Výjazd z mesta na Mikuláš sa zmení. Zatiaľ nie je jasné ako

Na požiadavku premiéra Petra Pellegriniho, ktorý chce do konca júna poznať riešenie havarijnej dopravnej situácie v Ružomberku, sme sa spýtali Slovenskej správy ciest.

Na konci mája sa predseda vlády Peter Pellegrini nečakane vyjadril o doprave v Ružomberku a nazval ju „krízovým, havarijným stavom“.

„Do 30. júna očakávam od kompetentných návrh na riešenie neprijateľnej dopravnej situácie v Ružomberku,“ hovoril Pellegrini. „Preto treba vyčleniť prostriedky a okamžite začať asfaltovať, robiť stavebné úpravy alebo nasadiť inteligentný systém a nečakať rok a pol zas na nejakú dokumentáciu a nejaké zdĺhavé verejné obstarávanie,“ komentoval Pellegrini situáciu v Ružomberku.

 
 

RK Magazín je už tri roky súčasťou ružomberských médií a stále pokračuje vo víziách svojich zakladateľov. Našim cieľom je robiť kvalitnú lokálnu žurnalistiku. Aby sme mohli naďalej slobodne tvoriť, potrebujeme aj vašu podporu.

 
 

Premiér nehovoril o nedostavanom úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, ktorý mal byť už rok otvorený, ale na mysli mal predovšetkým zápchy na hlavných medzinárodných ťahoch cez mesto.

Lievikom sa v tomto prípade stáva križovatka pri Mondi, kde sa stretávajú tranzitné ťahy I/18 (Žilina – Košice) a I/59 (v smere z a do Banskej Bystrice). O úprave týchto ťahov ako forme pomoci mestu, kým nebude dostavaná diaľnica, zatiaľ nikto verejne nehovoril.

Mediálne alternatívy

Správcom uvedených ciest je Slovenská správa ciest (SSC). Okamžite po vyhlásení sa spustili hádanky a zaručené informácie o tom, ako bude takáto úprava vyzerať.

V médiách odzneli alternatívy s rozšírením takmer kilometrového úseku od križovatky pri Mondi SCP v smere na Liptovský Mikuláš na štyri pruhy, čo vzápätí spochybnili bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák, aj Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Problémom je nedostatok miesta – križovatka nemá priestor na zväčšenie a absorbovanie väčšieho množstva tranzitnej dopravy. „Je tam z jednej strany fabrika a z druhej strany činžiaky,“ vysvetlil pre Denník N Čermák.

Podľa Palčáka by zase križovatka musela byť kruhová s priamym prejazdom v smere východ – západ a opačne, na čo nie je priestor.

Veľmi populárnou je aj teória inteligentnej križovatky, ktorá by dopravu riadila na základe hustoty prepravy. Aby to fungovalo, musel by niekto zosúladiť všetky svetelné križovatky na hlavnom ťahu Bystrická, Považská a Žilinská cesta. Spolu ide o šesť svetelných križovatiek.

Zatiaľ nevieme, ako to bude vyzerať

„Rozsah úpravy križovatiek bude navrhnutý na podklade dopravno-inžinierskeho prieskumu,“ poprela medializované úvahy hovorkyňa SSC Lucia Karelová.

Pre Ružomberský magazín ďalej povedala, že zatiaľ nebola ani reč o inteligentných križovatkách. „Na predmetnom rokovaní nebolo riešené prevzatie správy svetelných križovatiek, ani ich vybavenie inteligentným dopravným systémom,“ uviedla Karelová

Podľa nej doposiaľ prebehlo len jedno stretnutie medzi zástupcami SSC, Mondi SCP, Národnej diaľničnej spoločnosti a Združením Čebrať (zhotoviteľ úseku D1 Hubová – Ivachnová).

Dohodli sa na ňom, že práce budú prebiehať v súčinnosti uvedených zainteresovaných strán. Dohodli sa aj na termínoch realizácie. „Prvá etapa by mala byť ukončená do 31. júla 2018 a ukončenie druhej etapy úpravy cesty I/18 sa predpokladá do 15. decembra 2018,“ uzavrela hovorkyňa Karelová.

Titulná fotografia – Križovatka pri Mondi SCP. Foto – autor.

Článok bol publikovaný v Ružomberskom magazíne číslo 6/2018.

 

Mám za sebou desať rokov práce v Mestskej televízií Ružomberok. Pedagogicky pôsobím na Katedre žurnalistiky Katolíckej univerzity, kde som aj vyštudoval. V Ružomberskom magazíne som šéfredaktor.