Nové vlaky budú jazdiť aj cez Ružomberok, na trati zo Žiliny do Liptovského Mikuláša

Modernizáciu vozového parku národného železničného dopravcu pocítia aj Ružomberčania. Železničná spoločnosť Slovensko postupne nasadí nové elektrické jednotky aj na trati Žilina – Liptovský Mikuláš.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v utorok nasadila do prevádzky prvý nový vlak. Ide o elektrickú jednotku, nedeliteľnú súpravu vozňov s názvom Panter, ktorú národný dopravca predstavil ešte vo februári.

Vlaky z dielne konzorcia českej Škoda Transportation s slovenskej ŽOS Trnava postupne pridajú aj na trať zo Žiliny do Liptovského Mikuláša, čiže budú prechádzať a zastavovať aj v Ružomberku.

„Jednotky budú postupne nasadzované v žilinskom i trenčianskom regióne, najmä na tratiach Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń, Žilina – Liptovský Mikuláš. Do konca roka dodá výrobca ZSSK ešte najmenej tri ďalšie Pantery,“ píše Železničná spoločnosť Slovensko.

Vlak 21. storočia

Vlaky Panter sú dvojaké. Trojčlánková elektrická jednotka má dĺžku 80 metrov a kapacitu 247 miest na sedenie a štvorčlánková má 106 metrov s 343 miestami na sedenie.

„Teší ma, že do vozového parku našich železníc pribudnú nové ekologické elektrické jednotky, vďaka ktorým budú môcť ľudia cestovať bezpečnejšie a pohodlnejšie,“ povedal minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (Sme rodina). Maximálna rýchlosť vlaku bude 160 km/h a svojimi parametrami spĺňa požiadavky TSI.

Veľkopriestorový interiér nových vlakov Panter. Foto – ZSSK
Elektrická jednotka bude spĺňať všetky požiadavky 21. storočia. Foto – Facebook Eriky Jurinovej

Vlaky sú nízkopodlažné s bezbariérovými nástupnými priestormi so širokými dverami. ZSSK v opise strojov uvádza, že majú „multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle.“

„Elektrická jednotka disponuje centrálnym ovládaním dverí a WC bunkami s uzavretými odpadovými systémami a sušičom rúk. Súčasťou jednotky je bezpečnostný kamerový systém, akustický a vizuálny informačný systém či systém automatického počítania cestujúcich. Nechýbajú, samozrejme, zásuvky pre napájanie prenosných zariadení (notebooky a mobily) a wi-fi pripojenie na internet. Príjemný a moderný vzhľad vozidla dopĺňa štýlové LED osvetlenie interiéru.“

Najväčší tender v histórii

Nové vlaky stáli národného dopravcu takmer 160 miliónov. Viac ako 84 percent zo sumy pokryli financie z Kohézneho fondu Európskej únie, takmer 15 percent bolo hradených zo štátneho rozpočtu a sumu jedného percenta z celkových 160 miliónov uhradila ZSSK z vlastných zdrojov.

„Tento najväčší tender v histórii sme nakoniec úspešne dotiahli do konca a nové vlaky budú predstavovať obrovský skok vpred v kvalite cestovania v regióne,“ doplnil generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

„Nové vlaky, ktoré v posledných rokoch pribúdajú do slovenských regiónov, sú pre cestujúcich ďalším z argumentov, prečo nechať auto doma a cestovať do práce, či do školy verejnou dopravou. Cestovanie vlakom bude mať podľa mojej mienky v budúcnosti stále väčší význam,“ uzavrel minister Doležal.

Titulná fotografia – Nový vlak Panter, ktorý bude premávať aj cez Ružomberok. Foto – ZSSK

Študujem žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Píšem aj pre Denník Postoj a externe spolupracujem s Rádiom Lumen, pre ktoré pripravujem spravodajské a publicistické reportáže z okolia Žiliny a Ružomberka.