V Likavke zbúrajú most a postavia nový. Práce potrvajú takmer rok

Most v Likavke pri Centre sociálnych služieb Likava zdemolujú a postavia na jeho mieste nový. Termín začatia stavebných prác nepoznáme, no trvať budú asi rok.

Hlavný ťah z Ružomberka na Dolný Kubín bude mať v Likavke nový most. Slovenská správa ciest (SSC), ako prevádzkovateľ cesty plánuje zdemolovať už existujúci most ponad Likavku a nahradiť ho novým.

Stav mosta je podľa zámernej štúdie hodnotený ako „veľmi zlý“, čomu prislúcha predposledný, šiesty najhorší stupeň stavebno-technických kritérií. Cesta I/59 je pritom využívaná ako hlavný koridor pre tranzitné spojenie medzi Slovenskom a Poľskom. Jej medzinárodné označenie je E77.

„Stav si vyžaduje zbúranie existujúceho mostného objektu a vybudovanie nového mostného objektu a úpravu nadväzujúceho úseku cesty pred a za navrhovaným mostom,“ píše sa v zámere vybudovania mostu.

Situácia prestavby mosta. Zdroj – SSC

„Dôjde k odbúraniu jednotlivých časti mostného zvršku pôvodného mosta vrátane príslušenstva, odbúranie nosnej konštrukcie, existujúcich pilierov, odbúranie úložných prahov opôr a záverných stienok, odbúranie krídiel a prechodovej oblasti mosta.“

Orientačné náklady vypočítali na viac ako 1,4 milióna eur bez dane. „Vítame to, ten most je už dlhšie v havarijnom stave,“ reagoval pre Ružomberský magazín starosta Likavky Marián Javorka (KDH).

Stavať sa bude takmer rok

„Čas stavebných prác bez nepredvídateľných udalostí a technologických prestávok je projektantom predpokladaný spolu na 11 mesiacov,“ plánujú v dokumente. Začiatok stavby ešte nestanovili.

Cestu spočiatku uzatvoria a premostia dočasne vedľa staveniska, bližšie k Likavke. „Bude to jednoprofilové premostenie so semaformi,“ podotkol Javorka s tým, že sa obáva dlhých kolón popri svetelnej signalizáci.

„Pre nás bude ťažšie chodiť do okresného mesta. Musíme s tým počítať,“ dodal Javorka. Rýchlosť bude v úseku obmedzená na 30 km/h.

Celková situácia stavby s mostným provizóriom v Likavke.

Autá budú cez dočasný most púšťať len v jednom smere a SSC pripúšťa, že nákladná doprava môže byť odklonená napríklad cez Kraľovany. „Bude do dlhšia obchádzka, ale cez obec by to bola katastrofa,“ priznal Javorka.

Za jeden pracovný deň úsekom prejde podľa štúdie z roku 2015 viac ako 11 600 automobilov, z toho takmer 1 700 nákladných vozidiel.

Po skončení prác odstránia provizórny most a terén upravia do pôvodného stavu. „Doprava na miestnej komunikácii vedúcej pod mostom bude čiastočne obmedzená počas búrania nosnej konštrukcie existujúceho mostného objektu a pokládky nových nosníkov,“ oznamuje dokument.

Procesy kompletnej prestavby

Súčasťou prác bude aj „prečistenie cestnej priekopy pod mostom, opevnenie svahových kužeľov a vymení sa záchytné zariadenie na predmetnom úseku cesty. Okolie mosta sa vyčistí a upraví,“ uvádza sa v dokumente.

Slovenská správa ciest v zastúpení Investičnej výstavby a správy ciest Žilina tvrdí, že pre zlepšenie bezpečnosti a plynulosti dopravy na danom úseku uskutočnia rekonštrukciu asfaltových vrstiev vozovky. „Spevní a doplní sa krajnica v mieste nových záchytných bezpečnostných zariadení.“

Minimalizované by mali byť aj negatívne dôsledky prestavby mosta na životné prostredie. Štúdia EIA sa na danú prestavbu mosta posudzovať nebude.

Fotodokumentácia

Titulná fotografia – Most v Likavke. Zdroj – Google Maps

Študujem žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Píšem aj pre Denník Postoj a externe spolupracujem s Rádiom Lumen, pre ktoré pripravujem spravodajské a publicistické reportáže z okolia Žiliny a Ružomberka.