Čoskoro sa dozvieme, kto vyhrá mestskú zákazku za desať miliónov eur

Už dva týždne prebieha vyhodnocovanie verejnej obchodnej súťaže na prevádzkovateľa mestskej autobusovej dopravy. V Mondi SCP pripúšťajú, že pre zamestnancov môže byť aj zadarmo.

Mestská autobusová doprava a komunálne služby. Dve veľké verejné obstarávania, ktoré v aktuálnom volebnom období radnica zrealizuje a ovplyvnia rozpočet i kvalitu ponúkaných služieb mesta na dlhé roky dopredu. Prvé z nich speje do finále. Na radnici už viac ako dva týždne majú otvorené obálky s uchádzačmi o prevádzkovanie mestskej autobusovej dopravy (MAD). Zákazky na desať rokov v predpokladanej hodnote 10,5 milióna eur.

Kritika súťaže

 
 

RK Magazín je už tri roky súčasťou ružomberských médií a stále pokračuje vo víziách svojich zakladateľov. Našim cieľom je robiť kvalitnú lokálnu žurnalistiku. Aby sme mohli naďalej slobodne tvoriť, potrebujeme aj vašu podporu.

 
 

Doteraz vykonávala MAD v meste spoločnosť Arriva Liorbus. Zmluvu má od roku 2009 a jej platnosť vypršala pôvodne ešte v roku 2017. Vtedy však mesto nepripravilo včas riadnu súťaž na prepravcu, ale narýchlo, v decembri, len mesiac pred skončením zmluvy poslanci odsúhlasili jej predĺženie s Arrivou o dva roky. Do uznesenia dali ale podmienku, že mesto musí vyhlásiť súťaž na MAD do júna 2018. Aby ju včas stihlo vyhodnotiť a nedostalo sa znova pod časový a ekonomický tlak.

Lenže vtedajšie vedenie mesta s primátorom Igorom Čomborom (nezávislý) tento záväzok nesplnilo. Obstarávanie pripravili a spustili až 13. novembra 2019. Ani nie dva mesiace pred koncom platnosti už predĺženého dodatku.

„Lehoty sú postavené nereálne pre čestnú súťaž. Pripravené sú pre toho, kto má už dnes na dvore autobusy pre Ružomberok. Tak to ľudsky cítim. Súťaž bola vyhlásená 13. novembra a končí 16. decembra 2019. Mesiac na súťaž. Ak má víťaz dodať nové vozidlá, je nereálne, aby ich kúpil a nechal vyrobiť, zohnal zamestnancov, technicky sa pripravil, a to ani vrátane 90 dňovej fázy na prípravu po vyhlásení výsledkov verejného obstarávania. To sú diskriminačné parametre,“ ostro kritizoval súťaž ešte vlani v decembri poslanec Karol Javorka (nezávislý).

Dokonca navrhol zrušenie súťaže, hoci bolo len päť dní do vyhodnotenia. Poslanecký zbor ale jeho návrh jednoznačne odmietol.

„Výherca nemusí prísť za 90 dní s novými autobusmi. To nie je podmienka. Do prevádzky ich musí zaviesť postupne,“ odpovedal mu viceprimátor Ján Bednárik (KDH).

Poradca primátora pre dopravu Tomáš Mišovič argumentoval, že nové autobusy, ktoré víťaz súťaže do Ružomberka musí doniesť, by všetky mali začať jazdiť do decembra 2020. Aktuálne je platný termín apríl 2021.

Priamo v súťažnom návrhu zmluvy sa ale píše, že „….dopravca je povinný disponovať vozidlami s rokom výroby minimálne 2014.“

„To je myslené pre náhradné autobusy, ktoré budú slúžiť ako rezerva. Tie nemôžu byť staršie ako rok 2014. Ružomberok bude mať dvanásť nových autobusov,“ obhajoval znenie vety v pripravenej zmluve Mišovič. Len štyri najstaršie budú môcť mať podľa zmluvy rok výroby 2019. Zvyšok z dvanástich nových autobusov musí mať rok výroby 2020.

Čakáme na vyhlásenie výsledkov

Radnica ešte na jeseň v oficiálnych dokumentoch plánovala, že výherca sa chopí MAD v Ružomberku od apríla 2020. Keďže však súťaž vyhlásila neskoro, musela krátko pred Vianocami opätovne predĺžiť zmluvu so spoločnosťou Arriva Liorbus. Inak by od januára tohto roka v meste MAD nefungovala. Zmluvu predĺžila o pol roka – do júna 2020.

Popritom radnica predĺžila aj čas verejnej súťaže. Zo 16. decembra najskôr do 10. januára a potom ešte raz, do 20. januára 2020. Týmito posunmi natiahla čas pre seba na vyhodnotenie súťaže, ale aj kritizovaný čas pre víťaza a jeho prípravu na ružomberskú zákazku. Dopravy by sa mal napokon ujať od júla tohto roka.

„Bolo to aj kvôli vianočným sviatkom, aby sme nerobili nejaké operácie uprostred Vianoc a nevyzeralo to celé nejako nepochopiteľne. Preto sme posunuli termín na 10. januára. Následne sme posúvali termín druhýkrát, pretože záujemcovia mali nejaké otázky na nás a žiadali o úpravu a vysvetlenie nejakých drobností. My sme na pripomienky museli v rámci zákona do sedem dní odpovedať, a zohľadnili sme tento čas aj v dĺžke súťaže,“ vysvetlil dvojnásobné predĺženie termínu súťaže poradca primátora pre dopravu a autor nového dopravného systému mesta Tomáš Mišovič.

Čo by malo byť súčasťou mestskej autobusovej dopravy

Mišovič dnes nechce verejne hovoriť o počtoch súťažiacich, ani ponukách, ktoré predložili do verejnej súťaže. V reakcii pre Ružomberský magazín, kedy bude výsledok ukončenej súťaže zverejnený, odhadoval čas bez bližšej špecifikácie na niekoľko dní.

Bezemisné autobusy nebudú

Kritika neskoro pripravenej a časovo krátkej súťaže nebola jediná. Ešte v októbri, pri schvaľovaní súťažných podmienok sme písali, že opozičným poslancom sa nepozdávala ani chýbajúca súťažná podmienka, že víťaz musí do mesta priniesť elektro autobusy.

„Chcel by som vedieť, prečo sa poslancov nikto nepýtal na autobusy. Prečo nejdeme do elektrobusov alebo bezemisných autobusov, ale schvaľujeme normu Euro VI, čo sú zase len naftové autobusy,“ pýtal sa pri schvaľovaní podmienok Ján Kuráň (nezávislý).

„Norma VI nehovorí, že nemôžeme maž elektro, plynové, hybridné a podobne. Ak niekto príde za tú cenu s elektrobusmi, tak skvelé, ale pravdepodobne nepríde. Ide o to, že elektrobusy majú denný dojazd reálne okolo 90 kilometrov a končia. My pre plné využitie autobusu potrebujeme denne aspoň 184 kilometrov. Súčasťou je dvanásť nových autobusov pre mesto, ak by to mali byť elektrobusy, potrebovali by sme ich 19, finančne by sme boli úplne niekde inde,“ vysvetľoval Mišovič, prečo Ružomberok nebude mať najbližšie roky v uliciach autobusy s alternatívnym pohonom.

Podľa Mišoviča má víťaz súťaže možnosť investovať do nabíjateľných staníc pre elektrobusy alebo nových zastávok. Ak by to za desať rokov zmluvy urobil, mesto mu môže bez súťaže predĺžiť zmluvu o ďalších päť rokov.

Doprava bude stáť milión eur ročne

Súťaž je vyhlásená na 10,5 milióna, ktoré by mal výherca zákazky na MAD v Ružomberku získať za 10 rokov prevádzky. To je milión eur ročne. Mišovič vo vypočítaných podkladoch odhaduje, zjednodušene povedané, že zhruba 600-tisíc eur budú tržby z cestovného a okolo 400-tisíc bude doplácať mesto.

 
 

RK Magazín je už tri roky súčasťou ružomberských médií a stále pokračuje vo víziách svojich zakladateľov. Našim cieľom je robiť kvalitnú lokálnu žurnalistiku. Aby sme mohli naďalej slobodne tvoriť, potrebujeme aj vašu podporu.

 
 

Ešte pred piatimi rokmi doplácalo mesto za MAD menej ako 300-tisíc eur ročne. Odvtedy však suma neustále stúpa a za rok 2018 bola dotácia z rozpočtu radnice už na úrovni 370-tisíc eur. Teda takmer toľko, koľko je predpoklad aj pre víťaza v najnovšej súťaži.

„Podľa novej zmluvy budeme každé tri mesiace doplácať dopravcovi straty, keď mu to ekonomicky nebude vychádzať. Mesto nemôže sanovať jeho mínusy v mzdových nákladoch, nafte, či spotrebnej dani. Sme v trhovej spoločnosti a pri desaťročnej garancii podnikania musí víťaz zniesť istú mieru rizika. Preto hovorím, že by mal mať fixnú sumu na kilometer, kde všetky tieto náklady zohľadní a menili by sa len v naozaj výnimočných prípadoch, ako devalvácia či nečakané zvýšenie minimálnej mzdy,“ oponoval predstavenému zámeru a sume, ktorú bude mesto doplácať poslanec Patrik Habo (nezávislý).

Tomáš Mišovič počas verejného stretnutia na Rovni k novému riešenia MAD v meste. Foto – autor.

„Náklady budú objektívne rásť, vláda zmení dane, vývoj trhu s palivami môže kolísať, to nevieme predvídať, a preto sa tieto položky budú valorizovať a v zmluve aktualizovať. Ide o koncesnú zmluvu, väčšina nákladov bude garantovaná, len ceny nafty a mzdy budú predmetom možného doplácania, ale objektívne posúdime, čo je oprávnené a čo nie,“ vysvetľoval to Tomáš Mišovič.

Vysvetlil aj, ako dospel k sume milión eur nákladov ročne na MAD v Ružomberku.

„Zákon o verejnom obstarávaní hovorí o predpokladanej hodnote zákazky. To je cena celej služby. Mesto platí len stratu, ktorú prevádzka MAD ročne vyprodukuje. Cena celej služby, to sú všetky náklady. Tie sú momentálne očakávané na úrovni sumy 1,50 – 1,60 eur za kilometer krát 600-tisíc kilometrov ročne krát 10 rokov,“ hovorí Mišovič.

K tomu však treba prirátať opciu.

„Opciu sme dali na 1,5 milióna kilometrov na desať rokov. Pretože v niektorom roku môžeme objednať viacej kilometrov, teda hustejšiu a frekventovanejšiu dopravu. Ak to bude nevyhnutné, musíme takto reagovať na zvýšený dopyt a preplnené autobusy, aby sme zabezpečili istý komfort cestovania. Je to presne podľa zákona o verejnom obstarávaní,“ vysvetlil Tomáš Mišovič.

Informačná kampaň mesta

Po jesennej medializácii nového dopravného systému MAD vznikli viaceré nejasnosti. Písali sme o nich ešte v októbri.

Mesto ide obstarávať autobusového dopravcu

Niektoré sa medzičasom podarilo vysvetliť. Tak napríklad avizované zastávky pri Katolíckej univerzite či na Rovni pri Partizánskej matke zatiaľ nevzniknú. Radnica tiež dočasne odložila zámer obojsmernej Ulice generála Miloša Vesela a vybudovania zastávky pri vchode do vojenskej nemocnice.

Viaceré otázky však vyvstali aj pre občanov. Obávajú sa najmä zavádzania prestupov, farebnej odlišnosti liniek, taktovej dopravy či kartového systému kúpy cestovného lístka. Viaceré otázky smerujú na konkrétne linky, v konkrétnom čase, ktoré ľudia využívajú a obávajú sa, že zaniknú.

Radnica preto organizuje verejné stretnutia, kde vysvetľuje ľuďom, ako bude MAD v meste od leta fungovať. Zatiaľ boli stretnutia na Rovni a v Baničnom. Podľa Mišoviča by malo byť minimálne ešte jedno na Klačne.

„Prebieha vyhodnocovanie súťaže. Predpokladáme, že 1. júla spustíme nový systém, aby sme vychytali muchy a od septembra spustili nový systém naplno. Po decembri 2020 by sme vyhodnotili prvé reálne dáta a prispôsobili ich ľuďom. Nevyhnutné korekcie v doprave ale budeme realizovať na dennej báze,“ ubezpečil Tomáš Mišovič.

Pre zamestnancov Mondi zadarmo?

Na stretnutí na Rovni odznela aj informácia, že spoločnosť Mondi SCP zvažuje podporu používania MAD vlastnými zamestnancami. Nový dopravný plán obsluhy opätovne zavádza zastávku pri fabrike.

„Mondi podstatne vytvára verejnú dopravu v meste. Na jednu smenu potrebuje dostať do 340 ľudí. Tým, že podporujú ekologické riešenia, tak sa vyjadrili, že ak to bude fungovať a dovezieme ľudí k fabrike, tak budú na verejnú dopravu pre nich prispievať, či už formou karty, časového lístka alebo nejako inak. Je to však otázka ďalších diskusií,“ uviedol na verejnom stretnutí Tomáš Mišovič.

Oslovili sme aj najväčšieho súkromného zamestnávateľa v meste, či naozaj nad takouto podporou svojich zamestnancov uvažuje.

„Určite podporujeme myšlienku zefektívnenia a zatraktívnenia hromadnej dopravy pre všetkých obyvateľov Ružomberka. Máme záujem, aby aj naši zamestnanci mali možnosť nechať svoje auto doma a mohli do práce cestovať MAD. O dopravných kartách zatiaľ neuvažujeme. Ak však bude o túto službu zo strany našich zamestnancov záujem, zvážime, či by to mohol byť ďalší z benefitov, ktoré naša firma ponúka,“ reagovala hovorkyňa spoločnosti Martina Piláriková.

Mondi to s verejnou dopravou pre zamestnancov skúšalo počas septembrovej celozávodnej odstávky, kedy zriadilo dve linky na zvoz pracovníkov zo všetkých kútov mesta. Okrem toho vo fabrike funguje vnútropodnikový autobus, ktorý môžu zamestnanci využívať na presun po závode.

Titulná fotografia – Ilustračná snímka. Autor – Juraj Brezáni.

Mám za sebou desať rokov práce v Mestskej televízií Ružomberok. Pedagogicky pôsobím na Katedre žurnalistiky Katolíckej univerzity, kde som aj vyštudoval. V Ružomberskom magazíne som šéfredaktor.