V štvrtok otvorili v Galérii Ľudovíta Fullu výstavu OBJEKTVÁZA z cyklu Kolaboratórium, ktorý prezentuje spoločné projekty viacerých umelcov. Expozícia je sprístupnená do 26. novembra.
Na tvorbe a inštalácii sa podieľali štyria výtvarníci a pedagógovia Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave.
Expozíciu tvorí 102 porcelánových váz z troch kolekcií, ktoré sochárka Mira Podmanická vytvorila počas štvorročnej spolupráce s keramičkou a dizajnérkou Markétou Novákovou. Hneď prvá kolekcia bola ocenená Slovenskou výtvarnou úniou v Bratislave.
„Do spolupráce umelkýň vstúpil Peter Ančic, aby svojou optikou nafotil ich diela. Grafického dizajnéra Marcela Benčíka sme zase požiadali, aby expozíciu vizuálne vhodne nainštaloval. Podujatie realizujeme v spolupráci so Spoločnosťou Kolomana Sokola,“ priblížila riaditeľka galérie a kurátorka výstavy Zuzana Gažíková.
„Pocity z projektu sú skvelé, spolupráca s galériou aj kolegami bola výborná. Momentálne mám náročnejšie obdobie, túto aktivitu som brala ako relax,“ priznala Markéta Nováková.
Z výstavy bola nadšená aj Mira Podmanická. „Keďže pochádzam z Ružomberka, cítim sa tu o to príjemnejšie. Príprava podujatia ma veľmi bavila a výsledok je naozaj čarovný,“ zdôverila sa so svojimi pocitmi.
Estetické aj praktické
Unikátnosť váz spočíva v ich plastickosti a farebnosti. Prvé diela sú užšie, jemne zdobené motívmi rastlín a živočíchov. Neskôr sa objavuje výraznejší kvetinový reliéf. Keramika sa tak prelína so sochárskym umením.
„Všetky vázy sú funkčné, rozmerovo univerzálne a stabilné. Pohrali sme sa však aj s myšlienkou fungovania vázy ako samostatného objektu,“ zdôvodnila výnimočnosť vystavovaných diel keramička Nováková.
„Naše najobľúbenejšie sú asi orgovánové vázy, ktoré sú skutočnými dekoratívnymi produktmi, popri tom však stále majú svoju úžitkovú hodnotu. Naviac sme pri nich výraznejšie pracovali s farbou v glazúre, čím vznikla modrá váza s bielymi odleskami a tiež tajomná čierna,“ vysvetlila sochárka Podmanická.
Záujem o výrobky je podľa autoriek pomerne vysoký. Z prvej kolekcie a zo série orgovánových váz im zvýšili posledné kusy. Kvôli pracovnej vyťaženosti však nepredávajú vo veľkom.
„Osobne nestíham vyrábať všetko, o čo ma zákazníci požiadajú. Zároveň si však nie som istá, či by som sa dokázala vzdať pedagogickej činnosti a venovať sa čisto umeleckej. Keby som bola len vo svojom ateliéri, asi by mi chýbala interakcia so študentmi a kolegami,“ konštatovala Nováková.
Treba zachovať technologický postup
Výroba jednej vázy je zdĺhavý proces, ktorý má viacero etáp. O namáhavosti tejto práce a originalite výrobkov svedčí aj cena váz, ktorá sa pohybuje v desiatkach až stovkách eur.
„Na začiatku je nápad, potom sa urobí model a forma, čo je otázka troch dní intenzívnej práce. Do formy sa leje porcelán, nasleduje prvý výpal, prichádza na rad glazúra, ktorá sa ešte v surovom stave retušuje a objekt sa druhý raz páli pri vysokej teplote. Podľa potreby sa urobí korekcia a opäť nasleduje vysoký výpal. Po dekorácii sa robí ďalší, tentoraz nízky výpal,“ zhrnula pracovný postup keramička Nováková.
Celkovo vyrobili mladé umelkyne asi 200 váz. Momentálne pracujú na ďalšej kolekcii, ktorá má zatiaľ 15 kusov. „Nové vázy sú fúziou našich prvých bio-váz a orgovánovej kolekcie,“ prezradila talentovaná Ružomberčanka.
Foto – archív Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku