
V sobotu 29. marca sa ružomberskému obecenstvu predstavili hneď dva súbory, a to duoAccosphere pozostávajúce z akordeonistov Grzegorza Palusa a Aleny Budziňákovej, s ktorými sa na pódiu striedala trojica hráčov na dychové nástroje s názvom LLLeggiero Woodwind Trio.
Podujatie, ktoré sa konalo v Galérii Rozeta, bolo spomienkou na Krzysztofa Pendereckého, jedného z najvýraznejších predstaviteľov hudobnej avantgardy druhej polovice dvadsiateho storočia – koncert sa konal v deň piateho výročia skladateľovho úmrtia.
Ako nás informovala Bazala Ivánková, poľskí umelci zaradili do svojho programu diela rôznych období, zrkadliace rôznorodosť kompozícií po estetickej stránke, zodpovedajúcej zároveň vývoju technickej úrovne svojho inštrumentária v závislosti od jednotlivých štýlových epoch.
Zazneli diela od Beethovena
„Poslucháči sa tak v skvelej interpretácii podčiarknutej dokonalou nástrojovou symbiózou mohli započúvať do diel Ludwiga van Beethovena, poľsko-francúzskeho skladateľa a klaviristu Aleksandra Tansmana, poľských autorov Witolda Lutosławského a Jana Sanejka a jedného z najvýraznejších slovenských skladateľov súčasnosti Petra Machajdíka,“ priblížila Ivánková.
Z pera Ludwiga van Beethovena zaznelo štvorčasťové Trio, op. 87, ktoré vzniklo v roku 1794 po skladateľovom príchode do Viedne. „Dielo je ideálne pre skúsených interpretov: aj keď nie je obzvlášť ťažké, je melodické a príjemné. Vyžaduje od všetkých troch hráčov idiomatické hranie a dobrý zmysel pre kompaktnosť zvuku, čo interpreti bravúrne zvládli. Ekologickými témami ako je globálne otepľovanie zaoberajúci sa akordeónový duet Petra Machajdíka Kryha svojim meditatívno-hypnotickým charakterom s neopakovateľnou dávkou zvukových kontrastov znel z akordeónov Grzegorza Palusa a Aleny Budziňákovej až neuveriteľne plasticky,“ uviedla Ivánková.
Nasledovali Variácie na Paganiniho tému (poľ. Wariacje na temat Paganiniego) Witolda Lutosławského, často označované ako Paganiniho variácie, čo sú aranžmány dvadsiatich štyroch capriccií pre husle Niccolu Paganiniho, niektorých z nich náladových, iných mimoriadne melodických.
Kompozične premyslené dielo
„Program pokračoval skladbou Suite pour Trio d’Anches od Aleksandra Tansmana, živým dielo s trochu pochmúrnou neobarokovou áriou a živým finále pod vedením fagotu obohatené o nenápadný štebot hoboja a klarinetu. LLLeggiero Woodwind Trio svojim majstrovstvom naplno zvýraznilo krásu a prehľadnosť tejto kompozície,“ ozrejmila Ivánková.
Záver koncertu patril skladbe s názvom Mirabilia reprezentanta strednej generácie poľských skladateľov Jana Sanejka. Na pódiu toto kompozične premyslené dielo zaznelo v interpretácii všetkých piatich hudobníkov, ktorí naplno využili potenciál farieb svojich nástrojov, čím dosiahli rozmanitú zvukovosť nenásilne sa striedajúcich kratších plôch diela.
Projekt Hudba u Fullu podporili Hudobný fond a Kultúrny a sociálny fond SOZA. Koncert poľských umelcov podporili tiež Poľský inštitút v Bratislave a Ministerstvo kultúry a národného dedičstva Poľskej republiky v rámci programu „Objednávky skladateľom“ implementované Národným inštitútom hudby a tanca.
Foto − Bazala Ivánková
Podporte kvalitný nezávislý obsah
Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.