Ako prebiehajú rekonštrukcie na železničnej trati v Stankovanoch?

Prvú etapu rekonštrukcií na trati medzi Kraľovanmi a Ľubochňou ukončia v polovici decembra. Ďalšiu budú realizovať v roku 2021 v závislosti od počasia a finančných zdrojov. Pozrite si video z rekonštrukcií.

Rekonštrukcie za viac ako 12 a pol milióna eur začali koncom augusta. Trať medzi Kraľovanmi a Ľubochňou modernizujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pre ich nedostatočný stav, ktorý bol podmienený vekom a materiálmi železničného zvršku z roku 1981.

Práce rozdelené na dve etapy

„Predmetnou rekonštrukciou sa dosiahne vyšší kvalitatívny štandard osobnej i nákladnej dopravy, zaistenie bezpečnosti železničnej dopravy a zníženie rozsahu údržby železničného zvršku,“ napísala ešte pred obnovou trate hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.

Rekonštrukcie rozdelili na dve etapy. „Prvá etapa – koľaj č. 1, bude ukončená v druhom decembrovom týždni 2020,“ ozrejmila Ria Feik Achbergerová s tým, že v prvej časti sa okrem koľaje renovuje aj nástupište v železničnej zastávke Stankovany a ostatné súvisiace objekty ako sú priekopy, priepusty, mosty, trakčné vedenie a oznamovacie a zabezpečovacie zariadenie.

Druhú etapu budú realizovať v roku 2021 „po zabezpečení výluk do 4 mesiacoch od zahájenia prác v závislosti od počasia a disponibilných finančných zdrojov,“ spomína hovorkyňa železníc.

Obec rekonštrukcie víta

„Zastávku bolo jednoznačne potrebné rekonštruovať, pretože nástupištia a peróny boli príliš vysoko, starší občania už mali problém nastúpiť do vlaky,“ opisuje starosta Stankovian Vladimír Urban (Smer-SD, SNS), podľa ktorého musíme myslieť najmä na tých starších, ktorí vlaky využívajú pomerne často. „Im sa najťažšie nastupuje do vozňov.“

Podľa slov starostu je pre obec tiež potešujúce, že železnice opravia prechod cez železničnú trať. „Prechod bude gumový, rovný a autá tam už nebudú mať problém prejsť,“ okomentoval Urban

Podľa miestnych je však problémom posunutie nástupišťa. Podľa najnovších noriem zastávka nemôže byť na oblúku trate, preto ju museli v Stankovanoch posunúť.

Rekonštrukcia trate s nástupišťami stála 12,6 milióna eur. Foto – Juraj Brezáni

„Sme trochu sklamení, že to nástupište nebude v takom rozsahu, v akom bolo,“ spomína starosta a dopĺňa, že po novom budú ľudia do vlaku nastupovať od železničného prechodu v smere na Košice. „Naľavo sa nástupište zruší a posunie sa ďalej, napravo od stanice.“

RK Magazín sa starostu pýtal aj na úpravu okolia železničnej trate v Stankovanoch, ktoré už patrí obci. Vladimír Urban nám potvrdil, že obnovy plánujú, no uvidia, aká bude nasledujúca situácia okolo koronakrízy. „Budeme chcieť upraviť priestor okolo potoka a budeme upravovať múriky či zábradlia,“ povedal Urban.

Vedľa železničnej zastávky stojí aj historická budova stanice, ktorá však v týchto rekonštrukciách zahrnutá nie je. O tom, či ju plánujú zrekonštruovať sa dozviete v tlačenom novembrovom čísle RK Magazínu.

Titulná fotografia – Opravy na trati. Foto – Juraj Brezáni 

 

Študujem žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Píšem aj pre Denník Postoj a externe spolupracujem s Rádiom Lumen, pre ktoré pripravujem spravodajské a publicistické reportáže z okolia Žiliny a Ružomberka.