Ružomberskí dovolenkári bažia hlavne po Turecku a Egypte

Je tu čas prázdnin a dovoleniek. Oslovili sme štyri cestovné kancelárie a agentúry z mesta, ktoré sprostredkúvajú pobyty v zahraničí, s jednoduchou otázkou – kde najčastejšie trávia leto Ružomberčania?

Ružomberčania radi cestujú letecky, prevažne do Turecka. To je silná destinácia, kde sú spokojní, či už so službami na úrovni alebo ústretovým personálom v hoteloch.

Čo sa týka stravovania, preferujú all inclusive, kde nemajú žiadnu starosť so stravovaním v reštauráciách, poprípade varením. Takto je o nich postarané v hoteloch, kde si oddýchnu a zrelaxujú. Tento rok sekunduje Turecku aj Egypt.

 
 

RK Magazín je už tri roky súčasťou ružomberských médií a stále pokračuje vo víziách svojich zakladateľov. Našim cieľom je robiť kvalitnú lokálnu žurnalistiku. Aby sme mohli naďalej slobodne tvoriť, potrebujeme aj vašu podporu.

 
 

Ďalšia skupina Ružomberčanov uprednostňuje Chorvátsko, ale vlastným autom. Tu zase radšej riešia apartmány s kuchynkou, bez stravy, alebo hotel s polpenziou, ubytovanie s balkónom alebo terasu s grilom. Kvôli historickým pamiatkam a čistote mora je obľúbené aj Grécko.

Samozrejme, obľúbené je i Bulharsko, no letecky. V tejto destinácii objednávajú ľudia skôr iba raňajky, nakoľko stravovanie v Bulharsku je cenovo prijateľné. Obedy a večere si tak riešia po vlastnej osi.

Ak by som to mala zhruba rozhodiť na percentá, tak 40 percent je predaj pobytov do Turecka, 25 percent Egypt, 20 percent Chorvátsko, 10 percent Bulharsko, 5 percent Grécko, a zvyšok Taliansko, Španielsko alebo Cyprus.

Jana Socháňová, CA Sírius

 

Viac-menej sú dve skupiny klientov. Jedna ide oddychovať, úplne vypnúť a všetko chce mať zabezpečené – to sú tzv. all inclusive pobyty. Slováci však začínajú míňať čoraz viac aj na super alebo ultra all inclusive – teda dovolenky, kde je jedlo a pitie v rozšírenej forme dostupné neraz 24 hodín denne. V niektorých hoteloch to zasa znamená rozšírené služby v oblasti dostupnosti služieb pre klienta.

Druhú skupinu tvoria ľudia vyhľadávajúci aktívne strávenie voľného času. My sa zameriavame práve na poznávacie zájazdy v tejto kategórii. Je to vyslovene outdoorové strávenie dovolenky, pričom poskytujeme špecializovaný, geografický pohľad na destináciu. Ide o edukačné viac vzdelávacie a poznávacie pobyty z geografického hľadiska. Myslíme si, že tak, ako má topánky robiť obuvník, oblek šiť krajčír, tak cestovanie je ideálne s geografmi, pretože vidia krajinu z komplexného pohľadu.

V tomto segmente máme zasa dva trendy. Ľudí cestujúcich aktívne samostatne – zabezpečia si nízkonákladovo letenky, požičanie auta, ubytujú sa cez Booking alebo Airbnb. Následne si robia program v mieste pobytu – toto využívajú najmä mladí.

Starší, menej jazykovo zdatní, uprednostnia pre tento typ dovolenky služby cestovných kancelárií, kde dostanú balík služieb: zabezpečené stravovanie, dopravu, ubytovanie, ale najmä kvalifikovaného sprievodcu, ktorý ich prevedie vybranou krajinou alebo oblasťou a poskytne im nielen technické, ale aj geografické, historické, a vôbec zaujímavé informácie o destinácii. Toto je tá najkomplikovanejšia forma cestovného ruchu.

Naše služby využívajú aj Ružomberčania. Cestujú na Island, do Nórska a Dánska a ďalšie destinácie napojené na Škandináviu, a síce Pobaltie alebo Škótsko.

Michal Kovačic, KOGE – cestovanie s geografmi

 

Ružomberčania, tak ako aj dovolenkári z iných slovenských miest, hľadajú kvalitné služby hlavne v all inclusive rezortoch, blízko letiska, mora – ideálne s pešou dostupnosťou do centra.

Najobľúbenejšou tohtoročnou destináciou je Turecko a Egypt s najlepším pomerom cena – kvalita. Veľmi častým výberom klientov sú aj grécke ostrovy, Malorka, Andalúzia a, samozrejme, Bulharsko a Chorvátsko.

V menšine ale vyhľadávajú, čomu sme radi, aj menej navštevované a prebádané lokality ako Ischiu, Maltu či Kefalóniu.

Čomu sme najviac radi je medziročne zvýšený záujem o exotickú dovolenku – Dubaj, Kuba, Dominikánska republika, Zanzibar, Kapverdy, Omán, ale aj o nový cestovateľský segment, ktorým sú výletné plavby.

V týchto dňoch pracujeme na novej webovej stránke s novým špičkovým vyhľadávačom dovoleniek, kde si klient po zadaní kritérií nájde v top dizajne tú svoju naj dovolenku. Veríme, že tým opäť skvalitníme naše služby a slogan „Cestovateľské služby inak“ budeme aj do bodky prakticky napĺňať.

Mária Hriňová, CA Aquasun

 

Ľudia väčšinou majú svoj finančný strop, do ktorého sa chcú s cenou dovolenky zmestiť. Zároveň majú určité nároky a požiadavky. Ponuka s dopytom sa najčastejšie stretáva na dvoch destináciách: Egypt a Turecko. Odhadla by som to na 70 percent všetkých pobytov zakúpených u nás. Egypt si vyberajú možno skôr páry. Ak sú v rodine deti, tak pri výbere trochu viac prevažuje Turecko.

Starší ľudia, ktorí nechcú len ležať a majú záujem trochu krajinu spoznať, tak idú do Grécka. V minulosti bolo veľmi obľúbené práve Grécko a Chorvátsko, ale postupne zdraželi a ten trend sa zmenil na súčasný Egypt a Turecko.

Chorvátsko sa až tak veľmi nepredáva, pretože veľa ľudí tu chodí na vlastnú päsť autom. Už menej sú zastúpené destinácie ako Španielsko či Taliansko, i keď v poslednej dobe si začínajú ľudia pýtať viac napríklad Cyprus.

Štvorčlenná rodina, ak chce ísť na dovolenku v hlavnej sezóne, minie zhruba do tritisíc eur. Ak natrafia na last minute pobyty, tak sa dá dostať aj do dvoch tisícok. Veľa ale závisí od veku detí a dĺžky dovolenky. S deťmi nad dvanásť rokov, v hlavnej sezóne a minimálne na desať dní však nie je prakticky možné dostať sa pod dvetisíc eur. Kritériá ako vek detí, dĺžka a čas pobytu výrazne vstupujú do ceny.

 
 

RK Magazín je už tri roky súčasťou ružomberských médií a stále pokračuje vo víziách svojich zakladateľov. Našim cieľom je robiť kvalitnú lokálnu žurnalistiku. Aby sme mohli naďalej slobodne tvoriť, potrebujeme aj vašu podporu.

 
 

Ak by som mala vybrať z exotických dovoleniek, ktoré Ružomberčania kupujú, tak väčšinou je to Dubaj alebo Kuba. K obľúbeným a dostupnejším exotikám možno zaradiť tiež Kapverdy. Ľudia majú tiež radi Thajsko, Dominikánsku republiku a v poslednom období rastie záujem o Omán.

Eva Vitesová, CA Palma Travel

Článok bol publikovaný v Ružomberskom magazíne číslo 6-7/2019.

Titulná fotografia – Ilustračná snímka. Zdroj – pexels.com

Mám za sebou desať rokov práce v Mestskej televízií Ružomberok. Pedagogicky pôsobím na Katedre žurnalistiky Katolíckej univerzity, kde som aj vyštudoval. V Ružomberskom magazíne som šéfredaktor.