V Žilinskom kraji zmodernizovali oporné múry za vyše 5 miliónov eur

Oporné múry boli zrekonštruované a vybudované v regiónoch Liptov, Orava, Kysuce a Horné Považie.

RK Magazín o tom v tlačovej správe informovala Eva Lacová, hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK). Finančne náročné stavby zabraňujú zosuvu terénu a vyrovnávajú ho, čím výrazne stabilizujú cestné teleso a zabraňujú jeho deštrukcii. Stavby boli financované prostredníctvom výhodného úveru SIH a stáli spolu 5 276 999,87 eur.

„Zosuvy telies ciest II. a III. triedy a zdegradované oporné múry, predstavujú závadu komunikácie, ktorá ohrozuje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, preto je ich sanácia mimoriadne dôležitá. Odstrániť tieto závady na siedmich miestach v kraji v jednom roku naraz považujem za úspech, uviedla Gabriela Tisoňová, riaditeľka odboru dopravy ŽSK.

Predsedníčku ŽSK Eriku Jurinovú veľmi teší, že sa im podarilo zrekonštruovať a vybudovať oporné múry, ktoré to už vzhľadom na ich stavebno-technický stav potrebovali: „Celkovo sme v tomto roku opravili sedem oporných múrov, okrem toho boli vybudované rímsy, odvodňovacie zariadenia, nové zvodidlá a zábradlia. V budúcom roku máme v pláne dobudovať oporný múr v Ľubeli a v ďalších rokoch asanovať zosuv v križovatke ciest II/583 a III/011073 Stráža – Dolná Tižina, ktorý bude spojený s rekonštrukciou tejto nebezpečnej, resp. komplikovanej križovatky. Rekonštrukciu chceme financovať prostredníctvom eurofondov.“ 

Zoznam zrekonštruovaných a vybudovaných oporných múrov:

Liptov:

Vybudovaný a zrekonštruovaný bol oporný múr v dĺžke cca 190 m, zastabilizovaný bol cestný svah v k. ú. Ružomberok, v časti Nová Hrboltová, na ceste III/2211, v dĺžke cca 190 m. V daždivom období v exponovanom svahu nad železničnou traťou boli svah a nespevnená krajnica často splavované. Hrozil zosuv svahu aj s cestou III. triedy.

„Náročnosť tejto stavby podčiarkoval fakt, že cestný svah sa nachádza priamo nad medzinárodným železničným koridorom,“ ozrejmila Gabriela Tisoňová. Celková hodnota stavebných prác bola 808 064,78 eur, zhotoviteľom bola spoločnosť STANTER, a.s.

V k. ú. Ružomberok, v obci Komjatná, na ceste  III/2256, bol zrekonštruovaný oporný múr v dĺžke 40 m a zastabilizovaný cestný svah. Pôvodný múr bol tvorený kamennými blokmi a betónovými prefabrikátmi ukladanými na cementovú maltu. Múr v celej dĺžke bol vo veľmi zlom stave s lokálnou poruchou, kde boli z múru vypadnuté kamenné bloky.

„Na ceste nad oporným múrom v mieste poruchy boli viditeľné pozdĺžne trhliny, ktoré vykazovali degradáciu telesa cesty za oporným múrom práve z dôvodu posúvania múru do potoka,“ objasnila Tisoňová.

V celej dĺžke rekonštruovaného úseku je namiesto pôvodného oporného kamenno-betónového múru vybudovaný nový monolitický železobetónový múr dĺžky 40 m, založený na mikropilótach. Stavbu v hodnote 221 787,95 eur realizovala spoločnosť ZANDER s.r.o.

Orava:

V k. ú. obce Zázrivá, v časti Havrania na ceste III/2240, zrekonštruované boli oporné múry a cesta v 4 úsekoch, v celkovej dĺžke cca 330 m. Sfunkčnené boli odvodňovacie zariadenia priekop a priepustov a zvýšila sa únosnosť vozovky.

Zrealizovaním projektu sa zlepšila bezpečnosť dopravy najmä pre obyvateľov obce Zázrivá, časť Havrania a ostatných užívateľov komunikácie. Stavbu realizovala spoločnosť Swietelsky-Slovakia, spol. s.r.o., cena diela bola 1 050 672,22 eur.

Horné Považie:

Vybudovanie záchytného bezpečnostného zariadenia a rekonštrukcia oporného múru v k. ú. obce Divina na ceste III/2093 (pozdĺž potoka), v celkovej dĺžke 455 m. Pôvodné oporné múry boli tvorené kamennými blokmi a betónovými monolitickými nadbetonávkami, ktoré boli realizované pri predchádzajúcich sanáciách. Spodná stavba a jej stav boli na mnohých miestach v kritickom stave, na viacerých miestach bol múr podmytý a podomletý.

„V niektorých miestach boli viditeľné lokálne poruchy priliehajúcej cesty III/2093, ktoré vznikli vplyvom degradácie múru, resp. brehu potoka tam, kde absentovali múry. Na múroch boli zbytky zdegradovanej rímsy, do ktorej bolo osadené záchytné zariadenie. To bolo uvoľnené a prakticky nefunkčné. Vybudovaním a rekonštrukciou týchto oporných múrov sa zasanoval predmetný úsek komunikácie a výrazne zvýšila bezpečnosť a plynulosť premávky v danom úseku,“ doplnila Tisoňová. Zhotoviteľom bola spoločnosť BM-MONT, s.r.o., cena diela bola 550 810,03 eur.   

Kysuce:

Komplexná rekonštrukcia oporného múru v k. ú. obce Rudinská, na ceste III/2058 – II. etapa, v celkovej dĺžke 302  m. Pred rekonštrukciou sa  v danom úseku nachádzal rozpadávajúci sa kamenný múr, s chýbajúcimi bezpečnostnými prvkami a dochádzalo k sadaniu krajnice cesty a k jej zosúvaniu. Vybudovaním oporného múru došlo k stabilizácií telesa cesty III/2058 a zvýšeniu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky. Zhotoviteľom bola spoločnosť M-SILNICE SK, s.r.o., realizácia stála 343 945 eur

Rekonštrukcia oporného múru a nové bezpečnostné zariadenia v k. ú. Vysoká nad Kysucou na ceste II/487, v celkovej dĺžke 360m. Vymenené bolo bezpečnostné zariadenie  a zdegradovaná rímsa, vybúraná bola zdegradovaná horná časť múru. Zrekonštruovaný bol aj základ oporného múru, v smere od Makova, ktorý bol v dvoch úsekoch úplne podmytý. Práce realizovala spoločnosť EUROVIA SK, a.s. za 1 001 983,49 eur.

Rekonštrukcia oporného múra II/484 v Turzovke, II. etapa v celkovej dĺžke 163m. Vďaka rekonštrukcii bolo za stabilizované teleso cesty II/484, ktorá sa zosúvala do priľahlého vodného toku Predmieranka. V rámci rekonštrukcie oporného múru došlo aj k výmene záchytného bezpečnostného systému a sfunkčneniu odvodňovacieho systému telesa cesty.

Rekonštrukciou oporného múru sa zvýšila bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a plynulosť dopravy. Práce na predmetnej stavbe ešte prebiehajú, práce realizuje spoločnosť BM-MONT, s.r.o. za 1 299 736,40 eur.

Foto – ŽSK      

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

Som vyštudovaný novinár. Vysokoškolské štúdium som absolvoval na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Počas štúdia som praxoval vo viacerých regionálnych médiách. S RK Magazínom som začal spolupracovať v novembri 2021. Od októbra 2024 som šéfredaktorom RK Magazínu.