aj keď sa písalo o jeho zdemolovaní a nahradení ho novým) sa zatiaľ nekoná.  Oprava vraj , resp. plánovaná stavba má trvať 11 mesiacov( !!)  a možno si doprava vyžiada aj obchádzky tohto miesta, teda do a cez Ružomberok smerom cez Kraľovany, čo naznačil aj starosta Likavky.

V čase leta 2021 a pražiacich slnečných lúčov na ružomberské preťažené asfalty nie príliš povzbudivé dopravné správy , či iné možné predikcie, keď  zbiehajúce sa hlavné spojnice frekventovaných hlavných ciest dávajú ťažko skúšanému mestu, každým prežitým dňom poriadne zabrať.

Nuž opravovať či neopravovať, či čakať, kým príde ten pravý čas, (keď už môže byť aj neskoro ) či budú alebo nebudú peniaze. Odkladajúce práce na stavbách ako už všetci vieme, sa zvyknú predražovať, stavebné materiály taktiež. A bude sa tlačiť aj na našu pani vládu ,aby s tým niečo urobila, to už konštatovali aj samotní zhotovitelia projektov ,že vraj im na to bude chýbať.

V domácich dresoch občanov Ruže a jej najbližšieho rádiusu 4 kilometrov si nikto nepraje obchádzky cez Liskovú, popod Mních, cez Likavku, Lipt. Štavničku popri Všechsvätskom kostolíku , či  cez Silbigerovu do Rybárpola.  A tobôž už nie s výstupom na Bystrickej ceste pri Enricu, ďalej cez Kalvársku na Obvodovú až do lievika s výjazdom na Makovického, ďalej popri futbalovom štadióne cez Klačno až do Černovej.  Nakoniec aj takýto možný dopravný model už existuje, na ktorý si zvykli cudzí vodiči, aby sa vyhli semaforom cez mesto , či kolónam vozidiel na zabitých ružomberských cestách.  A to si neprajú ani okolité obce. 

A tak páni ambasadori a poradcovia, nezostáva nič iné len pomôcť a volať tých najkompetentnejších, tentoraz a ad hoc na 02 502 55 470, ak sa dovoláte.

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

Zaujímam sa o Ružomberok a spoločnosť okolo nás.