Ako sa z malého klamstva stane veľký O.Y.E.P

Kultúra v meste vzhľadom na súčasné opatrenia nehrozí. Prenesme sa však nakrátko do obdobia, keď sme sa ešte mohli stretávať. Túto príležitosť využili aj ružomberskí divadelníci, ktorí tento rok oslávia 10. výročie svojho vzniku. Koncom minulého roka odpremiérovali najnovšiu hru a ukázali aj vynovené štúdio.

Protipandemické opatrenia dovolili koncom novembra 2020 milovníkom divadla zájsť si za kultúrou. Divadelné štúdio RosArt na Podhore vtedy lákalo na nové predstavenie s názvom O.Y.E.P.

Hlavnej postavy sa zhostil absolútny nováčik a debutant na divadelnej scéne Matej Stachera. V inscenácii dominovali štyria kamaráti, dva manželské páry a jedna večera. Príbeh neverných manželov núti zamyslieť sa nad manipuláciou s informáciami. Ukázal, aké je jednoduché naučiť sa „slušne klamať“. Ružomberskí divadelníci však svojej povesti nezostali nič dlžní. Spievali za sprievodu klavíra, sem-tam vám vyrazili dych, no väčšinu času najmä zabávali.

Dnešnou spoločnosťou často zatrasú hoaxy a dezinformácie

Neprofesionálni herci sa tentokrát inšpirovali hrou uznávaného francúzskeho dramatika a režiséra Floriana Zellera s názvom Lož. Výber podmienila najmä skutočnosť, že práve v dnešnej spoločnosti rozpútajú horkokrvnú diskusiu najrôznejšie dezinformácie, polopravdy a klamstvá. Hru následne prepísala a adaptovala na súbor RosaThea jeho režisérka Marianna Stančoková. A hoci hra demonštruje, ako sa dá s faktami pracovať, poupravovať ich, nadinterpretovať či prekrúcať na pôdoryse dvoch manželských párov, téma predstavenia je dobre prenositeľná aj do väčších celkov – mesta, obce, štátu a ich politických a mocenských štruktúr. ,,Preto keď človek sleduje lokálne, regionálne či celonárodné správy, skôr či neskôr nadobudne dojem, že je to celé presne také ako názov našej najnovšej inscenácie,“ začína rozprávať Marianna Stančoková.

Príbeh neverných manželov núti zamyslieť sa nad manipuláciou s informáciami. Ukázal, aké je jednoduché naučiť sa „slušne klamať“. (Foto: Anna Zábojníková)

A ten vznikol spontánne. Pri analýze textu. Hereckej práci s textom a následne s priestorom predchádzajú diskusie o texte samotnom, rôznych konotáciách, asociáciách, ktoré z neho vyplývajú, či osobných skúsenostiach jednotlivých protagonistov. ,,Táto hra je z kategórie bulvárna komédia a to si tiež vyžaduje istý typ herectva a veci s tým spojené, no zároveň poskytuje široký priestor pre hľadanie možností sebavyjadrenia. A keďže každý člen tímu je kreatívna a mysliaca bytosť, tvorivá atmosféra ponúka možnosti hrať (sa). Práve tak vznikajú originálne nápady a kreácie,“ vysvetľuje Stančoková.

Hru pripravovali približne tri mesiace. Nakoľko boli opäť platné protiepidemiologické opatrenia, ktoré zakázali prevádzku divadiel, divadelníci na dva týždne pozastavili aj skúšobný proces. „Divadlo nám chýbalo, pokračovali sme v príprave premiéry, hoc jej termín sme trikrát menili. Dokonca sme kvôli pracovno-študijnej zaneprázdnenosti vymenili aj herečku a tak sa herecký ansambel ustálil v zložení: Alžbeta Jacková, Tatiana Ševčíková a Renát Haluška,“ hovorí režisérka o trojici hercov, ktorí už boli súčasťou predstavení pod značkou RosArt.

Hlavnej postavy sa zhostil absolútny nováčik a debutant na divadelnej scéne Matej Stachera. „Ešte začiatkom roka ma kontaktoval, že by s nami chcel hrať, potom sa prišiel pozrieť na naše predstavenie SOLITARITA a bola to pre všetkých „láska na prvý pohľad“. Matej je šikovný, talentovaný, rovnaká krvná skupina – proste náš človek,“ vysvetľuje Stančoková a jedným dychom dodáva, že vznikol tím, z ktorého ide silná energia, ktorú cítiť v zákulisí aj na javisku.

Ružomberskí divadelníci svojej povesti nezostali nič dlžní. Spievali za sprievodu klavíra, sem-tam vám vyrazili dych, no väčšinu času najmä zabávali. (Foto: Anna Zábojníková)

Premiéra ponúkla zopár nečakaných, za to vtipných momentov

,,Pre mňa to bolo asi najťažšia úloha, akú som doteraz hrala. Jednak som na javisku dlhý čas, je tam veľa scén, počas ktorých som na javisku sama, musela som sa naučiť aj viac textu a napokon, skúšali sme oveľa viac ako predtým,“ hovorí 24-ročná divadelníčka Alžbeta Jacková a spomína aj na moment, kedy sa dostala na ružomberské divadelné dosky.

„Mala som asi 17 rokov, keď mi zavolala Marianna Stančoková. V tom čase som pôsobila v historicko-divadelnej skupine a z nej už jeden člen hrával v RosaThea. Vypadla im herečka, tak práve on povedal, že pozná mňa. Jeden večer, keď som si upratovala izbu, mi zavolala  Marianna. Spýtala sa ma, či som ochotná vyzliecť sa na javisku, ja som povedala áno a odvtedy som súčasťou divadla,“ hovorí o úsmevnej situácii Alžbeta Jacková.

Divadelnú premiéru predstavenia O.Y.E.P sprevádzalo aj niekoľko nečakaných situácií, keď sa už nedal udržať smiech. „Napríklad zlomená stolička, na ktorej herec musí dlhšie sedieť, hoc na nej v skutočnosti nesedí. Po krátkej chvíli táto poloha paralyzuje svalstvo do kŕča a trasu. Problémom je, ak sa máte v tomto stave pohnúť, odísť z javiska a rýchlo sa presunúť inde a pritom zostať v postave nafúkaného a neohroziteľného mača, tak ako sa to stalo Renátovi Haluškovi. Ten túto situáciu zvládol výborne, hoc po príchode do zákulisia musel chodiť po štyroch,“ hovorí režisérka Stančoková o úsmevnom momente, ktorý overil hercove schopnosti. Zároveň vysvetľuje, že situácia v spoločnosti nie je úplne ružová. Práve preto prinášajú tituly, ktoré diváka predovšetkým pobavia.

„Neznamená to však, že sa bude len 70 minút bezducho uškŕňať a smiať, ale že mu ponúkneme aj čosi na uvažovanie. Práve táto hra hľadá odpovede na otázky, čo by sa stalo, ak by sme si začali hovoriť pravdu, či si musíme hovoriť pravdu za každých okolností, kto vlastne má pravdu, keď každý má „svoju“ pravdu a sme vôbec schopní akceptovať pravdu alebo len túžime mať vždy pravdu my sami?“ hovorí o odkaze novej premiérovanej inscenácie Stančoková.

Záber z divadelného predstavenia.( Foto: Anna Zábojníková)

Zrekonštruovali priestory  

Už po príchode do štúdia si mohol verný návštevník všimnúť, že priestory dýchajú po rekonštrukcii. Ako prvé nám do očí udrelo najmä nové a vyvýšené sedenie. A hoci covidová pandémia zastavila verejné účinkovanie, život sa vo vnútri organizmu Divadelného štúdia RosArt nezastavil.

,,Vymaľovali sme, prerobili elektrorozvody, svetelné inštalácie, eleváciu hľadiska, pracovisko pre technika, prerobili šatňu, opravili toalety, skultivovali vstupnú časť do divadla a mnoho iných malých, ale prepotrebných záležitostí,“ vyratúva práce počas pandémie Stančoková.

Väčšinu spomenutého urobili v tandeme s prevádzkarom a technikom Andrejom Klačkom. „Okrem technických schopností a zručností mu nechýba ani kreativita, navyše, prináša skvelé nápady aj v najrôznejších otázkach prevádzky divadla,“ hovorí o technikovi režisérka.

Na naštudovanie a uvedenie inscenácie pomohla dotácia z mesta. Ostatné prostriedky prišli zo súkromných zdrojov či malej vecnej podpory podnikateľských subjektov, od firiem členov divadla. Keďže divadelníci nemohli hrať, nevznikli ani príjmy z vlastnej činnosti. Tie získavajú talentovaní divadelníci z dobrovoľného vstupného.

„Plánujeme dovybaviť technický park profesionálnym svetelným pultom a farebnými LED reflektormi. Je skvelé, keď niekto uverí tomu, že to, čo robíte, robíte s plnou vážnosťou a snahou dosiahnuť čo najlepšie výsledky. A práve preto neprestávame s bdelým snívaním o stálej ružomberskej scéne, ktorá bude slúžiť nielen pre prezentáciu našej produkcie, ale aj hosťovanie iných divadiel zo Slovenska a Českej republiky,“ hovorí o plánoch Stančoková.

Divadelníci predstavia aj nový titul 

Ružomberské divadlo RosaThea oslávi tento rok 10. výročie vzniku. Názov bude kvôli zjednodušeniu identifikácie divadla znieť Divadelné štúdio RosArt, ako občianske združenie, ktoré ho zastrešuje. Pri tejto príležitosti uvedú divadelníci aj nový titul – Znovuzjednotenie Kóreí – ktorého autor je uznávaný francúzsky dramatik a režisér Joël Pommerat. Divadelná hra, ktorá získala mnoho ocenení, nie je nijaký vojnový triler, ako môže vyplývať z názovu. Ústrednou témou sú vzťahy súčasníkov, najrôznejšie podoby lásky na „bojových poliach“, ktoré si niekedy medzi sebou vytvárame.

„Pre diváka to bude nevšedný zážitok, nakoľko scénografické riešenie bude zahŕňať aj aktívny pohyb diváka. Netreba sa ale báť – nebude to z kategórie interaktívne divadlo, ale site specific art, ktoré pracuje s genius loci. Momentálne prebiehajú online ideové a čítacie skúšky. Premiéru inscenácie by sme radi uviedli v máji 2021, všetko však závisí od ďalšieho vývoja pandémie.“ prezrádza režisérka Marianna Stančoková o aktualitách zo zákulisia RosArt, divadelného štúdia. Zároveň naznačuje, že by rada urobila titul aj pre detského diváka.

„Samozrejme, všetko nie je len otázkou našich tvorivých síl a covid-situácie, ale aj peňazí. Preto už teraz chceme poďakovať každému, kto nám pomôže zrealizovať naše odvážne plány o stálej divadelnej scéne v našom meste, napríklad aj darovaním svojich 2 % z dane z príjmu,” dopĺňa režisérka.

,,A tiež chceme dať o sebe vedieť, aby vo chvíľach, keď je možné podporiť kultúru aj z mimorozpočtových kapitol, boli sme aj my na transparentne zostavenom zozname podporených,“ naráža na nedávne praktiky Mesta Ružomberok, ktoré prekvapili lokálnu umeleckú scénu.

Mesto rozdeľovalo peniaze od Mondi SCP pre oblasť kultúry či športu. Transparentne?

Ružomberskí divadelníci doposiaľ vytvorili 9 celovečerných inscenácií pre dospelého diváka, ktoré boli uvedené na Slovensku a v Českej republike. Získali mnoho ocenení na všetkých úrovniach divadelných súťaží. Organizujú vzdelávacie aktivity – divadelné a literárne tvorivé dielne či programy pre deti. Do zbierky aktivít patria aj dva festivaly súčasného umenia a trikrát benefičné komunitné podujatie Zóna bez peňazí.

Článok bol pôvodne publikovaný vo vianočnom dvojčísle RK Magazínu. 

Titulná fotografia: Záber z divadelného predstavenia O.Y.E.P. Foto: Anna Zábojníková

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

Som vyštudovaná žurnalistka. Počas štúdia som pracovala pre regionálne noviny, kde som písala o kultúrno-spoločenskom dianí na Považí. Mám za sebou stáž pre portál aktuality.sk. Zaujímam sa o históriu, kultúru a problémy bežných ľudí z okolia Ružomberka. V RK Magazíne som zástupkyňa šéfredaktorka a web editorka portálu rkmagazin.sk.