Povedal to dnes počas kontrolného dňa na stavbe minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.
Naposledy zavítal minister Doležal do Ružomberka v polovici apríla. Dôvodom boli výjazdové stretnutia na severnom Slovensku, kde počnúc Žilinou kontrolovali rozostavané úseky diaľnice. Zastávku mal aj v Ružomberku. Spoločne s primátorom podpísali Memorandum o porozumení a vzájomnej pomoci.
Zaviazali sa, že nad rámec zazmluvnených investícií a projektov postaví Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na vlastné náklady takzvané vratné vetvy pri Ivachnovej tak, aby nákladná doprava obchádzala mesto Ružomberok a neprechádzala cez Likavku a zároveň nezaťažovala cestu prvej triedy Dnes, 8. augusta prišiel do Ružomberka opäť, aby zhodnotil stavebné práce na úseku D1 Ivachnová – Hubová.
Problém je západný portál tunela a zosuvy pôdy
„Chcel som sa presvedčiť ako napredujú stavebné práce, pretože som mal indície od Národnej diaľničnej spoločnosti, že to nie je úplne ideálne. Som presvedčený, že nájdeme riešenie a dobehneme termíny, ktoré boli stanovené,“ prognózuje Doležal. Zároveň jedným dychom dodáva, že existujú objektívne dôvody, prečo stavba nemôže napredovať. Aj napriek tomu, že je väčšina mostných objektov hotová, problematické sú najmä zosuvy pôdy, s ktorými sa podľa ministra pôvodne nepočítalo, ale aj západný portál tunela Čebrať.
Príbeh diaľničného úseku D1 Hubová – Ivachnová sa začal písať už v novembri 2013 a jej ukončenie bolo naplánované na rok 2017. Plány však zmarilo razenie tunela Čebrať, ktoré bolo prerušené pre riziko zosuvu svahu nad trasou tunela. Termín dokončenia 15 kilometrového úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku naposledy naplánovali na jún 2022.
„Ide o jednu z najnáročnejších stavieb, nakoľko tu máme tri aktívne zosuvy. Z pôvodného projektu sa stavia už iba desať percent objektov, z toho dôvodu bola aj stavba prerušená na skoro tri roky. Dodnes sa niektoré úseky projektujú,“ povedal investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.
Tunel museli preprojektovať a posunúť hlbšie do svahu. „Tam ešte nemáme ani stavebné povolenie, zhotoviteľ stavby dokladá dokumentáciu,“ spresnil Andrej Doležal.
Dostavba sa pravdepodobne omešká
Zhotoviteľom úseku je konzorcium dvoch firiem, Váhostav SK a česká OHL ŽS.
„V tejto chvíli nemáme vstup zo západu. Hľadáme riešenia, akým spôsobom ho odvetrať, pokiaľ nebudeme mať prístup zo západu. Keď sa nám podarí prevŕtať na konci tunela na západnej časti vetracie šachty, rátame s dvomi metrovými dierami, tak by sme mohli zahájiť práce od východu na finálne mostenie tunela a urýchliť výstavbu. To je jedno z riešení,“ povedal generálny riaditeľ OHL ŽS Roman Kocúrek.
Pôvodný termín dokončenia diaľnice bol naplánovaný na jún 2022. „V tejto chvíli je tento termín príliš ambiciózny aj vzhľadom na to, že zhotoviteľ nedisponuje stavebnými povoleniami. Budeme preto hovoriť skôr o roku 2023. Termín je kľúčový aj z pohľadu eurofondov, ktoré na tejto stavbe nenačerpáme veľa, pretože sa veľakrát posúvala. Budeme radi, ak načerpáme aspoň 30 až 40 percent,“ povedal počas kontrolného dňa minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.
Titulná fotografia: D1 Ivachnová – Hubová. Foto: autorka