Kandidáti na predsedu ŽSK odpovedajú na naše otázky (2)

V druhej časti ankety s kandidátmi na predsedu Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) si môžete prečítať reakcie Kristiána Hoffmanna, Eriky Jurinovej, Antona Martvoňa a Jána Mikolaja.

Kandidátov predstavujeme v abecednom poradí. Každému sme položili tri otázky. V prípade presiahnutia nami stanoveného rozsahu boli zaslané vyjadrenia krátené. Za obsahovú, štylistickú a jazykovú stránku odpovedí zodpovedajú samotní kandidáti.

 

3. Kristián Hoffmann /Mgr., 40 r., prírodovedec, geograf, Žilina, Strana zelených Slovenska/

Neodpovedal.

 

4. Erika Jurinová /Ing., 46 r., poslankyňa NR SR, Nižná, Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (oľano), Sloboda a solidarita, Kresťanskodemokratické hnutie, Občianska konzervatívna strana, Nova/

Prečo ste sa rozhodli kandidovať?

Kandidujem, pretože chcem konečne vyriešiť najpálčivejšie problémy regiónov Žilinského kraja. Som presvedčená, že župa by mala patriť ľuďom a nie politickým stranám a ich spriaznencom. Musí skončiť prax predražených zákaziek a CTčiek. Občania Žilinského kraja si zaslúžia župana, ktorý sa bude práci pre kraj venovať na plný úväzok. Preto sa v prípade zvolenia vzdám poslaneckého mandátu v Národnej rade.

Ktoré tri priority by ste chceli presadiť, ak by ste boli zvolená?

Všade kadiaľ chodím ľudia vnímajú ako najväčšiu krivdu na sebe a svojich regiónoch neriešenie dopravnej infraštruktúry. Preto je prioritou č.1 spoločný a sústredený tlak na vládu. Jedine ten môže pohnúť budovanie prepojenia D1, D3, R1, R3. Leží mi na srdci tiež rozširovanie kapacít sociálnych zariadení. Taktiež lepšie prepojenie študijných odborov stredných škôl naviazaných na potreby trhu práce a najmä chcem z kraja urobiť kraj priateľský k rodinám.

Čo urobíte pre to, aby obyvatelia ružomberského okresu nemali pocit, že sa na nich zabúda?

Zabezpečím, aby financie boli spravodlivo rozdeľované do každého regiónu Žilinského kraja. Ľudia musia cítiť, že sa o nich staráme. Viem, že denne prejde cez Ružomberok 40 000 áut. To je alarmujúce. Ružomberok dopláca nielen na chýbajúcu diaľnicu, ale aj na svoju polohu. Výfukové plyny premiešané so splodinami z fabriky zostávajú v ružomberskej kotline a ničia zdravie obyvateľov. Keď sa podarí pohnúť diaľničné stavby, problém sa sčasti vyrieši.

 

5. Anton Martvoň /Mgr., PhD., 37 r., právnik a vysokoškolský pedagóg, Dolný Kubín, nezávislý kandidát/

Prečo ste sa rozhodli kandidovať?

Župu treba omladiť, zmeniť a reštartovať! Obyvatelia kraja vrátane mňa už majú plné zuby toho, že sa v župe poriadne nič nerobí. Sľubov nám už stačilo a konečne chceme skutky pre bežných ľudí a nie iba pre pár vyvolených dedín a firiem.

Ktoré tri priority by ste chceli presadiť, ak by ste boli zvolený?

Moje heslo je: Dosť bolo 12 rokov sľubov – dajte mi šancu a ja Vám dám skutky! Preto moje prvé kroky sú i mojimi prioritami:

a) Zvýšenie počtu lekárov, špecialistov, zdravotného personálu, či zrušenie výberu poplatkov za návštevu pohotovostí v župných nemocniciach, zavedenie elektronického systému objednávania sa k lekárom na župe, pohotovosti budú mať lekárne i po 22. hodine, otvorenie viac špecializ. ambulancií a zvýšenie počtu miest v domovoch dôchodcov, či podpora klubov seniorov;

b) Podpora budovania športovísk, župných škôlok a výstavby nájomných bytov, podpora športovcov a hasičov i práce s deťmi, riadna oprava župných ciest, škôl a nemocníc. Vytvorím ochrancu práv obyvateľov župy.

c) Dôkladný audit župy s vyvodením zodpovednosti za kauzy a za nehospodárne verejné obstarávania, napr. drahých CT-čiek, limuzín, reklamných služieb, drahých rekonštrukcií a zázračné víťazstvá dvoch firiem v zákazkách za viac ako MILIARDU Sk za 12 rokov.

Čo urobíte pre to, aby obyvatelia ružomberského okresu nemali pocit, že sa na nich zabúda?

Budem pre Váš okres presadzovať  hlavne moje vyššie uvedené priority, budem vyvíjať tlak na vládu, aby konečne doriešila dopravnú situáciu pri Ružomberku a chcem elektronicky zapojiť obyvateľov do rozhodovania na župe. Vzdám sa polovice platu župana a budem tým podporovať šport a seniorov.

 

6. Ján Mikolaj /prof., Ing., CSc., 64 r., univerzitný profesor, Žilina, Slovenská národná strana/

Prečo ste sa rozhodli kandidovať?

V súčasnosti sa v našom kraji vytvára dojem, že je všetko v poriadku, dokonca že kraj je úspešný príbeh. Stačí si však sadnúť do auta a pohnúť sa smerom na Čadcu či Ružomberok a zistite, že skutočnosť je úplne iná. Dlhé kolóny, ktoré spôsobuje zanedbaná infraštruktúra okrem toho, že strpčujú ľudom život, sú aj hospodárskou brzdou rozvoja regiónu.  Problémy s výstavbou cestnej infraštruktúry sa v Žilinskom kraji vlečú už dlho a už sa nedá veriť, že sa ich súčasnému vedeniu kraja podarí vyriešiť. Samosprávny kraj má kompetencie v územnom plánovaní, je účastníkom územného a stavebného konania takže je účastníkom celého procesu prípravy a výstavby cestnej infraštruktúry.

Ktoré tri priority by ste chceli presadiť, ak by ste boli zvolený?

Výstavba a modernizácia cestnej infraštruktúry

Zvýšiť vybavenosť stredných škôl  a odborné  školstvo zamerať na požiadavky  praxe

Zvýšiť zdravotnú a sociálnu starostlivosť , zredukovať poradovníky na ubytovanie v zariadeniach sociálnych služieb

Čo urobíte pre to, aby obyvatelia ružomberského okresu nemali pocit, že sa na nich zabúda?

V prvom rade je potrebné Ružomberku pomôcť s dostavbou diaľnice. Nekompetentný prístup zodpovedných strpčuje Ružomberčanom život. A riešenie stále nie je uzavreté.Doriešiť treba aj napojenie diaľnice na rýchlostnú komunikáciu R3.  Ružomberok má veľký potenciál aj v rozvoji cestovného ruchu, čomu však neprospieva súčasný stav železničnej stanice.  Je potrebné vypracovať nové projekty pre rozvoj sociálnych služieb ale aj inovačných technologických centier najmä pre vytváranie pracovných príležitosti pre mladých ľudí.

Ilustračná fotografia – pluska.sk, autor: TASR

Som vyštudovaná žurnalistka, zaujíma ma kultúra a história dolného Liptova. Rada píšem o problémoch a záujmoch bežných ľudí, cez ich svedectvá sa snažím pripomínať hodnoty, na ktoré by spoločnosť nemala zabúdať. Zároveň pracujem v oblasti zabezpečenia bezpečnosti priemyselných inštalácií.