Na Liptove budú jazdiť autobusy od Arrivy aj naďalej

Prímestskú autobusovú dopravu na Liptove bude najbližšie dva roky opäť zabezpečovať spoločnosť Arriva Liorbus. Žilinská župa nevylučuje zvýšenie cestovného, pretože dopravcovi musí platiť viac.

Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) financuje prímestskú autobusovú dopravu v piatich dopravných regiónoch. Zatiaľ čo pre Horné Považie, Kysuce a Turiec vyberala župa dopravcu dohromady, v rámci jedného výberového konania, pri oravskom a liptovskom regióne vyhlásila verejné obstarávania samostatne.

Primálo času niečo vysúťažiť

Vyšší územný celok (VÚC) vyhlásil od februára tohto roka postupne tri tendre. Vyrokovať zmluvu stihol len v jednom prípade, a to práve v dopravnom regióne Liptov. Aj tu sa však do súťaže prihlásila len jedna spoločnosť – doterajší dopravca Arriva Liorbus z nemeckého koncernu Deutsche Bahn.

Ak by župa vyhlásila obstarávanie skôr, stihli by sa do súťaže zapojiť viacerí dopravcovia, a mali by teda reálne aj viac času zabezpečiť do regiónu autobusy či potrebné zázemie na prevádzku. „Predbežné trhové konzultácie s dopravcami ukázali, že na nástup do regiónu je primeraný čas asi 12 mesiacov,“ priznala predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová (OĽaNO, SaS, KDH, OKS, NOVA). Do úradu šéfka samosprávy nastúpila v decembri 2017.

Väčšia konkurencia by znamenala aj nižšie ceny. „Ak by sa súťažou začalo zaoberať už predchádzajúce vedenie, mali by sme komfortný čas férovo a otvorene súťažiť aj na viac rokov,“ povedala županka Erika Jurinová s tým, že práve preto nerokovali o 10-ročnej zmluve, aká platila doteraz.

So spoločnosťou Arriva Liorbus sa v prípade Liptova dohodli len na dvojročnej zmluve. Po roku 2021 si však môže dopravca uplatniť opciu na jeden ďalší rok. „Teraz môžeme postupne začať s prípravou súťaže na 10-ročné obdobie,“ poznamenala Jurinová.

Oslovili sme aj dopravcu – spoločnosť Arriva Liorbus. Pýtali sme sa napríklad, či budú mať záujem o opčnú ponuku. Na otázky zo začiatku decembra doteraz neodpovedali.

Zmluvný kompromis

Podľa predchádzajúcej zmluvy župa uhrádzala Arrive celú stratu, čiže rozdiel medzi nákladmi dopravcu a jeho tržbami. Celé riziko poskytovania služby tak bolo na strane ŽSK.

„Po novom garantuje dopravca výšku svojich nákladov v cene na kilometer,“ povedala Jurinová. Táto cena sa však má podľa jej slov raz ročne zvyšovať. „S rastom cien v časti nákladov na prácu bude úmerne stúpať aj cena za tarifný kilometer.“

Grafikon cestovného poriadku prímestskej linky do Liptovskej Štiavnice, Ludrovej a Štiavničky. Foto – Juraj Brezáni

Rokovať o podmienkach novej zmluvy museli obe strany viackrát. V prvej ponuke spoločnosti Arriva Liorbus bola cena za kilometer 1,81 eura. „Cenová požiadavka vysoko presahovala možnosti župy,“ opísala počiatočnú ponuku Erika Jurinová s tým, že boli nútení túto sumu znížiť na 1,56 eura za tarifný kilometer.

Doteraz župa platila dopravcovi prímestských autobusov na Liptove 1,39 eura za tarifný kilometer. Po novom bude suma vyššia takmer o 11 percent.

Zdraží cestovné?

Každoročne ŽSK zvyšuje dotácie na dopravu v regiónoch. „Za rok 2019 očakávame medziročný nárast dotácií pre dopravcov až o 3,5 milióna eur na celý kraj,“ uviedol VÚC Žilina. Konkrétne pre Arrivu Liorbus, prevádzkovateľa prímestskej dopravy v regiónoch Orava a Liptov, by sa financie mali dokopy navýšiť až o 1,3 milióna eur.

Aj napriek väčšej dotácii pre autobusových dopravcov, ohrozená je aj súčasná cena cestovného. „Práve z dôvodu rastúcich nákladov na dopravu je možné, že budeme musieť zvážiť aj zvýšenie cien cestovného,“ uviedla županka. Navýšenie odhaduje v priemere najviac do 15 percent.

To by pri najvyššom možnom zdražení znamenalo, že napríklad lístok z Ružomberka do Liptovského Mikuláša by nestál 1,80 €, ale približne 2,10 €.

Spoločnosť Arriva Liorbus má podľa podpísanej zmluvy zabezpečiť na Liptove vozidlá, ktorých priemerný vek za celú dvojročnú prevádzkovú službu nesmie prekročiť 10 rokov. Pričom jednotlivý autobus nesmie byť starší ako 16 rokov.

Zmluvu o poskytovaní služieb prímestskej autobusovej dopravy podpísali s vedením ŽSK aj ďalšie dopravné regióny. V týchto ostatných prípadoch však bolo výberové konanie po napadnutiach zo strany súťažiacich zrušené a dopravcov si kraj pre krátkosť času vyberal takzvaným priamym rokovacím konaním. V regióne Horného Považia, Kysúc a Turca bude prevádzkovať autobusovú dopravu aj naďalej spoločnosť Georga Trabelssieho SAD Žilina a na Orave, rovnako ako na Liptove, spomínaná Arriva Liorbus.

V ružomberskom okrese prevádzkuje Arriva 15 liniek prímestskej dopravy, v Liptovskom Mikuláši je to 32 liniek. Spoločnosť taktiež zabezpečuje mestskú hromadnú dopravu v Ružomberku, na ktorú v týchto dňoch končí verejné obstarávanie.

Titulná fotografia – Autobusy spoločnosti Arriva Liorbus na autobusovej stanici v Ružomberku. Foto – Juraj Brezáni

Študujem žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Píšem aj pre Denník Postoj a externe spolupracujem s Rádiom Lumen, pre ktoré pripravujem spravodajské a publicistické reportáže z okolia Žiliny a Ružomberka.