Dokončenie úseku liptovskej diaľnice má nový termín

Diaľničný úsek Ivachnová – Hubová s tunelom Čebrať otvoria až v roku 2025. Foto: FB/Národná diaľničná spoločnosť
Podľa ministra dopravy dve dôležité stavby na severnej časti diaľnice D1 v Žilinskom kraji dokončia až v roku 2025. Pavol Lančarič podotkol, že je lepšie mať realistické očakávania, než si kresliť vzdušné zámky.

Minister dopravy SR Pavol Lančarič absolvoval v stredu 21. júna pracovný výjazd do Žilinského kraja. Navštívil pritom dve dôležité stavby na diaľnici D1 – rozostavané úseky Lietavská Lúčka – Dubná Skala a Ivachnová – Hubová.

Diaľničný úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s najdlhším slovenským cestným tunelom Višňové by mal byť dokončený na prelome rokov 2024 a 2025. Po stredajšom (21. 6.) kontrolnom dni v sprievode ministra dopravy Pavla Lančariča to skonštatoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimír Jacko.

Tunel Višňové bude mať celkovú dĺžku 7,5 kilometra a pôjde o najdlhší tunel na Slovensku. Celý diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala vrátane tunela bude mať 13,5 kilometra. Úsek je súčasťou plánovaného komplexného prepojenia Bratislavy a Košíc.

Ukončenie stavebnej časti až v roku 2025

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové pravdepodobne nedokončia v roku 2024, ale až na začiatku roka 2025. Na brífingu pri tuneli Višňové to v stredu (21. 6.) potvrdil aj minister dopravy Pavol Lančarič.

Podotkol, že je lepšie mať realistické očakávania, než si kresliť vzdušné zámky. „Je tam ešte veľa roboty a je škoda, že sa musí robiť. Lebo sa asi neurobila na prvý raz dobre. Čo naťahuje a predražuje celý proces. Ale nadobudol som zároveň aj pocit, že stavba je pod kontrolou a všetko smeruje k zdarnému koncu,” povedal minister dopravy.

Stavbu by mali dokončiť na prelome rokov 2024 a 2025 aj podľa generálneho riaditeľa NDS Vladimíra Jacka. „Pochopiteľne, musíme ešte dotiahnuť projekt technológie do tunela. Do dvoch-troch týždňov by sme mali mať ukončenú súťaž. Víťazná spoločnosť začne po jej ukončení pracovať na realizácii technológie v tuneli. Časovo to vychádza tak, že keď sa bude končiť stavebná časť, bude sa končiť aj technológia. To znamená, že tunel sa odovzdá komplet s technológiou,” dodal.

Musia naprávať chyby po predchodcovi

​Nový minister dopravy vraví, že treba mať realistický pohľad na termín ukončenia tejto stavby. „Pravdepodobne sa to ešte do roku 2024 nedokončí, ale sa to presiahne až do 2025,” oznámil minister dopravy Pavol Lančarič.

Šéf rezortu dopravy pripomenul, že toto oddialenie termínu súvisí s problematickou minulosťou stavby diaľničného úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala, do ktorého patrí aj tunel Višňové„Toľko chýb, omylov a nepresností, ktoré sa tu urobili, sa už nikdy nesmie opakovať,” upozornil Lančarič.

Nový zhotoviteľ ešte stále musí naprávať chyby po svojom predchodcovi. „Je tu veľa úskalí, ktoré nás ako kostlivci prefackávali,” priznal hlavný inžinier stavby Zoltán Bodnár. Na stavenisku v súčasnosti pracuje 250 ľudí. „Mosty sú skoro dokončené, v tuneli nás čaká oprava drenáže,” pokračoval Bodnár

Lančarič: Je škoda, že sa to neurobilo dobre na prvý raz

„Musíme dotiahnuť projekt technológie do tunela, s tým že do dvoch – troch týždňov by sme mali mať ukončenú súťaž na dodávateľa,” uviedol generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko.

„Progres na stavbe je viditeľný a robíme všetko pre to, aby sme celú stavbu aj s tunelom mohli odovzdať do užívania na prelome rokov 2024 a 2025. Do dvoch-troch týždňov by sme mali mať ukončenú aj súťaž na technológiu tunela. Časovo to vyzerá tak, že keď bude ukončená stavebná časť, bude ukončená aj dodávka technológie, takže tunel sa odovzdá ako kompletné dielo s technológiou,“ vyhlásil Jacko.

Ďalšie mierne posunutie konečného termínu dostavby prijal minister dopravy Pavol Lančarič s pochopením. „Je tu veľa roboty a je škoda, že sa neurobila dobre hneď na prvý raz. Takto sa celý proces naťahuje a samozrejme predražuje. Na druhej strane som nadobudol pocit, že stavba je pod kontrolou a všetko smeruje k zdarnému koncu,“ poznamenal Lančarič.

Oba úseky chcú otvoriť naraz

Kontrolný deň pokračoval na stavbe úseku diaľnice D1 Ivachnová – Hubová, ktorého súčasťou je aj tunel Čebrať. Dokončiť diaľničný ťah v dolnom Liptove, ktorý má zabezpečiť aj obchvat Ružomberka a odbremeniť dopravu je veľmi náročné, najmä pre zosuvné územie.

„Jedna vrstva asfaltu je dokončená, v tejto časti je to zložitejšie, je potrebné dokončiť mostnú konštrukciu. V tomto roku chceme zrealizovať ľavý most a v ďalšom pravý,” povedal riaditeľ stavby Ondřej Tomek.

„Keď je človek dolu v Ružomberku, nevidí ani jedno percento, čo je urobené a myslím, že je urobené veľa,” vyhlásil Lančarič. „Partner, s ktorým pracujeme na tejto stavbe, je korektný a zatiaľ sme sa na všetkom dohodli,” potvrdil Jacko.

Úsek Višňové  – Dubná skala aj úsek Ivachnová – Hubová chcú otvoriť naraz. „Keď zoženieme takú dlhú pásku, radi by sme to otvorili spolu,” zažartoval generálny riaditeľ NDS. Jacko po rokovaní vlani na jeseň v Ružomberku pripustil aj možnosť, že úseky odovzdajú do prevádzky aj po etapách.

Po rokoch čakania tunel Čebrať konečne prerazia

Zdroj: teraz.sk, webnoviny.sk, rtvs.sk

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

RK MAGAZÍN je nezávislý spravodajský portál, ktorý informuje o aktuálnom dianí v meste a okrese Ružomberok. Súkromné vydavateľstvo R PRESS vydávalo do konca roka 2022 aj mesačník RK MAGAZÍN, ktorý vychádzal v tlačenej podobe. Ponúkal čítanie magazínového typu o ľuďoch, udalostiach a zaujímavostiach v regióne dolného Liptova. Väčšinu článkov nájdete aj na webe rkmagazin.sk.