Maľbami upozorňuje na stereotypizáciu žien

Výstava Dcérenky reaguje na rodové stereotypy a spoločenské očakávania týkajúce sa žien. Autorka odkrýva zákutia materstva, svojich pocitov a myšlienok.

Galéria Ľudovíta Fullu (GĽF) v Ružomberku si na začiatok roka pripravila dve výrazné výstavy. Jednou z nich je nehmotná výstava Light Cube, ktorá vás prenesie do virtuálneho sveta, druhou je fyzická výstava Dcérenky od maliarky Gabriely Doľackej.

Obrazy, ktorých sa nedotknete

Gabriela Doľacká patrí medzi mladšiu generáciu slovenskej maľby. Pochádza z východného Slovenska, no tvorí a žije v Liptovskom Mikuláši. Okrem maľby sa venuje aj kresbe. Zameriava sa najmä na figuratívne a expresívne výjavy, ktorých hlavným hrdinom je človek.

Gabriela Doľacká (vpravo) s riaditeľkou GĽF Zuzanou Gažíkovou. Foto: P. Kurpašová

,,Gabiku sledujem už dlhšie. V jej tvorbe môžeme pozorovať viaceré línie. Venuje sa napríklad športovým témam, ale aj otázke jednotlivca v spoločnosti, pretvárke, skrytej identite či skupinovým figurálnym kompozíciám, ktorými reaguje na manipulácie rôzneho druhu – od rodovej cez ideologickú až po inštitucionálnu či mediálnu,“ predstavila autorku výstavy Dcérenky riaditeľka GĽF Zuzana Gažíková, ktorá expozíciu konceptuálne spojila a zároveň je aj kurátorkou výstavy.

Práve obrazy upozorňujúce na rodovú manipuláciu sú súčasťou vybranej kolekcie. Gabriela sa vo svojej tvorbe kedysi venovala aj manipulácii týkajúcej sa detí, napríklad v predškolských či školských zariadeniach.

Vyjadrila pocity z materskej dovolenky

Na manipuláciu celkom voľne nadviazala svojou aktuálnou tvorbou, ktorá sa sústreďuje na autorkine pocity a na to, čo sa okolo nej deje, čo sama prežíva, pretože Gabriela vychováva dve dcéry, s ktorými bola pomerne dlho na materskej dovolenke.

,,Ženy na materskej dovolenke sa väčšinou dostanú do akejsi sociálnej izolácie a začnú riešiť rôzne otázky, možno samé o sebe pochybujú, rozmýšľajú o tom, čo od nich okolie očakáva a do akých úloh ich orientuje nezávisle na tom, aké majú schopnosti, túžby či vzdelanie,“ priblížila riaditeľka GĽF.

Gabriela preto svoje pocity pretavila do maľby. Pri práci jej deti neasistujú, pretože ako sama skromne priznala, nie je typ, ktorý vie tvoriť pri deťoch. Pri poslednej návšteve ratolestí v ateliéri jej praskli plátna. Napriek tomu tvrdí, že vďaka deťom je koncentrovanejšia, neodkladá dôležité veci na neskôr a môže tvoriť hneď ako príde do ateliéru.

,,Kedysi na vysokej škole som tvorila aj vo večerných hodinách, teraz som sa navodila na zdravšiu formu života, takže tvorím napríklad doobeda a keď mám v práci voľnejšie,“ prezradila Doľacká.

Vystavené obrazy v galérii predstavujú prierez Gabrielinou tvorbou. Nájdete tam staršie obrazy, ktoré vznikli počas jej študijných čias, ale aj najnovšie výtvory, ako napríklad obraz Tanečnice.

Obraz polonahých tanečníc má hlbší význam

Výstava obrazov odráža autorkin študijný život, materskú dovolenku, ale aj obdobie po materskej dovolenke. ,,Spoločným menovateľom môže byť nejaká symbolika, ktorá veľakrát zastupuje myšlienkové pochody v danej situácii, ako napríklad hľadanie povolania po dlhej materskej dovolenke, kde sa veľakrát hľadám a snažím sa nájsť si nejaké miesto na trhu práce,“ priblížila hľadanie hlbších významov autorka.

Obraz Tanečnice. Foto: P. Kurpašová

,,V tomto prípade mi prišli vhod výjavy sporo odetých tanečníc, ktoré môžu pre diváka pôsobiť trochu vulgárne, ale pri lepšom skúmaní si pozorovateľ uvedomí, že to nie sú sporo odeté ženy ako také, napríklad v nočnom klube, ale sú to ženy, matky, ktoré sú profesionálne tanečnice a aj takýmto spôsobom si zarábajú na živobytie, napríklad v komerčných televíziách,“ vysvetlila autorka pocit, ktorý môže mať divák pri pohľade na obrazy.

Gabriela na jednej strane chce, aby diváka obraz šokoval, no na druhej strane si praje, aby si všímal aj výpovednú hodnotu a to, že obraz „rozpráva“ o autorkiných postojoch a myšlienkach, ktoré má v hlave a ktoré ju trápia.

Sliepky predstavujú spleť myšlienok

Medzi vystavenými obrazmi sa objavil aj sebaironický, ktorý znázorňuje množstvo sliepok a nesie názov Myšlienky. ,,Toto bol prvý obraz po materskej dovolenke v úplne novom ateliéry, kedy som bola veľmi roztržitá. Vtedy som si uvedomila, že som bojovala s egom mojich detí, zároveň s mojím egom a s tým, čo ja ako žena, človek a taktiež výtvarník potrebujem, čo odo mňa potrebujú moji blízki a čo ja chcem,“ začala opisovať Doľacká.

Obraz Myšlienky. Foto: P. Kurpašová

,,Tie sliepky symbolizujú moju myšlienkovú roztržitosť, kde si neviem uprednostniť, ktorá myšlienka je dôležitejšia a čo treba spraviť skôr. Preto sú niektoré sliepky väčšie, iné menšie a v konečnom dôsledku je tam chaos ako v takom chlieve,“ zasmiala sa autorka.

Podľa Gažíkovej má G. Doľacká zvláštnu schopnosť, že dokáže z nadhľadu samej nad sebou, takej „nadsázky“ až sebairónie, reagovať aj vo svojej tvorbe na rodové stereotypy a očakávania. ,,V konečnom dôsledku Gabikina tvorba vyznieva celkom vtipne a z jej poslušných dcéreniek na obrazoch môžu vyrásť baletky, ale aj rebelky či aktivistiky,“ povedala Gažíková.

Hoci má Gabika rebelskú dušu, nepovažuje sa za typickú feministku bojujúcu na barikádach. Obrazy sú pre ňu terapiou, ktorá jej umožňuje práve to, že svoje dcéry nevychováva v duchu ružového imperatívu.

,,Som vďačná, že v tejto výnimočnej inštitúcii môžem vystavovať svoje diela. Teší ma, že sú ľudia, ako Zuzana Gažíková, ktorí sa venujú umelcom, ktorým možno nie každý prikladá hodnotu, “ poďakovala sa Gabriela.

Súčasťou výstavy je aj kniha Typické dievča od Marianne Grabrucker, ktorá sa týka témy predurčenej úlohy ženy v spoločnosti. Autorka v nej hovorí o tom, ako sa k jej dcére do veku troch rokov správa okolie a aké sú stereotypy výchovy dievčaťa.

Výstava je sprístupnená do 23. apríla 2023 v GĽF v Ružomberku.

Fotogaléria

Foto: P. Kurpašová

Mám vyštudovanú masmediálnu komunikáciu. Počas školy som pôsobila ako moderátorka v lokálnom rádiu, kde som mala svoju reláciu. Okrem rozprávania do mikrofónu a písania príbehov, rada pomáham aj "handmade" výrobcom so sociálnymi sieťami a prezentáciou na internete. V RK Magazíne pracujem ako redaktorka a web editorka portálu rkmagazin.sk. Milujem dobrodružné cestovanie, prechádzky v prírode, varenie a dobrú knihu pri káve.