Minister dopravy zdvihol varovný prst konzorciu, ktoré stavia diaľničný úsek pri Ružomberku

Minister dopravy Andrej Doležal pohrozil zhotoviteľom úseku D1 Hubová – Ivachnová, spoločnostiam OHL ŽS a Váhostav. Šéf rezortu dopravy chce, aby konzorcium urýchlilo prípravy precenenia stavby.

Pochybnosti k rozostavanému diaľničnému úseku, ktorý je kľúčovým problémom ružomberskej dopravy, vyjadril minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) v pondelok v relácii Naživo s Braňom Závodským.

„Mám reálne obavy, či to budú schopní dokončiť načas a vôbec či to budú schopní dokončiť,“ povedal minister Doležal v rádiu Expres.

Podľa Andreja Doležala robia pri Ružomberku „úplne inú stavbu, aká bola vysúťažená a na to je nutné precenenie jednotlivých objektov.“ Zo strany víťazného konzorcia má ísť o výrazné zdržanie. Stavbu stavajú spoločnosti Váhostav a OHL ŽS.

Informácie Finwebu Hospodárskych novín hovoria, že tŕňom v oku ministra má byť práve Váhostav. „Zaangažoval som do toho aj právnych poradcov a advokátov. V hre je možno aj to najkrajnejšie riešenie,“ pohrozil šéf rezortu dopravy Doležal, ktorý nevylúčil ani opakovanie scenára ako pri tuneli Višňové.

Termín dokončenia 15-kilometrového úseku sa presúval z pôvodného roku 2017 na rok 2022. Cez leto 2020 minister dopravy oznámil, že diaľnica bude hotová až v roku 2023. Teraz nemusí byť reálny ani tento termín.

„Už to určite nebude v roku 2022. Komunikuje sa už rok 2023 a dokonca som zo strany zhotoviteľa začul rok 2024,“ povedal Doležal v pravidelnom štvrtkovom livestreame ministerstva dopravy. „To už som povedal, že chlapi, už dosť. Nevieme, kedy to bude, nevieme, koľko to bude stáť. Takto sa ďalej robiť nedá,“ pripomenul Doležal.

Najväčším problémom je preceňovanie?

RK Magazín oslovil aj vedenie Ružomberka, ktoré má vďaka memorandu prístup k niektorým dokumentom, ktoré sa týkajú úseku. Poradca ružomberského primátora pre dopravu a infraštruktúru Tomáš Mišovič nám potvrdil, že minister má problémy so zhotoviteľmi úseku. „Ja si však nemyslím, že zhotoviteľ zlyháva, lebo za minulý rok prestavali skoro 60 miliónov eur. To nie je znakom, že by zlyhávali,“ povedal Mišovič z ružomberskej radnice.

„Sú na to aj objektívne dôvody, a sú na to aj subjektívne dôvody. Celý problém je, že emócie sa motajú okolo tých subjektívnych, a zabúda sa na tie objektívne dôvody,“ diplomaticky zhrnul Mišovič.

Návesť na diaľničnom úseku Dubná Skala – Turany v smere na Ružomberok. Foto – Juraj Brezáni

Podľa ministra, aj podľa ružomberskej radnice nie sú problémom stavebné povolenia. Tie budú diaľničiarom k dispozícii vo februári alebo začiatkom marca. „Aktuálna informácia je taká, že konzorcium dostalo čas do konca februára, aby si splnilo svoje záväzky. Záväzky v zmysle precenenia objektov a podania stavebných povolení,“ povedal vo štvrtok šéf rezortu dopravy.

„Technologicky sú tam veci doriešené,“ povedal Mišovič s tým, že ministrovi vadí najmä to, že zhotovitelia nemajú také plnenie harmonogramu, ako by podľa jeho názoru mali mať. „Čo je absolútne logické, lebo nemajú. Motajú sa aj okolo precenenia, pritom už mohli byť niektoré objekty precenené a musia zmeniť komunikáciu medzi sebou, a to sa týka aj stavebného dozoru,“ vypichol Mišovič problémy 15-kilometrového úseku Hubová – Ivachnová.

Varovný prst ministra

Minister Doležal podľa vlastných slov chce len popohnať práce na úseku. „Sám som sa zúčastnil štatutárneho dňa a zaujímam sa o tento problém a toto je skôr také, že sa snažíme predchádzať tomu najčiernejšiemu scenáru,“ spomenul Doležal. Najčiernejším scenárom by mohlo byť odstúpenie od zmluvy so zhotoviteľským konzorciom.

Táto možnosť by však len opäť natiahla termín dostavby úseku, keďže by musela podobne ako pri žilinskom tuneli Višňové prebehnúť nová súťaž.

„Ja tam stále vidím priestor, aby konzorcium akcelerovalo, zamakalo a táto stavba bola odovzdaná do užívania,“ optimisticky poznamenal Doležal.

Oslovili sme aj jednotlivé spoločnosti konzorcia, ktoré stavajú tento úsek. Váhostav nám neodpovedal, za OHL ŽS odpísal vedúci projektu Ondřej Tomek, že „s ohľadom na zmluvný dohovor sa zhotoviteľ nemôže samostatne vyjadrovať do médií.“ Pýtali sme sa aj na najhorší možný scenár a to odstúpenie od zmluvy. Reakciu na túto možnosť sme nedostali.

Doležitý úsek

Úsek Hubová – Ivachnová robí vrásky na tvári mnohým Ružomberčanom, ale aj ďalším šoférom, ktorí by radi využili obchvat Ružomberka. Tranzitná doprava smerujúca zo západu na východ alebo naopak, naďalej využíva cestu I/18 prechádzajúcu Ružomberkom.

Podľa štúdie Slovenskej správy ciest, ktorá mapovala intenzitu dopravy na cestnej sieti, prejde denne cez Ružomberok takmer 25-tisíc vozidiel. Z toho takmer 5-tisíc nákladných.

Údaje však už neodrážajú realitu, keďže tieto dáta sčítania dopravy sú za rok 2015. Po piatich rokoch mali cestári situáciu zaktualizovať, no pre koronakrízu mapovanie intenzity dopravy odložili. Nič to ale nemení na fakte, že Ružomberkom prechádza po Žiline najväčší počet áut v Žilinskom kraji.

Titulná fotografia – Rozostavaný úsek Hubová – Ivachnová pri Likavke. Foto – Juraj Brezáni

Študujem žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Píšem aj pre Denník Postoj a externe spolupracujem s Rádiom Lumen, pre ktoré pripravujem spravodajské a publicistické reportáže z okolia Žiliny a Ružomberka.