Po rokoch čakania tunel Čebrať konečne prerazia

Tunel Čebrať slávnostne prerazili 15. novembra aj na západnom portáli pri Hubovej. Foto: Miroslav Parobek
Tunel na liptovskom úseku diaľnice D1 Hubová-Ivachnová začali oficiálne raziť pred ôsmimi rokmi. Po utlmení prác, ktoré sa opäť rozbehli v lete, v utorok 15. novembra ho slávnostne prerazia za avizovanej účasti ministra dopravy Andreja Doležala.

Dvojrúrový tunel Čebrať s dĺžkou 3,6 kilometra je súčasťou diaľničného úseku D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorý má takmer 15 kilometrov. Zmluva bola podpísaná v novembri 2013, práce na tejto trase odštartovali vo februári 2014. A v septembri došlo k oficiálnemu začiatku razenia tunela osadením sošky svätej Barbory pri východnom portáli nad Likavkou.

Riziko zosuvu spôsobilo zmenu projektu

Už v roku 2015 došlo ku komplikácii. Problémom sa ukázalo málo únosné podložie tunela, pričom hrozilo riziko zosuvu svahu nad jeho trasou pri západnom portáli – neďaleko obce Hrboltová. Razenie preto už po zhruba 300 metroch pozastavili.

Stavbu diaľnice museli preprojektovať a trasu posunúť severne od zosuvového územia. Došlo tak k omeškaniu odovzdania celého diela, tiež k predraženiu a predĺženiu tunelových rúr z pôvodných 2 026 na 3 600 metrov.

Tunel Čebrať v úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová má dĺžku 3,6 kilometra. Zdroj: NDS

V auguste 2018 raziace práce v tuneli obnovili, no plný rozbeh celého úseku diaľnice skomplikovalo chýbajúce platné stavebné povolenie. Bez neho bolo možné razenie len z východného portálu a to do maximálnej dĺžky 3 300 metrov.

Stavba sa kvôli financovaniu utlmila

Územné rozhodnutie vydali až v apríli 2020, no potom sa objavili informácie o spore medzi dodávateľom stavby a zhotoviteľom, ktorý sa týkal financovania. Zmluvná cena postupne stúpla z pôvodných 227 na 307 miliónov eur bez DPH. Celková cena však stále nie je „vyrokovaná“. Projekt je hradený výlučne zo štátneho rozpočtu.

V máji tohto roka sa väčšina prác súvisiacich s výstavbou tunela, kvôli problémom s financovaním, utlmila. Začiatkom leta sa to však podarilo čiastočne vyriešiť a opäť tam nastal pracovný ruch. Zúčastnené strany sa dohodli, že nová cena stavby bude definitívne určená do konca tohto roka. Vraj to ešte musia „dotiahnuť“ v dohadovaní so zhotoviteľom, Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a Ministerstvom dopravy a výstavby SR.

Na stretnutí so starostami obcí okresu Ružomberok 27. septembra minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) oznámil, že sa na stavbe opäť naplno pracuje. Zároveň priznal posun termínu dokončenia stavby. Druhá polovica roka 2024 je podľa šéfa rezortu dopravy zatiaľ iba predbežným termínom dokončenia úseku diaľnice D1 Ivachnová – Hubová.

Zdôraznil, že NDS stále rokuje so zhotoviteľom – potrebuje sa dohodnúť na zastropovaní ceny a presnom termíne dokončenia. „V najbližších týždňoch či mesiacoch budeme vedieť konkrétny termín dokončenia. O termíne sprejazdnenia bude NDS tiež ešte rokovať, tak, aby to bolo čo najskôr,” podotkol Doležal.

Termín dostavby diaľnice sa opäť predlžuje

Konečne svetlo na konci tunela

Diaľničný obchvat Ružomberka, v ktorom denne vznikajú dlhé kolóny áut s desiatkami minút zdržania, mal byť pôvodne dokončený v roku 2017. Ak sa už nevyskytnú žiadne komplikácie, najnovší finálny termín odhadujú na december budúceho roka. Pre vodičov je to dobrá správa, lebo aktuálne prejde týmto úsekom za deň približne 20-tisíc áut, v dopravnej špičke viac. Odľahčenia tejto lokality sa preto už nevedia dočkať vodiči aj obyvatelia dolného Liptova.

Ďalšia zlá správa pre vodičov v dolnom Liptove

Generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko v júli objasnil, že južná rúra tunela Čebrať je od prerazenia 45 a severná 125 metrov. „Máme informácie, že do troch mesiacov by sme mohli vidieť svetlo na konci tunela,“ avizoval na spomínanom stretnutí a následne aj na tlačovej konferencii v Bratislave. Jeho slová potvrdil aj minister A. Doležal v pravidelnom živom vysielaní na sociálnej sieti. Ich vyhlásenia sa naplnili a „deň Dprichádza práve dnes.

Úsek liptovskej  časti diaľnice D1 v dĺžke 14,92 kilometra, ktorý vytvorí obchvat Ružomberka, sa po dobudovaní napojí na existujúcu štvorprúdovú diaľnicu pri Ivachnovej smerom do Liptovského Mikuláša. Podľa NDS vodičom ušetrí, v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy, až 16 minút. Zhotoviteľom stavby je združenie stavebných spoločností OHL ŽS a spoločnosť Váhostav – SK.

Fakty o tuneli Čebrať

  • je súčasťou diaľničného úseku D1 Hubová-Ivachnová
  • vytvorí obchvat Ružomberka s dĺžkou takmer 15 kilometrov
  • dokončený mal byť v roku 2017
  • zmluvu na výstavbu podpísali v novembri 2013
  • cena diela stúpla z 227 na 307 miliónov eur
  • tunel začali raziť v septembri 2014
  • jeho dĺžka je 3,6 kilometra
  • pôvodne mal mať 2 026 metrov
  • riziko zosuvu sa objavilo v roku 2015
  • razenie pozastavili po 300 metroch
  • práce obnovili v auguste 2018
  • tunel prerazili 15. novembra 2022
  • celý úsek majú dokončiť v decembri 2023

Fotogaléria

Foto: Miroslav Parobek

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

Som vyštudovaný novinár s dlhoročnou praxou v celoslovenských, regionálnych i komunálnych médiách a mám skúsenosti aj s vydávaním novín. Dlhé roky bol vydavateľom a šéfredaktorom regionálneho týždenníka LIPTOV a šéfredaktorom MY/Liptovské noviny. V súčasnosti som riaditeľom vydavateľstva R PRESS a poverený vedením redakcie RK MAGAZÍN.