Aktuálna výstava v Galérii Ľudovíta Fullu ponúka náhľad do sveta ružomberského neo-avantgardného umelca Milana Adamčiaka, ktorého celoživotné dielo presiahlo nielen hranice nášho mesta, ale aj krajiny.
„Adamčiak, začni!“ Tak znie názov výstavy intermediálnej tvorby známeho Ružomberčana, ktorý nie je náhodný. Motív siaha až do umelcových školáckych čias. „V abecednom zozname žiakov bol prvý, a keď učiteľka vyvolávala, vždy zahlásila: ´Adamčiak, začni!´ Tento ´údel´ ho, samozrejme, sprevádzal aj neskôr a pri iných príležitostiach,“ vysvetľuje galerijná pedagogička Zuzana Hrušková, ktorá sa s umelcom poznala aj osobne.
„Do našej galérie chodil pomerne často, bol to náš priateľ, ktorého sme si veľmi vážili,“ nostalgicky konštatuje.
Záhada partitúr
Expozícia v galérii je výberom z vlaňajšej veľkej retrospektívnej výstavy v Slovenskej národnej galérii v Bratislave, ktorej sa umelec už nedožil. Kurátormi sú Lucia Gregorová Stach a Michal Murín.
Na vernisáži, ktorá sa konala 15. februára, odovzdal primátor mesta Igor Čombor Cenu mesta Ružomberok – in memorian umelcovmu synovi Erikovi Adamčiakovi. Výstava je sprístupnená do 15. apríla.
Väčšinu expozície tvoria diela zo 60. a 70. rokov. Návštevníci sa môžu ponoriť do tajov vizuálnej poézie, grafických partitúr, započúvať sa do zvukových nahrávok alebo si pozrieť videozáznam zo zaujímavého hudobného experimentu v bratislavskej botanickej záhrade.
Niektoré z exponátov sa dotýkajú priamo Ružomberka. „Napríklad partitúra, ktorá sa volá Večer novej hudby a vznikla pri príležitosti podujatia s rovnomenným názvom, ktoré sa konalo 19. júna 1965 vo vtedajšej Malej Dvorane Domu osvety v Ružomberku,“ približuje Hrušková.
Pre laického pozorovateľa zostávajú umelcove hudobné predlohy s rôznymi znakmi – kvapkami, farebnými vlnami, čiarami či geometrickými útvarmi – zahalené rúškom tajomstva.
„Všetko sú to ale premyslené znaky, v ktorých je veľká dávka matematiky, no tiež kus slobody. Adamčiak bol inovátorom partitúr, do hudby vnášal voľnosť, experiment a poéziu,“ dodáva Hrušková.
Mnohé z predlôh odohrali väčšie či menšie domáce aj zahraničné hudobné zoskupenia. Pri realizácii partitúr figurujú sláčikové nástroje či bicie, ale aj predmety bežného použitia.
Zaškatuľkované zápisky
Samostatnú kategóriu exponátov tvoria experimenty na písacom stroji. Aj táto typografická tvorba je ovplyvnená autorovým citom pre hudbu. Ide o autobiografické poetické diela, v ktorých zvyčajne narába s elementom času.
Zachytil v nich svoje emocionálne rozpoloženie a nezriedka do nich šifroval aj politický kontext – na jednom z exponátov z roku 1969 si návštevníci môžu všimnúť napríklad ostnaté drôty, ktoré sú narážkou na vtedajší režim. „Vyhotovil vraj aj diela, ktoré boli natoľko politické, že ich nemohli zverejniť,“ približuje Hrušková.
Adamčiak bol tuhý fajčiar, no aj svoju závislosť vedel využiť na zaujímavý projekt. „Síce o sebe tvrdil, že nechce byť zaškatuľkovaný do jedného žánra, svoje zápisky si archivoval v cigaretových škatuľkách. Je to taká databáza, niečo ako USB,“ usmieva sa Hrušková, ukazujúc na krabicu s desiatkami obalov od cigariet.
Návštevníci majú okrem iného možnosť zahrať si na nástrojoch, ktorých konštruktérom bol práve Adamčiak. Nezainteresovanému divákovi sa môžu javiť len ako recesia, no dajú sa na nich vylúdiť uchulahodivé tóny, samozrejme, ak sú nástroje aj dobre naladené.
Na kuse borovicovej guľatiny sú napríklad v správnej hĺbke a prijateľnom rozmedzí pozapichované alebo inak upevnené špachtle, klince, ihlice na štrikovanie a iné predmety, ktoré sa nájdu v nejednej domácnosti. Rozozvučí ich husľový sláčik, ktorého doterajší návštevníci rozhodne nešetrili.
Sprievodné akcie
Výstavu dopĺňajú aj viaceré sprievodné podujatia. Minulý týždeň sa uskutočnila diskusia s ružomberským hudobno-literárnym zoskupením Moon Shoes Coming Soon, ktoré tvoria insitní umelci a zvukoví experimentátori Rasťo Frič, Martin Fábry a Dušan Polák (na fotografii vpravo).
Na 8. marca je naplánovaný ďalší diel úspešného cyklu Kino u Fullu s projekciou dokumentárneho filmu o Milanovi Adamčiakovi Sympózium dňa od Samuela Ivašku.
„Bude to spomienkový večer s ľuďmi, ktorí sa s Adamčiakom poznali osobne, do diskusie sme pozvali Petra Machajdíka a Jána Kudličku,“ dodáva Hrušková.
O dva týždne neskôr, 22. marca, sa uskutoční premietanie dokumentu Muzikológ a tvorca od Arnolda Kojnoka.
Foto – archív Galérie Ľudovíta Fullu