NDS plánuje predčasne spustiť časť ružomberskej diaľnice

Práce v tuneli Čebrať napredujú.

V tuneli Čebrať, ktorý je súčasťou 15 km dlhej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, sa zakrátko dokončia práce na betonáži vozovky. „V pravej tunelovej rúre bola vozovka položená v letných mesiacoch, aktuálne sa práce sústredili do ľavej tunelovej rúry. Súbežne prebiehajú práce na realizácii požiarneho vodovodu, tunelových chodníkov a v oboch rúrach sa čistí drenážne odvodnenie,“ informovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na svojej stránke.

Zároveň má NDS v pláne predčasne spustiť koncovú, takmer 2-kilometrovú časť úseku a presmerovať tak dopravu smerujúcu do Liptovského Mikuláša už na dokončenú časť diaľnice. Úsek diaľnice D1 vytvorí po dostavbe obchvat mesta Ružomberok.

Značný progres

Okrem významného stavebného progresu v tuneli Čebrať sa dokončujú aj práce na hlavnej trase, ako je zahumusovanie svahov či realizácia žľabov a zahájila sa aj montáž informačného systému diaľnice.

„V rámci stabilitných opatrení boli dokončené pilótové steny, nosné konštrukcie mostov aj galéria a aktuálne prebieha položenie vrstiev vozovky. Trasa úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová vedie v geologicky veľmi náročnom území, v ktorom sa vyskytujú zosuvné časti či aktívne šmykové plochy, na čo bolo a aj je potrebné neustále reflektovať pri výstavbe diaľnice,“ uviedli diaľničiari.

Správa o pokroku na diaľnici potešila aj ružomberského primátora Ľubomíra Kubáňa: „Kvalitnú infraštruktúru považujem za nevyhnutnú pre rozvoj mesta Ružomberok a regiónu. Verím, že neostane len pri sľuboch či predpokladoch, ale čoskoro zavŕšime roky trvajúci problém s prehustenou dopravou. Držím palce NDS v tom, aby dokončenie diaľničného úseku už nič nezdržalo.“

O stavbe diaľnice

Diaľnica D1 Hubová – Ivachnová je dlhá takmer 15 km a jej súčasťou je 19 mostov a 3 križovatky. Súčasťou stavby bude aj tunel Čebrať s dĺžkou 3,6 km. Nový úsek diaľnice D1 začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej budú oba úseky diaľnice napojené na jestvujúcu cestu I/18.

Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po viac ako 15-tich km sa nový úsek diaľnice na svojom konci plynule napojí na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 do Prešova.

Stavba liptovskej D1 priamo nadväzuje na pripravovaný úsek D1 Turany – Hubová v smere do Martina. NDS už spustila proces verejného obstarávania zhotoviteľa diaľnice. Na približne 14 km dlhom úseku sa ráta s dvomi tunelmi s celkovou dĺžkou takmer 8,5 km. Tento posledný úsek D1 zabezpečí spojenie Bratislavy a Košíc plynulou diaľnicou. Predpokladaná hodnota zákazky predstavuje 1,473 miliardy eur bez DPH.

Zdroj a foto: NDS   

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

RK MAGAZÍN je nezávislý spravodajský portál, ktorý informuje o aktuálnom dianí v meste a okrese Ružomberok. Súkromné vydavateľstvo R PRESS vydávalo do konca roka 2022 aj mesačník RK MAGAZÍN, ktorý vychádzal v tlačenej podobe. Ponúkal čítanie magazínového typu o ľuďoch, udalostiach a zaujímavostiach v regióne dolného Liptova. Väčšinu článkov nájdete aj na webe rkmagazin.sk.