Cyklus komorných koncertov Hudba u Fullu pokračoval ďalším vystúpením.
Druhý koncert tohtoročnej jesennej časti ružomberského cyklu Hudba u Fullu, ktorý sa uskutočnil v nedeľu 13. októbra, ponúkol úplne odlišné nástrojové obsadenie. České duo VientoMarero v zložení Jiří Meca (gitara) a Michaela Meca (flauta) predstavilo ružomberskému publiku diela z obdobia baroka, klasicizmu ako aj tvorbu súčasných skladateľov. RK Magazín o tom v tlačovej správe informovala Bazala Ivánková.
Manželia Mecovci sa zoznámili počas štúdií na bratislavskej VŠMU a spoločne vystupujú od roku 2009. Ich program odštartovala očarujúca skladba Paraboles od Jacquesa Iberta (1890 – 1962), ktorého tvorba je vo všeobecnosti veselá, často odráža skladateľov vtip a humor. Nasledovali Tri kusy pre flautu Jeana Philippa Rameaua (1683 – 1764), jedného z najdôležitejších francúzskych skladateľov a teoretikov hudby barokovej éry.
Tvorba ostravského skladateľa a niekdajšieho pedagóga Janáčkovho konzervatória Edvarda Schiffauera (1942) je slovenskej verejnosti dosť neznáma. Duo VientoMarero uviedlo jeho Pohlazení, ktoré svojou ľahkosťou a pozitívnou energiou vďaka citlivej interpretácii dokonale zodpovedalo svojmu názvu. Beethovenova Romanze, op. 50 v úprave Jiřího Mecu zaujala jasnou sólovou melodickou líniou, epizodicky preberanou dobre premysleným gitarovým sprievodom.
Podobne lahodne vyznelo i dielo Maurice Ravela Piéce en forme de habanera v úprave profesora Jozefa Zsapku. Majstrovsky skomponovaná Balada, jedno z posledných diel nemeckého skladateľa Carla Reineckeho (1824 – 1910), vtiahla poslucháčov do hlbokej harmonickej atmosféry hudobného romantizmu.
Nezabudnuteľný umelecký a poslucháčsky zážitok
Témou znečistenia životného prostredia a zamyslením sa nad možnosťami obnovy biosféry sa českí hudobníci prihovorili poslucháčom Galérie Rozeta hĺbavou a zároveň nekompromisne radikálne vystavanou kompozíciou Petra Machajdíka … a voda bola opäť číra, plnou zvukových a rytmických kontrastov. Záver koncertu patril hudbe v Prahe žijúcemu francúzskemu skladateľovi a gitaristovi Alexandrovi Glizému a jeho trojdielnej skladbe Vientos.
„Gitara Jiřího Mecy v nej rovnako ako vo všetkých dielach večera mala bohatý zvuk a veľkú paletu výrazových prostriedkov. Za ovládnutím dreva a strún stál evidentne hráč, ktorý k tomuto profesijnému bodu mohol dospieť jedine vďaka kombinácii nevšedného talentu a vlastnej disciplíny. Komplexný bol tiež prejav flautistky Michaely Mecy s množstvom lahodných, čistých a priezračných farieb tónov, emócií a života,“ priblížila Ivánková.
„Oba jesenné koncerty boli pre ružomberské publikum nezabudnuteľným umeleckým a poslucháčskym zážitkom. Hoci prevažná väčšina cyklu Hudba u Fullu predstavuje zvukovo celistvé programy zamerané prevažne na novšie diela, dramaturgia oboch večerov s hudbou rôznych období napísanej skladateľmi z rôznych kútov sveta udržala poslucháčov zakaždým v dokonalej sústredenosti,“ doplnila Ivánková.
Projekt Hudba u Fullu podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia. Na oba koncerty finančne prispeli i Hudobný fond a Kultúrny a sociálny fond SOZA.
Titulná foto – Vystúpenie českého dua VientoMarero. Foto – Bazala Ivánková