Hudba u Fullu vo zvuku gitár

Nezabudnuteľné gitarové tóny v podaní slovenských a talianskych umelcov rozozvučali sálu Galérie Ľudovíta Fullu koncom mája.

Občianske združenie Simach Art pre priaznivcov klasickej hudby v Ružomberku koncom mája pripravilo koncert gitarovej hudby posledných dvoch storočí. Vo štvrtok 25. mája sa v koncertnej sále Galérie Ľudovíta Fullu (GĽF) predstavili traja výnimoční gitaristi. Z južného Talianska pricestoval gitarista Andrea Monarda, ktorému sekundovali slovenskí gitaroví virtuózi Martin Krajčo a Ondrej Veselý.

V úvode koncertu uviedol Andrea Monarda (o. i. laureát viacerých medzinárodných gitarových súťaží) dielo Alessandra Solbiatiho Péchés de jeunesse, ktoré vychádzalo zo skladateľových skíc z obdobia mladosti. Tieto skice boli po desaťročiach znovu-objavené a nanovo prepracované. Nasledovala Uspávanka Petra Machajdíka, ktorá priniesla (v dobrom zmysle slova) zvláštne melodické motívy a „trblietavé“ harmónie miestami pripomínajúce Debussyho hudbu. Už tradične sa v Machajdíkovej hudbe pre poslucháčov, ako sa hovorí, zastavil čas.

Taliansky gitarista Andrea Monarda. Foto: Štefan Ižo

Dokonalá súhra interpretov

Koncert pokračoval vystúpením gitaristov Martina Krajča a Ondreja Veselého. Ich časť koncertu začala Malým prelúdiom britsko-islandského skladateľa Olivera Kentisha, na ktoré títo gitaristi nadviazali výberom z filmovej hudby gruzínskeho hudobného mága Giyu Kančeliho. V oboch skladbách bolo na interpretoch cítiť veľkú zohratosť, ich hra bola zároveň veľmi plastická a znela muzikantsky prirodzene. Nasledovali Pokojné odlišnosti opäť z tvorby Petra Machajdíka, v ktorých obidve gitary akoby „splynuli v jeden celok“.

Koncert pokračoval troma latinsko-americkými skladbami: Memoria e fado Egberta Gismontiho, A lenda do caboclo Heitora Villa-Lobosa a energickým tangom Zita Astora Piazzollu. Prejav Ondreja Veselého bol skôr temperamentný až briskný, výraz Martina Krajča zas disponoval obrovskou dávkou kontroly nad tónom a muzikantskou vyzretosťou. V skutku zaujímavá a prejavom netradičná gitarová dvojica.

Pestrofarebný hudobný program opäť pokračoval hrou Andrea Monardu. Nadväzujúc na energickosť Piazzollovho tanga predstavil tento rodák z talianskej Apúlie Capriccio Diabolico Mária Castelnuova-Tedesca. Uviedol tiež svetovú premiéru zvláštnej, ale aj jedinečnej skladby Ties Rosalby Quindici. Vrcholom večera bola napokon preslávená gitarová skladba Recuerdos de la Alhambra Francisca Tárregu, v ktorej sa najviac prejavila Monardova gitarová virtuozita.

Koncert týchto troch gitaristov predstavoval pre ružomberské publikum silný umelecký a poslucháčsky zážitok. Aj keď koncerty v Galérii u Fullu sú trvaním obvykle kratšie, rozmanitosť interpretov a programu udržali naplnenú sálu v plnej koncentrovanosti, za čo sa publikum interpretom aj patrične odvďačilo vrúcnym potleskom.

Projekt Hudba u Fullu, ktorý existuje vďaka spolupráci s Galériou Ľudovíta Fullu podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia. Na koncert finančne prispel i Hudobný fond.

Hudba u Fullu plná emócií

Bazala Ivánková

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

RK MAGAZÍN je nezávislý spravodajský portál, ktorý informuje o aktuálnom dianí v meste a okrese Ružomberok. Súkromné vydavateľstvo R PRESS vydávalo do konca roka 2022 aj mesačník RK MAGAZÍN, ktorý vychádzal v tlačenej podobe. Ponúkal čítanie magazínového typu o ľuďoch, udalostiach a zaujímavostiach v regióne dolného Liptova. Väčšinu článkov nájdete aj na webe rkmagazin.sk.