Dva kamióny dnes zablokovali Tatranskú cestu a zahatali tak východný vjazd a výjazd z mesta v smere na Liptovský Mikuláš. Na obchádzkovej trase v Likavke a Liskovej vznikali až do večera kolóny.
Krátko po 10:00 dopoludnia policajti zablokovali križovatku pri Mondi SCP. Autá od Banskej Bystrice ani Žiliny nemohli pokračovať na Mikuláš a Poprad. O pár stovák metrov ďalej, kúsok od nákladnej brány Mondi SCP na Tatranskej ceste zatarasili, cestu dva kamióny.
„Robíme to kultivovane. Nevyzývame veľké množstvá kolegov s kamiónmi, aby sme úplne cestu nezahltili. Chceme to mať pod kontrolou aby sme dokázali v prípade potreby zareagovať a umožniť prejazd napríklad sanitkám,“ vysvetlil účasť len dvoch kamiónov na blokáde cesty Vladimír Sopúch z Únie autodopravcov Slovenska.
Kamión skutočne niekoľkokrát kvôli sanitke alebo prejazdu policajnej kolóny aj odtiahli.
Aby nezostal výjazd z mesta na Mikuláš zablokovaný, odkláňali policajti v križovatke dopravu. Od Žiliny smerom na Banskú Bystricu a, naopak, od Banskej Bystrice zase na Žilinu respektíve Dolný Kubín. Odklonené autá využívali obchádzku po Štiavnickej ceste, okolo kostolíka v Ludrovej cez Štiavničku naspäť na hlavnú cestu 1/18. Pustili sa tadiaľ aj niektoré kamióny, a vtedy sa vytvorili krátke kolóny. Najmä kvôli úzkej zákrute priamo pri kostolíku. Niektorí vodiči sa dostali obchádzkou aj do Lúžnej a Partizánskej Ľupče, iní museli ísť cez Donovaly.
Oveľa horšie to bolo na ceste II. triedy 2213 cez Liskovú a Likavku. Na hlavnej a najkratšej obchádzkovej trase, ktorú využívala väčšina tranzitu sa tvorili rozsiahle kolóny, vrátane kamiónov.
Počas dňa boli v jednom pruhu kolóny kamiónov aj na Bystrickej ceste, kde viacerí vyčkávali, či blokáda nepominie.
Platíme dane, spotrebné dane, cestné dane, mýto, kde sú tie peniaze?
„Ak sa nedohodnú a naše požiadavky nesplnia, budeme tu do 18:00. A v piatok prídeme zase,“ povedal kamionista Vladimír Sopúch z Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).
Kamionisti združení UNAS vyjednávajú od utorka s predstaviteľmi ministerstva dopravy a ministerstva financií. Po škandále s mýtom, keď Najvyšší kontrolný úrad konštatoval nehospodárny výber mýta v prospech súkromnej firmy Skytoll na úkor štátu, žiadajú pozastavenie výberu mýta až do určenia nového správcu systému.
„Ak si v súčasnosti spočítam jednu súpravu jazdiacu po Slovensku, to je kamión do 40 ton, tak mesačne zaplatím 1500 eur na mýte – to je za 10 až 11-tisíc kilometrov. Čím je horšia infraštruktúra, ako napríklad Žilinský región, tak najazdíme menej kilometrov. Moja sadzba je za kilometer,“ priblížil Sopúch v čom spočíva mýtny problém.
„Za desať rokov sme do cestnej siete tu na severe Slovenska nedali nič. Ružomberok je symbolický, je stále zatvorený, zapchatý. Rovnako Žilina. Kým prejde auto zo Žiliny do Ružomberka, to je niekedy 2,5 aj 3 hodiny. Pritom platíme dane, spotrebné dane, cestné dane, mýto, kde sú tie peniaze,“ pýtal sa Sopúch.
Zároveň UNAS požaduje zníženie Cestnej dane o 50 percent, pretože z krajín V4 je u nás najvyššia a robí slovenských autodopravcov nekonkurencieschopnými.
„Cestná daň je na Slovensku oproti Česku o sto percent vyššia. Pohybuje sa tam na úrovni 1000 eur za súpravu s piatimi nápravami. Rovnako aj v Maďarsku. U nás je to 2200 eur a Poliaci majú len 660 eur. Tam je rozdiel trojnásobný len na dani za motorové vozidlá. To ešte auto nevyšlo na cestu,“ konkretizoval Sopúch, čo im prekáža.
Ružomberok je pre nefungujúcu dopravu symbolický
Štrajky začali v utorok v Bratislave. Postupne ich rozšírili do Košíc, na Oravu k hraničnému priechodu s Poľskom, a teraz aj do Ružomberka či Veľkého Krtíša, kde zablokovali hraničný priechod s Maďarskom.
„Nie sme tu len kvôli mýtu a cestnej dani, ale aj kvôli tým chalanom, ktorí už dnes nie sú medzi nami dopravcami,“ rozhovoril sa Vladimír Sopúch a okamžite dvojzmyselnú vetu vysvetlil. „Ružomberok je symbolika pre celý UNAS. Viete, že naši predchodcovia, ktorí v roku 2010 proti tomuto nespravodlivému mýtu protestovali a vozili drevo do Mondi SCP, mnohí ďalej nedostali prácu a boli z tejto práce vyhodení. Následne potom viacerí zbankrotovali a dopadli veľmi zle,“ priblížil štrajky spred desiatich rokov Sopúch.
Teraz to vraj dopadne inak.
„Nie sme pripravení na kompromis, teraz to dobojujeme dokonca. Neodídeme, tentokrát nie. Keď môže parlament zasadať kvôli Iraku, tak môže zasadať aj kvôli Únii autodopravcov. Toto nie je demokracia, ale bordel. Štát riadi mafia, ktorá nás bude možno terorizovať aj ďalej, ale nedáme sa. Ak tu chceme žiť, tak sa nedáme,“ rozhorčil sa kamionista a predstaviteľ UNAS Vladimír Sopúch.
Prídu v piatok a ak bude treba, tak aj cez víkend
Ak k dohode zástupcov UNAS a predstaviteľov slovenských ministerstiev nepríde ani v piatok, kamionisti chcú zostať blokovať cestu v Ružomberku aj počas víkendu. Dokonca zaslali výzvu ďalším kolegom, aby do nedele prestali nakladať a rozvážať tovar, čím by mohli ochromiť časť zásobovania, a teda ekonomiky.
„Som zvedavý, či nás podporia a ako na to zareagujú, lebo aj medzi nami sú kolaboranti. Ja som tu za seba a za dopravcov Slovenska. No chceme požiadať všetkých obyvateľov Slovenska, aby nás pochopili,“ vysvetlil Sopúch.
Na ceste zostalo krátke po spustení blokády aj niekoľko uviaznutých kamiónov. Niektorí čakali, že situácia zakrátko pominie, iní hľadali v navigáciách obchádzkové trasy.
„Neviem o tom nič, ale podporujem ich. Aj u nás všetko zdražuje. Mýto, daň a nič proti tomu neurobíme. Mne by zníženie dane nepomohlo, ale šéfovi asi hej,“ konštatoval František zo Zlína v Českej republike.
„Nie som si istý, či by mi splnenie požiadaviek niečo prinieslo. Zvýšenie platu asi ťažko. Ale nielen v autodoprave to nefunguje. Na Slovensku je to tak vo všetkom,“ vravel Stanislav z Popradu, ktorý uviazol v kolóne kamiónov.
„Určite by sa niečo zlepšilo aj v mojom živote. Ale ťažko teraz povedať o koľko by mi zostalo viacej. To záleží od šéfa. Možno aj nič,“ hovoril sediac vo svojom kamióne v Ružomberku Jozef z Tornale.
Foto – autor.