Ružomberčania prinášajú najmä návrhy, ktoré vytvárajú lepšie podmienky pre chodcov. V tlačovej správe redakciu RK Magazín informujú o najnovšom návrhu modernej ulice, ktorý rieši Obvodovú cestu v Ružomberku
Upokojená automobilová doprava podľa ružomberskej iniciatívy vytvára lepšie podmienky nielen na presun, ale aj na život na uvedenej ulici. Ich návrh rieši aj problém častého prekračovania maximálnej povolenej rýchlosti. „Navrhnuté úpravy sú bezpečnejšie pre deti navštevujúce Základnú umeleckú školu, ale aj pre obyvateľov, ktorí na ulici žijú,“ uvádza OZ Bajkom.
Parkovanie áut alebo bezpečnosť detí a chodcov?
,,Obvodová cesta je používaná ako tranzitná nielen domácimi vodičmi, ale aj tými, ktorí sa tak pokúšajú vyhnúť upchatému hlavnému ťahu cez mesto. Jej upokojením sa vytvorí priestor pre ľudí na bicykloch aj väčší priestor pre chodcov. Ulica bude zároveň menej hlučná a znečistená prachom,” vysvetľuje Miroslav Klíma, predseda OZ Bajkom.
Hovorí tiež o tom, že práve s týmto návrhom môžu byť nespokojní ľudia, ktorí na ulici parkujú svoje autá. Dodáva, že na ceste s takým veľkým klesaním ako je na Obvodovej ceste, nie je možné podľa normy vyznačiť parkovacie miesta.
,,Väčšinou ide o majiteľov rodinných domov, ktorí ich môžu zaparkovať do dvora či garáže, ale nerobia to. Sme presvedčení, že ich pohodlie nesmie byť dôležitejšie ako bezpečnosť detí a chodcov a že ich správanie nesmie obmedzovať iné formy dopravy,” uzatvára Klíma.
Návrh pripravili s odborníkom na infraštruktúru pre cyklistov
Novú víziu mesta pripravili s odborníkmi Michalom Ďurtom, ktorý sa profesionálne venuje cyklistickej infraštruktúre. Vyštudoval Civil Engineering v Dánsku a momentálne študuje na European Institute of Innovation and Technology v Štokholme a v Helsinkách program Urban Mobility.
Na Slovensku má zrealizovaných viacero projektov – ako cyklotrasu na Študentskej ulici v Trnave ocenenú Cenou ETM či cyklotrasy na Mamateyovej a Jiráskovej v Bratislave. Od roku 2020 intenzívne spolupracuje s Cyklokoalíciou. Momentálne pracuje na odbore územného rozvoja a koncepcií v Trnave.
Pri spracovaní bol nápomocný aj Marek Záhradník, ktorý vyštudoval program udržateľnosť v architektúre na University of Leuven v Belgicku. Je členom Cyklokoalície, kde sa podieľal na vypracovaní Manuálu upokojovania dopravy.
Členovia občianskeho združenia Bajkom predstavili svoju víziu koncom februára aj mestskému úradu a dohodli sa na spoločnom postupe.
Zdroj: OZ Bajkom
Podporte kvalitný nezávislý obsah
Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.