Vytvorila najlepší divadelný kostým sezóny

Absolventka Školy umeleckého priemyslu v Ružomberku Alžbeta Kutliaková (Bet Moth) získala prestížne ocenenie DOSKY. Jej meno žiarilo medzi Zuzanou Fialovou, Ľubošom Kostelným, Robertom Rothom či Borisom Hanečkom.

V pondelok 24. októbra sa na pôde divadla Teatro Colorato v Bratislave konalo jedno z najprestížnejších divadelných ocenení, známe pod názvom DOSKY (Divadelné ocenenia sezóny). Po dvojročnej pandemickej prestávke sa na oceňovaní zišli divadelníci po 25. raz.

Dlhoročná tradícia

Ceny DOSKY sa udeľujú od roku 1996 na základe ankety, do ktorej sa každoročne zapájajú desiatky divadelných kritikov, teoretikov, ale aj novinárov a publicistov. ,,Divadelné ocenenia sezóny DOSKY sa od svojho založenia stali najznámejšou cenou odovzdávanou na Slovensku v oblasti divadla,“ uvádza sa na stránke projektu DOSKY.

V tohtoročnej ankete hlasovalo 36 divadelných kritikov, teoretikov a publicistov, ktorí mohli nominovať diela za obdobie od 1. augusta 2021 do 31. júla 2022.

Anketu každoročne vyhlasuje Asociácia súčasného divadla a udeľovanou cenou je doska s postriebreným štítkom od scénografa Aleša Votavu a akademického sochára Tomáša Luptáka. Ocenené môžu byť produkcie a výkony všetkých žánrov, ktoré mali premiéru v minulej sezóne v oblasti profesionálneho divadla na Slovensku.

Najlepšie kostýmy sú od Alžbety

V kategórii Najlepší kostým sezóny boli nominovaní Boris Hanečka za kostýmy v inscenácii opery Giacoma Pucciniho Tosca v Opere Štátneho divadla v Košiciach, Eva Jiřikovská za kostýmy v inscenácii muzikálu Davida Bowieho a Endu Walsha Lazarus v divadle Aréna v Bratislave a Alžbeta Kutliaková za kostýmy v inscenácii Ponížení a krvilační na pôde nezávislého divadla Uhol_92 v Bratislave.

Ocenenie DOSKY 2022 za najlepší kostým divadelnej sezóny 2021/2022 napokon získala Alžbeta Kutliaková, ktorá vystupuje pod umeleckým menom Bet Moth. V divadle pôsobí 6 rokov, pochádza z Oravskej Polhory, študovala scénickú kostýmovú tvorbu na Škole úžitkového výtvarníctva (dnes Škola umeleckého priemyslu) v Ružomberku a neskôr divadelnú scénografiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave.

Z ocenenia bola príjemne prekvapená

,,Úprimne, nečakala som to. Nie preto, že by som neverila kostýmom, ale toto ocenenie malo predchádzajúce dve sezóny pauzu, takže som to prestala registrovať. Myslím, že som ani nečakala, že akadémia ocení kostýmy nezávislého divadla. Je to pre mňa dôležitý moment uvedomenia si, že moju tvorbu ľudia vidia, vnímajú v kontexte inscenácie a pozitívne na ňu reagujú. A, taktiež, je to hnací motor, ktorý ma poháňa, aby som robila ešte viac a najmä podľa seba,“ skonštatovala Alžbeta.

Na obdobie stredoškolských čias rada spomína. Podľa nej bola práve stredná škola formujúca a inšpirujúca. ,,Často hovorím, že práve vďaka strednej škole som našla samú seba. Na hodinách navrhovania nás k absolútnej individualite viedla Aďa Nemethová a to je pri tvorbe základ. Veľká vďaka patrí aj p. Hatiarovej, Krevovej, Schlosserovej a Macháčkovej, ktoré sa mi venovali aj nad rámec vyučovacích hodín a doteraz využívam poznatky z technológií, konštrukcií a praxe,“ poďakovala sa.

Alžbeta vďačí aj za svoje zručnosti, ktoré využila pri vytváraní a šití kostýmov. ,,Zvykne sa hovoriť, že na to, aby sme mohli navrhovať kostýmy, nepotrebujeme vedieť šiť, ale je to práve naopak. Pri komunikácii s krajčírskymi dielňami je dôležité ovládať konštrukcie, technologické postupy a občas je dobré vedieť ušiť si kostýmy, najmä, keď majú inscenácie nižšie rozpočty ako to bolo pri inscenácii Ponížení a Krvilační.“

Nezávislé divadlo nominovali trikrát

Nezávislé divadlo Uhol_92  s inscenáciou Ponížení a krvilační získalo ocenenie aj v kategórii Najlepšia réžia sezóny od režisérky Alžbety Vrzgula, ktorá režírovala inscenáciu Ponížení a krvilační. Hudobnú vsuvku do predstavenia poskytol multižánrový elektronický producent Isobutane, ktorý bol za svoj počin nominovaný v kategórii Najlepšia scénická hudba sezóny. Inscenáciu Ponížení a krvilační tak nominovali trikrát.

V spomínanej inscenácii Alžbeta zvolila civilné, ale tanečne upravené kostýmy. ,,Priestor pripomína nočný klub, preto som sa snažila priblížiť súčasnému odevu s individuálnou úpravou (rôzne prestrihy, strihy, atď…). Dôležitou obmenou civilu je merch, ktorý prináša postava Johana a každý herec si ju oblieka na svoj základný kostým. Merch spočíva z rôznych typov odevov a je zjednotený potlačou, ktorú som vytvorila na mieru inscenácie. Graficky som pracovala s podobizňou herca Petra Ondrejičku, ktorého sme štylizovali do póz z náboženských motívov. Postava Johana zneužíva náboženstvo na ovládanie masy, preto som chcela podporiť tu absurdnosť, ktorej sa dopúšťa,“ priblížila Alžbeta výherné  kostýmy.

Kostýmy na predsavenie Ponížení a krvilační navrhla Alžbeta Kutliaková (Bet Moth). Foto: Kamil Košun
Inscenované fotografie hercov. Foto: Michal Liner
Kostýmy na predsavenie Ponížení a krvilační navrhla Alžbeta Kutliaková (Bet Moth). Foto: Kamil Košun

Ocenili Zuzanu Fialovú aj Ľuboša Kostelného

Známe osobnosti, ktoré často vidíme na televíznych obrazovkách v seriáloch či filmoch, píšu svoj príbeh najmä na doskách, ktoré znamenajú svet. V divadle pôsobia už dlhé roky a ich práca je patrične ocenená odborníkmi z divadelného prostredia.

Ocenenie za Najlepší mužský herecký výkon sezóny spomedzi ostatných hercov získal Ľuboš Kostelný za postavu Hamleta v inscenácii hry Williama Shakespeara Hamlet, ktorú mohli diváci vidieť na Letných shakespearovských slávnostiach v Bratislave.

Svoju “dosku” si prevzali aj známe tváre z televíznych obrazoviek. Foto: Ctibor Bachratý

V kategórii Mimoriadny počin v činohernom divadle získala ocenenie Zuzana Fialová a kol. za projekt Krása nevídaná z cyklu Generácia Z, ktorá sa hrala v Divadle P. O. Hviezdoslava v Bratislave.

Všetky ocenia v tohtoročnej ankete DOSKY 2022 si môžete pozrieť TU.

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

Mám vyštudovanú masmediálnu komunikáciu, pôsobila som tri roky ako moderátorka v dennom školskom (teraz už lokálnom) rádiu. Okrem rozprávania do mikrofónu a písania článkov rada pomáham tvorcom so sociálnymi sieťami a prezentáciou na internete. V RK Magazíne pracujem ako redaktorka a web editorka portálu rkmagazin.sk.