Kandidáti na župana v televíznej diskusii kritizovali meškajúce diaľnice

Prvá spoločná televízna debata kandidátov na post žilinského župana priniesla kritiku na súčasného predsedu, ale aj zopár pozoruhodných myšlienok.

Cesty a zdravotníctvo boli dominantné témy pondelkovej televíznej debaty v RTVS. Stretli sa v nej ôsmi kandidáti na post žilinského župana. Kristián Hoffmann (Strana zelených Slovenska) možnosť diskutovať nevyužil.

Najdlhšia debata o diaľniciach, hoci kraj ich nevyrieši

Že župan ani poslanci diaľnice nevyriešia sa zhodli všetci prítomní, no napriek tomu moderátormi nastavenej téme doprava venovali viac ako tretinu času hodinovej diskusie. „Nie je v kompetencii župy stavať cesty národného charakteru. Ale je jej úlohou vyvíjať tlak. Je pre mňa záhadou, že súčasný župan, ako člen vládnej strany, podpredseda strany, župan a poslanec Národnej rady, nedokázal za dvanásť rokov urobiť nič v tom, aby sa táto strašná situácia akou sú nedokončené diaľnice v kraji zmenila,“ zaútočila na súčasného župana jeho, zdá sa, najväčšia konkurentka, Erika Jurinová (OĽaNO, KDH, SaS, NOVA, OKS).

Župan Juraj Blanár (Smer-SD) sa bránil vymenovaním dokončených úsekov diaľnice a prihlásil sa k tlaku, ktorý treba vytvárať. „Som rovnako nespokojný s postupom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Cesty sú v žalostnom stave z hľadiska prípravy aj na Kysuciach aj v Ružomberku, a očakávam od ministra dopravy Arpáda Érseka, aby zatlačil na NDS. V opačnom prípade nemôže pán Érsek počítať s mojou podporou v parlamente,“ zdôvodňoval Blanár.

Že medzi Jurinovou a Blanárom bude pravdepodobne rozhodujúci súboj ukázala aj dohra k tejto téme. Súčasný župan vytkol poslankyni za OĽaNO, že v čase, keď boli vo vláde (2010-2012) neurobili s cestami nič. „Jediné, čo ste dokázali vo vláde je povaliť ju a zastaviť všetky naplánované úseky diaľnic,“ vytiahol ofenzívnu rétoriku Blanár. „Koľko je odvtedy? Sedem rokov! Radičovej vláda môže za všetko?“ Kontrovala Jurinová.

Nezávislý kandidát Peter Cibulka by vytvoril spoločné memorandum miest a obcí kraja, cez ktoré by tlačil na ministerstvo aj NDS. Podľa neho by takýto jednotný tlak vecami pohol.

Podľa Jána Mikolaja (SNS) je za všetkým politika, no trúfal by si s nedokončenými diaľnicami v kraji pohnúť. „Ak by u pána ministra dopravy rozhodovali odborné kritéria a nie politikum, nebol by to problém. Deväť z deviatich úsekov, ktoré sú na Slovensku plánované by muselo byť zo Žilinského kraja a nie že väčšina je na juhu, kde nie je ani zďaleka taká intenzita dopravy,“ dodal Mikolaj.

Peter Sagan (Kotleba – Ľudová strana naše Slovensko) pripomenul sľub Róberta Fica z roku 2006 dokončiť diaľnice do štyroch rokov. Okrem tlaku na vládu kvôli diaľniciam by sa zameral na rekonštrukciu ciest II. a II. triedy. Na otázku, ktoré takéto cesty v kraji by mala župa riešiť prioritne, odpovedal: „Určite na Kysuciach, popod Strečno ale takisto aj na Liptove – Ružomberok je križovatka a tam je situácia neúnosná.“ Treba však dodať, že hlavné cesty I. triedy popod Strečno, a tiež v našom meste patria pod správu Slovenskej správy ciest, a teda štátu, nie župy.

Motivovaním ľudí, aby najmä v mestách a obciach jazdili viacej verejnou dopravou a na bicykli by problém dopravy riešil Stanislav Pirošík (Vzdor – Strana práce, KSS). „Nejaké zvýhodnené časové lístky, a tiež nejaká hustejšia sieť spojov. Aj Žilina je dobre uspôsobená, aby ľudia chodili do práce na bicykli. Sám som si to vyskúšal. Netreba ani cyklotrasy. Veď cyklista je súčasťou cestnej premávky, máme na to predsa pravidlá,“ ponúkal svoje riešenie Pirošík.

Situáciu s diaľnicami by okrem spomínaného tlaku riešil aj dôsledným vymáhaním podpísaných zmlúv. Podľa neho chýba priama zodpovednosť úradníkov a politikov, ktorí takéto zmluvy pripravujú a podpisujú.

Prečo kandidujem?

Na základnú otázku zaznelo niekoľko zaujímavých odpovedí. Väčšina mala spoločného adresáta. Súčasného predsedu samosprávneho kraja Juraja Blanára. Prvý sa do neho pustil Peter Cibulka: „Som presvedčený že v regiónoch je lepšie byť nezávislý od tlaku strán a ich sponzorov, ktorí sú za nimi. To je moja skúsenosť. Pozrite prípady Bašternák, Široký, Bžán čo sú všetko akoby členovia strany Smer – veď pán Blanár to vie najlepšie.“

Súčasný župan na poslanca žilinského mestského zastupiteľstva ani raz počas diskusie nereagoval. Naštartoval ho až Anton Martvoň (nezávislý), bývalý poslanec Národnej rady a niekdajší člen rovnakej strany Smer-SD. „Medzi ľuďmi je pocit, že župa je zbytočná. Za to môže pán Blanár. Sám nevedel, či chce, či nechce kandidovať. Dokázal tým, že ako župan nemá pre tento kraj žiadnu víziu. Z Bratislavy a cez politickú stanu sa to tu riadiť nedá.“

„Tono, nehovoríš pravdu. Si urazený, lebo si sa v parlamentných voľbách nedostal na kandidátku strany Smer-SD. Nič viacej sa na to povedať nedá,“ reagoval s odstupom času Blanár.

Sklamanie zo súčasného správania politikov a celej politiky, ale aj „neskutočné“ skúsenosti z riadenia obce Mútne primäli kandidovať Mariána Murína (nezávislý). Jediný, kto tu kedysi podľa neho pracoval pre ľudí bol Alexander Dubček. „Pracoval pre ľudí absolútne, so všetkým svojím nasadením. Vážime si ho tu asi všetci. Ja absolútne, je mojím vzorom,“ zaštítil sa niekdajším politikom Murín.

Nebola to posledná debata

Debatu s kandidátmi si môžete pozrieť tu. Zaujmú vyhlásenia Petra Cibulku o tom, že on alebo Erika Jurinová sú jediní správni kandidáti. Tiež prísľub Antona Martvoňa o vzdaní sa polovice platu či ambícia Mariána Murína navštíviť dvakrát ročne všetkých 269 obcí a 19 miest v Žilinskom samosprávnom kraji.

Všimnúť si treba vo väčšine prípadov nie veľmi konkrétne uvažovanie o zdravotníctve kraja, ale aj záverečnú otázku na víziu, kde kandidáti odpovedajú, kam by chceli kraj za päť rokov dostať.

Debata v RTVS nebola jediná. Už v piatok večer bude  vybraných kandidátov hostiť v Téme dňa aj televízia TA3.

Fotografia: Diskusné štúdio RTVS s kandidátmi na predsedu ZASK (printscreen)

Mám za sebou desať rokov práce v Mestskej televízií Ružomberok. Pedagogicky pôsobím na Katedre žurnalistiky Katolíckej univerzity, kde som aj vyštudoval. V Ružomberskom magazíne som šéfredaktor.