V Novej Hrboltovej sa prepadáva cesta. Kraj ju opravuje postupne 

Cesta medzi Rybárpolom a Hrboltovou sa miestami prepadáva. Možno preto, lebo nikdy nebola urobená ako plnohodnotná, možno pre veľkú záťaž, ktorú spôsobil transport materiálu na stavbu diaľnice. Svoje určite zohráva aj strmý svah a voda, ktorá tadiaľto steká z Čebraťa. 

S cestou sú problémy už dlhodobo. Veľmi dobre o tom vedia domáci, ktorí ju sledujú deň čo deň. 

Dážď, doprava a slabá konštrukcia 

„Najmä keď veľa prší, tak je to zlé. Pomaly sa vtedy zosúva dole,” opisuje „prácu” cesty poslankyňa za mestskú časť Hrboltová Adriána Stolárová.  

Podľa nej je okrem počasia problém aj v konštrukcii cesty. “Tam je hlina po ktorej ešte kedysi naši otcovia chodili s koňmi a s vozmi. Na to položili asfaltku, nie je tam nijaký pevný podklad,” hovorí Stolárová. 

Problém podľa miestnych nie je len cesta, ale aj železnica, ktorá popod ňu ide. Ak by nastal väčší zosun, skončí rovno na koľajniciach. V roku 2014, keď sa začínala stavať diaľnica, Rybárpolčania opakovane protestovali a spísali aj petíciu proti nákladnej doprave, pre ktorú slúžila ulica Nová Hrboltová ako zásobovacia cesta k stavbe. 

„Keď tu pustili 30 domiešavačov za deň, bolo to neúnosné. Žiadali sme, aby si vybudovali náhradnú cestu cez Váh a koľajnice,” vracia sa v rozprávaní späť do nedávnej minulosti Stolárová. 

NDS a staviteľ, Združenie Čebrať, protestom (pripojila sa aj Hrboltová) vyhovelo. Pri Čističke odpadových vôd je dnes vybudovaný železničný prejazd, ktorý bude účelovo slúžiť len na prepravu materiálu na stavbu. Dodnes však nie je skolaudovaný, a teda ani funkčný.  

Za to, že cesta medzi Rybárpolom a Hrboltovou nie je v ešte horšom stave môžu obyvatelia viac ďakovať zastaveniu výstavby diaľnice, ako odklonu dopravy, za ktorý protestovali.   

Vrstvy novoopravenej cesty pred položením vrchného asfaltu. Foto – autor.

Postupná rekonštrukcia 

Správcom cesty je Žilinský samosprávny kraj (ŽSK). Prvý, 60 metrový kritický úsek opravili ešte v roku 2016. 

„Naháňala som ich, lebo tam spolu s cestou padal aj elektrický stĺp. Vtedy to spravili a sľúbili že budú pokračovať, lebo v zlom stave je väčší kus cesty,” spomína Stolárová na dva roky staré udalosti. 

Teraz kraj dokončil rekonštrukciu ďalších 20 metrov. 

„Vybrali sme podložie v telese cesty a nahradili ho novými vrstvami (cementová stabilizácia, ložná a obrusná vrstva) tak, aby sa vyrovnala prepadnutá časť komunikácie. Odhadované náklady sú zhruba 4-tisíc eur,” spresňuje práce hovorkyňa ŽSK Martina Remencová. 

Celá rekonštrukcia týmito prácami podľa Adriány Stolárovej nekončí. Požaduje, aby sa urobilo približne 220 metrov najhoršieho úseku na ulici Nová Hrboltová. 

„Sľúbili mi na kraji, ale aj naši poslanci v župe, že na budúci rok sa to už dostane do rozpočtu a spravia ten najhorší úsek cesty poriadne a kompletne,” nádeja sa Stolárová. 

Ďalšie investície do ciest v okrese 

Do tohtoročného rozpočtu ŽSK na opravu ciest sa ulica Nová Hrboltová nedostala, ale niektoré iné dolnoliptovské úseky ciest III. triedy áno. 

Kraj plánuje v tomto roku opraviť pol kilometra asfaltky v Martinčeku, takmer kilometer medzi Liptovskou Teplou a Kalamenmi a aj viac ako kilometrový úsek medzi Liskovou a Turíkom. Na opravených 420 metrov cesty sa môžu tešiť aj medzi Liptovskou Osadou a Revúcami a viac ako pol kilometra zrekonštruuje tento rok kraj aj v Korytnici. 

„Predpokladané náklady na všetky tieto opravy v okrese Ružomberok sú v hodnote cez 221-tisíc eur,” informovala hovorkyňa kraja Martina Remencová. 

Titulná fotografia: Oprava 20 metrov cesty si vyžiadala aj krátkodobé dopravné obmedzenia. Foto – autor.

Mám za sebou desať rokov práce v Mestskej televízií Ružomberok. Pedagogicky pôsobím na Katedre žurnalistiky Katolíckej univerzity, kde som aj vyštudoval. V Ružomberskom magazíne som šéfredaktor.