Seniori, darcovia krvi a zamestnanci Mondi budú cestovať mestskou dopravou lacnejšie

Aktualizované 12.4. Poslanci schválili zvýšenie zliav dlhodobého cestovného. Niekoľko z nich sa prikláňalo k tomu, aby mali seniori MHD zadarmo. Napokon odobrili navrhovaný cenník. 

Radnica predložila poslancom návrh, v ktorom pre vybrané skupiny cestujúcich zvyšuje zľavy dlhodobého cestovného v MHD.

Obyvatelia nad 65 rokov majú po novom zľavu 60 percent. Seniori nad 70 rokov, ťažko zdravotne postihnutí (ŤZP) a darcovia krvi (držitelia zlatej a diamantovej Jánskeho plakety) majú lístok lacnejší o 70 percent.

Seniori starší ako 75 rokov si môžu uplatniť 90-percentnú zľavu. Zamestnanci Mondi SCP budú cestovať za polovicu plnej sumy.

Takúto zmenu tarifných podmienok schválili poslanci na aprílom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Dosiaľ mali seniori a ŤZP nárok na 50-percentnú zľavu. Štandardne za polovicu sa môžu aj naďalej prepravovať deti od 6 do 15 rokov, študenti i seniori do 65 rokov.

„Tento návrh vyplýva z minulosti, keď verejnú dopravu pomerne slušnou sumou podporovalo  niekoľko rokov občianske združenie Ružomberčan. Táto podpora však pri bývalom dopravcovi Arriva predstavovala pomerne nepoznaný objem ľudí a toho, čo za tú podporu bolo dostané, nevedeli sme to ani správne vyhodnocovať,“ povedal spravodajca materiálu Tomáš Mišovič s tým, že podporu chceli najmä pre starších obyvateľov zachovať.

Zľavy pripravilo vedenie mesta po rokovaniach so spoločnosťou Mondi SCP a občianskym združením Ružomberčan. Zvýšenie zliav totiž spôsobí výpadok príjmov.

„Po prepočtoch je predpokladaný výpadok príjmov 120 až 140-tisíc eur,“ vyčíslil Mišovič. Mesto ho vykryje čiastkou 70-tisíc eur. Má ísť o prostriedky z prebytku hospodárenia. Spoločnosť Mondi SCP podporí na začiatok zvýšenie zliav sumou 50-tisíc eur. Nemusí však byť konečná, zľavy sa totiž ešte budú dodatočne vykazovať.

„Spoločnosť Mondi sa po vykázaní, ako fungujú tieto zľavy, nebráni ďalšiemu dofinancovaniu,“ avizoval Tomáš Mišovič.

Dlhodobé výhodnejšie. Seniori sú ale zvyknutí na kreditný systém

Treba zdôrazniť, že zvýšené zľavy platia pre dlhodobé cestovné. Teda 15-dňový, 30-dňový, 90-dňový a ročný lístok. Zaobstarať sa dajú elektronicky alebo v dopravnej kancelárii.

Krátkodobých lístkov sa zmena netýka. Všetci seniori i ŤZP si pri nich môžu uplatniť doterajšiu 50-percentnú zľavu. Kupovať sa budú priamo v autobuse, a to buď na samoobslužnom zariadení, kde bude na výber 30-minútový a 60-minútový lístok, ktorý cestujúci zaplatia dopravnou alebo bankovou kartou. Jednorazový papierový lístok si budú môcť kúpiť v hotovosti u vodiča, ale vyjde ich drahšie.

O tom, ako sa vyznať v cestovnom, sme podrobnejšie písali v tomto článku.

V pôvodnom rokovacom materiáli bola navrhnutá iná výška zliav, po zasadnutí mestskej rady ju mierne upravili. Na poskytnutie najväčšej zľavy znížili vekovú hranicu. Zdroj: tarifné podmienky MAD, redakcia

Mestskí poslanci zvýšenie zliav uvítali. Poukázali však aj na to, že seniori sú už zvyknutí na kreditný systém. Teda že si za určitú sumu nabijú kredit na dopravnej karte a za každú jazdu im stiahne platbu.

„Na základe komunikácie so seniormi viem, že nie sú nastavení na to, že si budú kupovať napríklad 15-dňové cestovné. Ale sú zvyknutí na kredity. Už som sa v tomto systéme stretla aj s otázkami: Nabila som kredit za 5 eur. Koľko za to môžem precestovať? Koľkokrát môžem ísť autobusom?“ predostrela skúsenosť Janka Streitová (Klub primátora). Zároveň sa zaujímala, či by nebolo možné pristúpiť k zľavám aj v rámci krátkodobých lístkov.

Nadviazala na to aj poslankyňa Jana Halušková (Klub primátora), podľa ktorej si občania nad 70 rokov len málokedy budú kupovať 15-dňový, mesačný alebo ročný lístok.

„Uznávam, že mnoho z nich má nabitý kredit a sú zvyknutí na niečo iné. Je to ale zmena k lepšiemu. Teraz sa im jednoznačne oplatí dlhodobé cestovné. A to je naším cieľom, aby verejnú dopravu pochopili a neprerátavali všetko na jazdy, ale aby vnímali cestu v čase, nie na počet jázd. Budeme riešiť každý jeden podnet a budeme sa snažiť každému cestujúcemu pomôcť tak, aby túto zmenu zvládol a pochopil jej výhody“ reagoval Mišovič.

Pri dlhodobom cestovnom lístku má totiž cestujúci neobmedzený počet jázd. Autobusmi môže jazdiť koľkokrát chce a ako dlho chce. Limitom je iba obdobie, na ktoré si lístok zakúpi.

Skupiny cestujúcich, ktorým poslanci schválili zľavy, si budú môcť kredit z elektronickej peňaženky premeniť na dlhodobé cestovné. Prevod budú uskutočňovať v dopravnej kancelárii pri železničnej stanici.

Pre seniorov chceli dopravu zadarmo

Viacerí poslanci sa prikláňali k tomu, aby mali seniori i ŤZP mestskú dopravu zadarmo. Či už všetci bez ohľadu na vek, prípadne aspoň ľudia nad 75 rokov.

„Na Slovensku je veľa miest, ktoré poskytujú svojím starším občanom a ŤZP stopercentnú zľavu na cestovanie. Sú to tí najzraniteľnejší ľudia, ktorí nemajú také veľké finančné prostriedky. Bolo by na zamyslenie, či im nedať dopravu absolútne bezplatne. Myslím si, že alokované prostriedky vo výške 70-tisíc eur by to istotne pokryli,“ povedal v pléne poslanec Ján Kuráň (Za slušný Ružomberok).

„Som rada, že zľava je, aká je. Ale tiež by som apelovala na to, aby sme budúci rok uvažovali nad bezplatnou dopravou pre dôchodcov nad 75 rokov a pre ŤZP,“ pridala sa do diskusie poslankyňa Jana Halušková. Či by nebolo možné poskytnúť stopercentnú zľavu pre seniorov nad 75 rokov, sa zaujímal i poslanec Pavel Šípoš (KDH) ešte na mestskej rade.

O zmene tarifných podmienok rozhodovali poslanci na aprílovom zastupiteľstve. Niekoľko z nich chce do budúcna presadiť mestskú dopravu zadarmo pre seniorov a ŤZP. Autor: Viktor Mydlo

„Rozumiem, že sa môže ponúkať stopercentná zľava ako silný sociálny aspekt. Ale 15-dňový lístok bude pre ľudí so zľavou 90 percent stáť 1,1 eur. Mesačný 2 eurá. To sú ozaj symbolické sumy,“ povedal Mišovič, podľa ktorého je stopercentná zľava aj technickým problémom.

„Keďže my ľuďom vydávame dopravnú kartu, nevieme im tam nahrať nulový lístok. Ide o úkon, ktorý nám potom bude zbytočne robiť problémy pri vykazovaní zliav.“ Dodal tiež, že tému môžu opätovne otvoriť ku koncu roka, keď budú mať k dispozícii už konkrétne údaje o fungovaní zliav.

Poslanec Juraj Burgan (KDH) sa tiež prikláňal za to, aby mali ľudia nad 75 rokov jazdy zadarmo. „Do tohto by sme mali smerovať. Dá sa to zvládnuť aj po technickej stránke a chcem nás vyzvať k tomu, aby sme na tom zapracovali,“ povedal poslanec za Roveň.

Pozmeňujúci návrh Jána Kuráňa na bezplatnú dopravu pre ťažko zdravotne postihnutých a ľudí nad 65 rokov neprešiel. Na konci roka by však mala byť téma tarifných podmienok a prípadné zvyšovanie zliav opäť na stole.

„Vieme sa dohodnúť, aby ste nám po roku pripravili analýzu, dáta a výpočty, či tieto zdroje 120-tisíc eur budú dostatočné na to, aby sme mohli v budúcom roku plánovať pre všetkých dôchodcov a ŤZP zľavu 90 percent?“ pýtal sa poslanec Patrik Habo.

„Ročné vyhodnotenie spravíme. Bude presne známe, aký veľký výpadok bude a potom môže vedenie mesta rozhodovať o tom, aká veľká zľava bude. Ja to iba procesne a technicky riešim, návrhy vychádzajú z vedenia mesta a od vás poslancov,“ uzavrel Mišovič.

Od zavedenia nového dopravného systému v januári niekoľkokrát predlžovali prechodné obdobie, počas ktorého je možná jazda bez platného cestovného lístka. Ukončené bude v nedeľu 18. apríla.

Titulná fotografia: záber autobusu nového poskytovateľa mestskej autobusovej dopravy v Ružomberku. Autor: Viktor Mydlo 

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

Som študentkou žurnalistiky na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Po stáži v sekcii zahraničného spravodajstva denníka SME ma viac zaujíma domáce dianie, aj v regióne, ktorý mi je už štvrtý rok prechodným domovom.