Obyvatelia panelákov na Nábreží M. R. Štefánika žiadali mesto o vyčlenenie časti parkovísk výlučne pre rezidentov. Neúspešne. Pomôcť by im mala nová parkovacia politika, ktorú predstavitelia mesta prisľúbili riešiť tento rok.
Zaparkovať pred vlastným panelákom je pre obyvateľov na Nábreží Milana Rastislava Štefánika niekedy výzva. Niežeby nebolo kde, parkovisko majú. Miesta im však stihnú obsadiť aj vodiči, ktorí v bytovkách nebývajú.
Parkovisko je nespoplatnené, v okolí sa nachádza viacero prevádzok. Sme v centre mesta.
„Ráno sa parkovisko zaplní, o pol siedmej už nie je kde zaparkovať. Zoberte si, že v okolí sú banky, sporiteľne, obchody, pošta. Všetci, čo idú autami a nemajú kam ísť, odparkujú pred bytovkami. Miesta máme zaplnené celý deň, uvoľnia sa vo večerných hodinách, ak nie je nejaká akcia v meste,“ približuje niekoľkoročnú situáciu Lovasík, obyvateľ jedného z panelákov.
Na sklonku roka 2017 preto obyvatelia spísali petíciu. Od mesta žiadali vyčlenenie niekoľkých parkovacích miest výlučne pre rezidentov.
S petíciou neuspeli
Mesto vtedy 66 signatárom nevyhovelo. „Počet voľných parkovacích miest pre návštevníkov mesta v denných hodinách by sa znížil vyčlenením časti parkovísk iba pre obyvateľov bytoviek, preto nie je možné žiadosti vyhovieť,“ píše sa vo výsledku vybavenia petície.
V dokumente sa zároveň uvádza, že nové parkovacie miesta slúžia v denných hodinách pre návštevníkov mesta. A až popoludní a večer zas obyvateľom, ktorí bývajú v okolí.
Mesto sa v odôvodnení odvolalo aj na objednanú štúdiu „Mestská parkovacia politika na vymedzenom území mesta Ružomberok“, ktorá rieši statickú dopravu v centrálnej mestskej zóne. V smere na západ až po ulicu Veľký Polík.
Materiál malo prerokovať mestské zastupiteľstvo v marci 2018. „V prípade jeho schválenia dôjde k zmenám v organizácii parkovania vozidiel,“ uzatvára problematiku dokument o vybavení petície zo strany mestského úradu.
Spomínaná štúdia napr. potvrdzuje, že v centrálnej časti mesta sú „súčasné parkovacie plochy vyťažené nie len rezidentmi, ale i zamestnancami a návštevníkmi miestnych úradov, bánk, pošty, školských a športových zariadení a ďalších služieb“. Z ich prieskumu vyplýva, že vyše štvrtina z tých, čo tu parkujú počas dňa, sú zamestnanci alebo návštevníci.
Parkovaciu politiku plánujú riešiť tento rok
Lenže štúdia skončila na radnici v šuflíku. A hoci termín riešenia parkovacej politiky mal byť prerokovávaný už niekoľkokrát, zakaždým prišlo k jeho odloženiu. Naposledy v marci 2019. A problém s parkovaním pretrváva na Nábreží M.R. Štefánika dodnes. Súčasného vedenia mesta sme sa opýtali, či plánujú situáciu nejakým spôsobom riešiť.
„Parkovaciu politiku musí mesto riešiť komplexne. Musíme definovať rezidenčné zóny, analyzovať využitie parkovacích plôch v centrálnej mestskej zóne a nastaviť parkovaciu politiku z pohľadu financií,“ odpovedal hovorca primátora mesta Viktor Mydlo.
Tieto veci čiastočne riešila už predmetná štúdia z roku 2018. Ako a kedy presne mesto začne s riešením parkovacej politiky, zatiaľ nie je jasné.
„Tento krok sa pripravuje vzápätí po spustení nového systému verejnej dopravy. Keďže parkovacia politika je súčasťou mobility obyvateľov v meste – a nastavená parkovacia politika musí jednoznačne podporovať využívanie MHD,“ pokračoval Mydlo. Podľa hovorcu mesto očakáva, že parkovacia politiku bude riešiť v roku 2020.
Aj viceprimátor Ján Bednárik (KDH) už viackrát verejne zopakoval, že mesto bude riešiť parkovaciu politiku práve v priebehu tohto roka.
Titulná fotografia – jeden z troch bytových domov na Nábreží M. R. Štefánika, kde obyvatelia spísali petíciu.