
Občianske združenie Simach Art pre priaznivcov klasickej hudby v Ružomberku koncom mája pripravilo koncert gitarovej hudby posledných dvoch storočí. Vo štvrtok 25. mája sa v koncertnej sále Galérie Ľudovíta Fullu (GĽF) predstavili traja výnimoční gitaristi. Z južného Talianska pricestoval gitarista Andrea Monarda, ktorému sekundovali slovenskí gitaroví virtuózi Martin Krajčo a Ondrej Veselý.
V úvode koncertu uviedol Andrea Monarda (o. i. laureát viacerých medzinárodných gitarových súťaží) dielo Alessandra Solbiatiho Péchés de jeunesse, ktoré vychádzalo zo skladateľových skíc z obdobia mladosti. Tieto skice boli po desaťročiach znovu-objavené a nanovo prepracované. Nasledovala Uspávanka Petra Machajdíka, ktorá priniesla (v dobrom zmysle slova) zvláštne melodické motívy a „trblietavé“ harmónie miestami pripomínajúce Debussyho hudbu. Už tradične sa v Machajdíkovej hudbe pre poslucháčov, ako sa hovorí, zastavil čas.

Dokonalá súhra interpretov
Koncert pokračoval vystúpením gitaristov Martina Krajča a Ondreja Veselého. Ich časť koncertu začala Malým prelúdiom britsko-islandského skladateľa Olivera Kentisha, na ktoré títo gitaristi nadviazali výberom z filmovej hudby gruzínskeho hudobného mága Giyu Kančeliho. V oboch skladbách bolo na interpretoch cítiť veľkú zohratosť, ich hra bola zároveň veľmi plastická a znela muzikantsky prirodzene. Nasledovali Pokojné odlišnosti opäť z tvorby Petra Machajdíka, v ktorých obidve gitary akoby „splynuli v jeden celok“.
Koncert pokračoval troma latinsko-americkými skladbami: Memoria e fado Egberta Gismontiho, A lenda do caboclo Heitora Villa-Lobosa a energickým tangom Zita Astora Piazzollu. Prejav Ondreja Veselého bol skôr temperamentný až briskný, výraz Martina Krajča zas disponoval obrovskou dávkou kontroly nad tónom a muzikantskou vyzretosťou. V skutku zaujímavá a prejavom netradičná gitarová dvojica.
Pestrofarebný hudobný program opäť pokračoval hrou Andrea Monardu. Nadväzujúc na energickosť Piazzollovho tanga predstavil tento rodák z talianskej Apúlie Capriccio Diabolico Mária Castelnuova-Tedesca. Uviedol tiež svetovú premiéru zvláštnej, ale aj jedinečnej skladby Ties Rosalby Quindici. Vrcholom večera bola napokon preslávená gitarová skladba Recuerdos de la Alhambra Francisca Tárregu, v ktorej sa najviac prejavila Monardova gitarová virtuozita.
Koncert týchto troch gitaristov predstavoval pre ružomberské publikum silný umelecký a poslucháčsky zážitok. Aj keď koncerty v Galérii u Fullu sú trvaním obvykle kratšie, rozmanitosť interpretov a programu udržali naplnenú sálu v plnej koncentrovanosti, za čo sa publikum interpretom aj patrične odvďačilo vrúcnym potleskom.
Projekt Hudba u Fullu, ktorý existuje vďaka spolupráci s Galériou Ľudovíta Fullu podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia. Na koncert finančne prispel i Hudobný fond.
Bazala Ivánková
Podporte kvalitný nezávislý obsah
Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.