Tam, kde vymknete starosti a zavďačíte sa telu aj psychike

Sme v priestrannej miestnosti budovy v centre mesta, s výsostným výhľadom na Hotel Kultúra. Pozornosť však nebudeme venovať scenérii spoza obloka, ale sebe. 

Všetko, čo sme cez deň prežili aj čo nás ešte čaká, máme nechať za dverami. „Vymkneme“ starosti a hodinu a pol strávime sami so sebou, na svojej jogovej podložke s lektorkou Aninou Štalmachovou. 

 „Ľudia poväčšine žijú v zhone, zvyknutí na rôzne hodnotenia a posudzovanie. Sme tlačení na podanie výkonu. Joga je presným opakom,“ načrtáva certifikovaná inštruktorka jógovej terapie, čo môžeme očakávať počas jej pravidelných utorkových a štvrtkových kurzov. 

Klienti si predovšetkým vydýchnu. Zistia, že na tomto mieste nič nemusia. V preklade: nikto od nich neočakáva výkon. Ak pri cvikoch nebudú vládať, je to v poriadku, nesilia ich. Tiež sa nemusia zamestnávať porovnávaniami, či si počíňajú lepšie než ich spolucvičiaci. 

„Nik sa nepozerá po tých druhých. Ani na to nemá čas. Má dosť čo robiť sám so sebou,“ úsmevne poznamenáva Anina. Tá sa pred modernými smermi jogy, po ktorých môžeme žmýkať úbory od potu, prikláňa skôr k tradičnému štýlu, akou je napr. hathajoga, tradičná joga a jogová terapia. Neznamená to však, že sa nezapotia. Svojich „zverencov“ učí sebapozorovaniu i správnemu dýchaniu. Mnohí sa učia a dovoľujú si uvoľniť sa. „Grom jogy je naučiť sa správne dýchať a praktikovať pozície – ásany – v súlade so svojím dychom,“ vysvetľuje lektorka, ktorá stojí za kurzami Yoga Anina. 

Dychovými cvičeniami aj začína lekciu. Skrz ne a hovorené slovo sa klienti stíšia, pohrúžia sa sami do seba. Dychových techník je pritom mnoho a ich osvojenie vieme zúročiť v bežnom živote. Aj na takej túre. Kondička je stále potrebná, no výstup si vieme zjednodušiť a až tak sa pri ňom nezadýchať. Odpoveďou je napr. dýchanie do brucha. Pôsobí utišujúco a vedome sa ním tiež vieme upokojiť vo chvíľach, keď nami lomcuje stres. 

Po úvode postupne prichádza na rad zohrievanie a následne konkrétne jogové ,“cvičenia ,,– tzv. ásany. Každá pôsobí na určitú oblasť či orgán. Ocenia ich aj tí, ktorých sedavé zamestnanie a čas strávený za počítačom predurčuje na boľavé kríže, krčnú chrbticu či stuhnuté trapézy. 

Inštruktorka každú pozíciu vysvetľuje, koho treba, citlivo usmerní. Záujemcovia o lekcie, ktorí s jogou nemali skúsenosť, sa spočiatku obávali, že nie sú dostatočne ohybní. „Každá pozícia sa dá prispôsobiť konkretnému jednotlivcovi. Podľa jeho schopností a možností,“ ubezpečuje Anina, ktorej kurzy sú vhodné aj pre úplných začiatočníkov. 

Navyše, na hodinách nejde len o fyzickú aktivitu či dosahovanie priam gymnastických polôh. Cvičenie je len jedna malá časť z celku. „V balíku“ je tiež meditácia, koncentrácia či už spomínané dýchanie, tzv. pránajáma. Na ňom lektorka ilustruje hlbší rozmer cvičení. „Môžeme uvažovať, kto alebo čo mi bráni plne sa nadýchnuť? Práca, nejaká životná situácia?“

Filozofiou kurzu je, aby bolo zdravé telo aj myseľ. „Ak sa venujeme výlučne fyzickému telu, môže chradnúť duševná stránka a naopak,“ hovorí Anina o potrebnej rovnováhe. Tú sa usiluje vniesť aj do života klientov. „Snažíme sa, aby každý našiel svoj „stred“, nekontrolovateľne nekmital ručičkou zľava-doprava a príliš sa nevychyľoval. U nás sa ľudia spomalia, zharmonizujú. Ak aj príde ťažká situácia, vychýlenie nie je až také výrazné. Joga je jedným z nástrojov, skrz ktorý môžeme dosiahnuť balans,“ približuje Anina. 

V závere hodiny prichádza jedna z najobľúbenejších a zároveň veľmi dôležitých častí –  záverečná relaxácia. „Pôsobí na hlbšej úrovni, odchádza prebytočné napätie z tela a ukladá sa v ňom to nové nadobudnuté,“ približuje inštruktorka, ktorá pandémiou pozastavené kurzy opäť obnovuje začiatkom júla. Záujemcovia sa dozvedia viac na čísle 0904 550 833 a emailovej adrese yoga.anina@gmail.com

Fotografia: Lektorka jógovej terapie Anina Štalmachová vo svojich priestoroch. Autor: Jaroslav Moravčík