Zvýšenie obrubníka, spevnenie zábradlia či trvalé zníženie rýchlosti. Slovenská správa ciest bude uvažovať aj nad týmito opatreniami, ktoré by na moste medzi Likavkou a Ružomberkom zvýšili bezpečnosť.
Z inkriminovaného mostu spadli za posledný pol rok tri autá. Štvrtý vodič ostal visieť. Hrozivú bilanciu podčiarkuje fakt, že pri jednej z nehôd vyhasol život mladého muža.
Na situáciu zareagovali aj miestne samosprávy. Primátor Ružomberka Igor Čombor aj starosta Likavky Marián Javorka poslali Slovenskej správe ciest (SSC) list. Žiadali v ňom prešetrenie nebezpečného úseku a prijatie preventívnych opatrení.
SSC tvrdí, že ešte pred doručením listu dala laboratórne preveriť drsnosť povrchu vozovky. „Generálna riaditeľka dala okamžite po tragickej dopravnej nehode vykonať aj úkony k zabezpečeniu dodávateľa na osadenie chýbajúceho zábradlia,“ povedala hovorkyňa SSC Lucia Karelová.
Chýbajúce zábradlie osadili až po dvanástich dňoch po nehode. Cestári zároveň vozovku skontrolovali. „Na predmetnom moste, kde došlo k dopravnej nehode, sa vykonala diagnostika povrchu vozovky. Povrch vozovky je vyhovujúci,“ potvrdila výsledok Karelová. Znamená to, že drsnosť vozovky je primeraná. Pri meraní sa však počíta aj s 5 percentnou odchýlkou.
Úzky most
Problémom môže byť aj zábradlie, ktoré má chrániť osoby a vozidlá pred pádom z mosta. Pri staršej nehode spred 10 mesiacov sa na moste nabúrali dve osobné autá. Náraz odhodil jedno z áut do zábradlia, ktoré nápor nezvládlo a auto sa cez mostnú oporu prerazilo.
„Je tam len zábradlie, ktoré je zložené zo samotných segmentov, no nie je pevné,“ reaguje pre Ružomberský magazín vodič z povolania Miroslav. Trasou na ceste medzi Ružomberkom a Likavkou chodí často.
„Jednotlivá časť zábradlia je len priskrutkovaná k betónu, auto sa pri náraze nemá šancu na moste udržať. Osobne som tam nemal nikdy problém, ale jednoznačne by tam mali byť zvodidlá,“ myslí si dolnolipták Miroslav.
Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák na zábradlie upozornil ešte vo februári. „Bolo by dobré, keby správca komunikácie zvážil, či toto zariadenie, ktoré tam je, je dostatočné,“ povedal vtedy pre TV Markíza.
Súčasné zábradlie nedokáže rozložiť hmotnosť auta natoľko, aby vydržalo nápor zrážky. „Zábradlie je tam postavené prioritne pre chodcov, keďže časť toho mosta slúži aj na presun chodcov,“ vysvetlil pôvodný zámer zábradlia starosta Likavky Marián Javorka.
Slovenská správa ciest argumentuje tým, že pokiaľ by pristúpili k osadeniu bezpečných trvalých zvodidiel, znamenalo by to zúženie chodníka.
Neplnohodnotný chodník
„Chodník by už nebol pre chodcov plnohodnotný, ale slúžil by len pre správu a údržbu mostného objektu,“ uviedla hovorkyňa Lucia Karelová. Ružomberčania a Likavčania by peši po moste so zvodidlami prechádzať plnohodnotne nemohli. „Predmetné parametre (šírka chodníka – pozn. redakcie) musia byť v súlade s príslušnou normou,“ informuje hovorkyňa SSC.
Ružomberský magazín oslovil generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka s otázkou či naďalej odporúča Slovenskej správe ciest osadenie zvodidiel.
„Bez ohľadu na to, ako to bude investične náročné, by zhotoviteľ mal pristúpiť k osadeniu bezpečnejších zádržných zariadení,“ povedal pre naše noviny Palčák.
Zdôraznil aj to, že súčasná norma nevyhovuje veľkému množstvu aj iných mostov na Slovensku, nevynímajúc most z Ružomberka do Likavky. „Je najvyšší čas, aby sme pristúpili k revízií súčasných noriem, ktoré sú pre dnešné podmienky už staré a nevyhovujúce,“ upozornil na zastarané normy zádržných zariadení, ktoré hovoria kde aké zábradlia, zvodidlá alebo stĺpiky majú byť osadené.
Slovenská správa ciest má spomínaný most zaradený v kategórii „bezchybný“.
Ľudský faktor bezpečnosti
„Aj napriek všetkým bezpečnostným zariadeniam nedokážeme zabrániť tomu, že niekto daným úsekom jazdí nedovolenou rýchlosťou,“ pripomína riaditeľ Ľubomír Palčák.
Zariadenie síce má zabrániť prepadu motorového vozidla z mosta, no pri prípadoch, kedy zlyhá ľudský faktor, nie je možné urobiť zázraky.
„V tomto prípade je o to nebezpečnejšie, že most v Likavke je postavený v 10-metrovej výške,“ povedal Palčák, ktorý doplnil, že rizikom je aj železničná trať, ktorá popod most prechádza: „Nedajbože, by auto spadlo priamo na trať a hrozil by náraz s vlakom.“
Keďže sú mosty medzi Likavkou a Ružomberkom na území obce, maximálna povolená rýchlosť je na nich 50 km/h. Aktuálne však Slovenská správa ciest na tomto úseku znížila rýchlosť na 30 km/h.
Čo bude s mostom ďalej?
V utorok 9. júna sa pôde rezortu dopravy stretla SSC, generálny tajomník ministerstva dopravy, primátor Ružomberka aj starosta Likavky. „Stretnutie bolo krátke a intenzívne. Najprv sme popísali súčasný stav mostu a potom sme sa rozprávali o ďalších krokoch,“ prezradil starosta Likavky Marián Javorka.
Jednotlivé kroky budú vyplývať zo štúdie, ktorú SSC pripraví spoločne s Krajským dopravným inšpektorátom v Žiline. Vypracovať by ju podľa Mariána Javorku mali do jedného mesiaca.
Štúdia bude obsahovať aj možnosti zlepšenia zábradlia. „Nebude prekvalifikované na iný typ, ale bude fyzicky lepšie, z hutnejších materiálov a samozrejme lepšie zakotvené do mosta,“ vysvetľuje Likavčan Javorka s tým, že si myslí, že keby bolo zábradlie navzájom previazané, znášalo by dynamiku nárazu lepšie ako v súčasnosti.
Ďalej budú posudzovať výšky obrubníkov. Slovenská správa ciest sa bude snažiť nájsť riešenie, aby obrubníky navýšili natoľko, že sa aj ony stanú prirodzenou prekážkou, pre autá, ktorá budú mať na moste kolíziu, alebo vďaka nejakej príčine budú nasmerované mimo vozovky.
Asfalt na moste upravia
„Hlavný krok urobia ešte predtým, ako spíšu štúdiu. Daný kritický úsek vyfrézujú a nahradia ho novým drsnejším asfaltom, ktorý bude mať bezpečnejšie vlastnosti napríklad pri brzdení,“ informoval starosta Likavky.
Investičná výstavba a správa ciest Žilina bude pripravovať potrebné rekonštrukcie počas prebiehajúceho mesiaca. „Zvýši drsnosť povrchu vozovky buď frézovaním, alebo mikrokobercom, aj napriek tomu, že podľa predložených výsledkov je drsnosť povrchu vozovky v mieste kde došlo k dopravnej nehode vyhovujúca,“ vysvetľuje hovorkyňa Karelová.
Samosprávy sa chcú dohodnúť s políciou, aby zintenzívnili na danom úseku merania rýchlosti.
V štúdii sa bude uvažovať aj nad možným trvalým znížením rýchlosti na moste. Spomaľovače podľa Javorku na moste byť nemôžu.
„Na cestách prvej a druhej triedy sa retardéry nedávajú a aj tak sa zvyknú na zimu dávať dole, pritom tento úsek je cez zimu ešte nebezpečnejší. Zmysel to teda nemá,“ zhrnul Marán Javorka. Rokovalo sa aj o možnosti vytvorenia merača rýchlosti, ktorý v dostatočnej vzdialenosti pred mostom upozorní vodičov na spomalenie.
Zvodidlá nebudú, ostane len zábradlie
Správa zo štúdie nebude rozmýšľať nad osadením zvodidiel. Tie sa tam podľa noriem, ani podľa Slovenskej správy ciest nezmestia.
„Rozprávali sme aj o zvodidlách, žiaľ, šírka cesty a chodníka nedovoľujú pridať bezpečnostné zvodidlá. Už teraz je súčasné zábradlie na hrane normatívnych rozmerov, čo sa šírky týka,“ povedal Marián Javorka. Postačovať bude musieť kvalitnejšie prevedenie zábradlia.
Zúženie chodníka by podľa starostu zároveň mohlo komplikovať jeho zimnú údržbu, na ktorú sa využíva snežná fréza
Prepáčte, mohlo to byť aj skôr
Na stretnutí riešili aj nedostatky v rýchlosti konania. Samosprávy vyčítali Slovenskej správe ciest, že chýbajúce zábradlie po tragickej nehode z 25. mája osadili až o 12 dní neskôr.
„Príliš dlho im trvalo osadiť zábradlie po nehode. Len to opáskovali a nechali tak,“ povedal Marián Javorka. Tiež naznačil, že SSC to mrzí a za nedostatok sa ospravedlnili a prisľúbili nabudúce rýchlejšie konanie.
„Myslím si, že na základe tlakov a najmä listu, ktorý sme generálnej riaditeľke SSC iniciovali, sa veci pohli oveľa rýchlejšie,“ povedal Likavčan.
Titulná fotografia – Visiace auto na moste. Autor – Marek Janák