Približne päťdesiat ľudí dnes kráčaním po priechode pre chodcov v Likavke pol hodinu blokovalo premávku na hlavnom ťahu medzi Ružomberkom a Dolným Kubínom.
Hlavným motívom blokády bolo opäť vyjadrenie nesúhlasu so zdĺhavými postupmi pri stavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Tentoraz sa však blokáda konala v stredu a nie v piatok, ako bývalo doposiaľ zvykom.
Je za tým Iniciatíva stredné Slovensko
Stredajší protest zorganizovala Iniciatíva stredné Slovensko, ktorá mala práve dnes v Banskej Bystrici programovú konferenciu. Takouto formou chceli jej zakladatelia upozorniť na svoje požiadavky.
Aj preto sa blokáda medzi 15:30 a 16:00 konala súbežne okrem Likavky aj v Banskej Bystrici, Zvolene, Krupine a Šahách. Iniciatíva totiž požaduje urýchlenú výstavbu severo-južného cestného prepojenia od maďarských hraníc na juhu až po Poľsko na severe. Tou má byť rýchlostná cesta R1.
„Je to najkratšie a historicky overené spojenie. Z ekonomického hľadiska by to znamenalo oživenie celého stredného Slovenska, od juhu až po sever,“ opakovane prizvukuje ružomberský primátor Igor Čombor (nezávislý).
Iniciatívu stredné Slovensko založili viaceré mestá a obce stredného Slovenska, ktorých sa vybudovanie R1 priamo dotýka. Jej predsedom je primátor Banskej Bystrice Ján Nosko (nezávislý). Podpredsedom je ružomberský primátor Igor Čombor, ktorý bol prítomný aj na proteste.
Ukazujeme, že sme jednotní
Okrem Čombora sa v Likavke ukázali aj dolnokubínsky primátor Roman Matejov (nezávislý), ružomberský viceprimátor Michal Slašťan (KDH) a ďalší pätnásti starostovia obcí dolného Liptova.
„Nejde tu len o Likavku. Ak sa zapchá Ružomberok, trpia všetky obce naokolo. Všetky cesty, ktoré do mesta vedú. Toto je celoliptovský problém a my chceme ukázať, že sme jednotní v tom, ako si myslíme, že by sa stavba ciest mala riešiť,“ vysvetlil „hostiteľ“ stredajšieho protestu, starosta Likavky Marián Javorka (KDH).
Protest v Likavke mal podľa Javorku ukázať nielen jednotu Liptákov, ale spoločným načasovaním na viacerých úsekoch hlavnej cesty prechádzajúcej Oravou, Liptovom, Horehroním, Podpoľaním a Hontom, aj súdržnosť celého stredného Slovenska.
„Chceme presadiť, aby sa tok peňazí na cestnú aj železničnú infraštruktúru stal prioritou. V tomto ťaháme za jeden povraz, lebo táto cesta má historický aj prirodzený zmysel. A mala by byť postavená čo najskôr,“ dodal Javorka.
Archívna fotografia – Kolóna pod rozostavanou diaľnicou v Likavke. Zdroj – redakcia