MAD RK. Mestská absencia dobre riadenej komunikácie

Na začiatku to bola radosť. Zo zmeny, modernizácie, hustejších spojov. Keď mi pri „starom“ dopravcovi ušla MHD spred nosa, počas čakania na ďalší spoj by človek stihol prečítať knižnú tetralógiu, naučiť sa esperanto a možnože by dovtedy aj začali stavať novú plaváreň.

Teraz stačí v špičke počkať pár minút. Samotný nápad reorganizácie mestskej dopravy je chvályhodný. Realizácia už pomenej.

Legálne „čierne pasažierstvo“, ktoré trvalo vyše tri mesiace, bolo celkom príjemné, človek by si rýchlo privykol. Až kým sa nepredrie myšlienka a všeobecné poznanie, že nič nie je  zadarmo. A tieto straty bude musieť dopravcovi zrejme niekto doplatiť. Úsmev vädne.

Postávajúc blízko hlúčiku cestujúcich zachytím otázku, ako sa dá z Klačna dostať do Kauflandu. Pani ešte evidentne nevie, ako fungujú prestupy. Vitajte v klube! Spýtajte sa mňa a zareagujem pripečeným úsmevom a zdvihnutím pliec. Zatiaľ sa dokážem úspešne prepraviť po vlakovú stanicu. Intenzívnejšia informačná kampaň či inštruktáže by veruže bodli, statusy na mestskom fejsbuku nestačia. Viacero ľudí zavádzanie novôt s nedostatočným informovaním od MAD odradilo a autobusy využijú iba ak sporadicky. Aspoň že ide leto, môžu nasadnúť na bicykle a previezť sa po imaginárnych cyklotrasách.

K výpočtu pozitív treba prihodiť, že premáva viac nízkopodlažných busov než predtým. Mamičky s kočíkom nemusia tak často zdesene obzerať po okolí, či sa nájde duša ochotná pomôcť. I keď, najmä na Klačne človeka čaká menšia športová disciplína, keď musí aj z bezbariérového vozidla doslova zoskočiť. Stále je to však bezpečnejšie, ako nastupovať na už presunutej zastávke nad kruhovým objazdom a riskovať, že z miestnej komunikácie budú pri nehode zoškrabávať naše pozostatky, všakže.

Toto je kratší prehľad problémov s novou MAD, no visí nad nimi ďalší. Podstatnejší. Táto dramédia v ružombersko-rakúskej koprodukcii takto vôbec nemusela prebiehať. Pochopiteľne môžu nastať objektívne príčiny a celý proces natiahnuť. A ja dokonca aj uverím, že sa na odstránení problému pracuje. No čo keby radnica o tom riadne informovala? A ustavične sa každé dva týždne nepredlžovala  agónia a prechodné obdobie? V každej poradni by povedali, že základom vzťahu je komunikácia. Aj vo vzťahu mesto-občan. No zdá sa, že mesto má patologický problém odkomunikovať (nepríjemné) veci. A to zďaleka nielen v tomto prípade.

Článok bol publikovaný v aprílovom čísle RK Magazínu.

Titulná fotografia: záber autobusu na zastávke Dončova. Autorka: Anna Zábojníková 

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

Som študentkou žurnalistiky na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Po stáži v sekcii zahraničného spravodajstva denníka SME ma viac zaujíma domáce dianie, aj v regióne, ktorý mi je už štvrtý rok prechodným domovom.