Námestie plné elektrických bicyklov a kolobežiek

Organizátori priniesli do mesta myšlienku zdieľaných elektrických bicyklov. Foto: Patrícia Kurpašová
Aktívne piatkové popoludnie spríjemnili Ružomberčanom organizátori podujatia na bicykloch. Iniciatíva Ružomberkom Bajkom chce takto ukázať občanom a vedeniu mesta, že bicykle sa dajú využívať aj po meste alebo na bežnú cestu do práce.

Pred hotelom Kultúra sa v piatok 27. mája premávali cyklisti a kolobežkári, ktorí si mohli zadarmo vyskúšať elektrické bicykle a kolobežky.

,,Chceli sme Ružomberčanom ukázať, že existujú mestské bicykle, že sa na nich dá chodiť aj po meste alebo do práce či do školy. Je to normálny plnohodnotný dopravný prostriedok, ktorému nemusíme hľadať parkovacie miesto niekoľko hodín,“ vyzdvihol Miroslav Klíma, jeden z organizátorov podujatia a členov iniciatívy Ružomberkom Bajkom.

Elektrické bicykle sú vhodné na každodenné používanie. Foto: Patrícia Kurpašová

Myšlienka zdieľania je v iných mestách obľúbená

Spolu s ďalšími organizátormi predstavili Ružomberčanom aj myšlienku zdieľaných bicyklov a kolobežiek, ktoré sú bežné v iných mestách už niekoľko rokov.

,,V Ružomberku je veľa študentov, ktorí by túto možnosť radi využili. Ak prichádzajú z väčších miest, sú zvyknutí na zdieľané dopravné prostriedky. Poslancom mesta sme ukázali vypracovanú ponuku, v rámci ktorej by v Ružomberku bolo 60 zdieľaných elektrických bicyklov a 40 elektrických kolobežiek,“ prezradil Klíma, ktorý by chcel túto myšlienku zrealizovať spolu s kolegami.

Na spoluprácu by radi oslovili väčšiu súkromnú firmu, napríklad Mondi SCP. Inšpirovali sa z iných miest, príkladom je mesto Žilina, ktoré spolupracuje s firmou KIA, vďaka ktorej majú obyvatelia k dispozícii približne 140 zdieľaných bicyklov.

Infraštruktúra v meste však nie je dobrá a nie je hodná 21. storočia. ,,Chceme, aby čo najviac ľudí začalo používať bicykle po meste, aby nás bolo vidieť. Dúfame, že ten tlak odspodu, od obyvateľov, zapôsobí aj na predstaviteľov mesta a začnú sa tomu venovať a zaujímať sa o to. Sú na to podmienky, ktoré tu neboli a ani nebudú,“ povedal Klíma, ktorý neskôr pripomenul, že o realizáciu sa snažia už viac ako rok.

Predstavili cyklorikšu aj nákladný bicykel

Bicykle a kolobežky si ľudia mohli zadarmo vyskúšať, prekonzultovať to s odborníkmi, bol tam servisný technik, ktorý vedel diagnostikovať bicykel, na ktorom ľudia prišli, jednoduché veci vedel dokonca opraviť.

Príjemným oživením mestských dopravných prostriedkov bola cyklorikša, na ktorej sa mohli Ružomberčania zviezť spolu so svojimi deťmi. ,,Chceme, aby ľudia vedeli, že sa dá hýbať aj inak,“ doplnil Klíma.

Rodičia by mohli voziť svoje deti do školy na cyklorikši. Foto: Patrícia Kurpašová

Na piatkovom podujatí predstavili aj ,,cargo bicykle“. Sú to nákladné bicykle, ktoré búrajú mýty o tom, že na bicykli sa nedá odviezť, napríklad, pračka. ,,Dá sa na tom odviezť naozaj čokoľvek“ pousmial sa Klíma.

Moderovaná diskusia so zaujímavými hosťami

Súčasťou podujatia bola diskusia Bicykel v meste, v rámci ktorej rozprávali zaujímaví hostia o aktívnej mestskej mobilite, ktorej sa venujú dlhodobo. Nechýbali členovia občianskeho združenia Cyklokoalícia, ktorá je celoslovensky aktívna a dokázala presadiť viaceré zmeny zákonov, aby ľuďom uľahčili život na bicykli.

O svoje skúsenosti sa prišli podeliť aj Peter Rozsár, ktorý je koordinátorom celonárodnej kampane Do školy na bicykli, či Andrea Štulajterová z Banskej Bystrice, ktorá je koordinátorkou národnej kampane Do práce na bicykli.

,,Naším cieľom bolo, aby na podujatie do mesta prišlo čo najviac Ružomberčanov na bicykloch, po diskusii sme sa spoločne povozili po meste,“ dodal Klíma.

Nenudili sa ani deti, pre ktoré bola pripravená jazda zručností na dráhe, aby si vyskúšali pohyb po meste, ktorý je iný, ako keď sa idú s rodičmi bicyklovať do lesa.

Jazda zručností na dráhe mala deťom ukázať, že bicyklovanie po meste je trochu iné ako mimo neho. Foto: Patrícia Kurpašová

Ružomberčania mohli vyjadriť svoje pocity

Popri obzeraní bicyklov a kolobežiek mohli obyvatelia nahliadnuť do takzvanej „Pocitovej mapy“, v rámci ktorej mali možnosť vyjadriť svoje pocity, v ktorom mieste Ružomberka sa cítia dobre, kde sa cítia bezpečne pešo, kde sa cítia bezpečne na bicykli, kde naopak nebezpečne, kde by potrebovali niečo zmeniť.

Ľudia sa zastavovali aj pri náčrtoch, ako by mohla vyzerať Ulica Poľná v budúcnosti. Foto: Patrícia Kurpašová

,,Chceme tieto odporúčania ukázať mestu a poslancom. Zároveň chceme, aby boli ľudia v Ružomberku spokojní a aby to bolo lepšie mesto pre život“ povedal Michal Kudlička, ďalší člen iniciatívy Ružomberkom Bajkom a spoluorganizátor podujatia.

Kauza Poľná ulica

Aktivisti predstavili vizualizáciu troch návrhy na upokojenie a zmenu organizácie dopravy.

Poľná ulica je medzi Ružomberčanmi známa tým, že je už dlhé roky zanedbaná a dopravné označenia vodiči nerešpektujú. Iniciatíva Ružomberkom bajkom v spolupráci s Cyklokoalíciou si na podujatie pripravili vizualizácie troch návrhov, ako by mohla ulica vyzerať. Predstavili ich už na februárovom rokovaní Mestského zastupiteľstva v Ružomberku. Mesto však bude ulicu rekonštruovať podľa pôvodného plánu.

,,V investičnom pláne pred voľbami je naplánované vyliať nový asfalt, čo znamená, že keď bude nová cesta bez jám, tak šoféri určite nebudú jazdiť tridsiatkou, tak ako uvádza dopravné značenie, ale budú jazdiť rýchlejšie“ vysvetlil Michal Kudlička, jeden z členov iniciatívy Ružomberkom Bajkom.

Prvoradé je upokojenie dopravy

Na spomínanej ceste je aktuálne najvyššia povolená rýchlosť 30 km/h. Kudlička spolu so svojimi kolegami merali priemernú rýchlosť na Poľnej ulici, podľa čoho zistili, že zo sedemdesiatich šoférov sa podarilo dodržať rýchlosť len dvom. Až 98 percent šoférov tadiaľ nejazdí podľa predpisov.

,,Ulicu by sme chceli úplne upokojiť. Napríklad, vyzdvihnúť ju, čiže jej dať inú formu a farbu asfaltu tak, aby si šoféri uvedomovali, že jazdia po pokojnej ceste a tú rýchlosť by tým pádom dodržiavali,“ predstavil návrh riešenia Kudlička.

Zároveň by z cesty chceli urobiť jednosmernú, kde následne vznikne protismerný jazdný pruh pre cyklistov. Celá rekonštrukcia by sa mohla financovať z Plánu obnovy a odolnosti SR. Ministerstvo dopravy a výstavby SR v rámci tohto plánu vyčlenilo 105 miliónov eur na cyklodopravu pre celé Slovensko.

Ružomberok však zatiaľ nemá spracovaný žiadny projekt, ktorý by mohol čerpať, no zároveň je jedným z oprávnených území, ktoré by štát podporil (mestá nad 20-tisíc obyvateľov – pozn. autora). Zámerom iniciatívy bolo realizovať tento zámer ako pilotný projekt v centre dolného Liptova.

Cieľom je zvýšenie bezpečnosti  

,,Tretia verzia nášho plánu by riešila širšie okolie, čiže aj územie okolo vojenskej nemocnice, parkovanie pri nej, otočenie jednosmernej cesty, teda menej kolíznych bodov, čím by sa zvýšil komfort a bezpečnosť bežného života na tejto ulici,“ priblížil tretí návrh Kudlička.

Na ukážku, ako by mohla takáto cesta pre cyklistov a peších vyzerať, si pre Ružomberčanov pripravili porovnanie Hviezdoslavovej ulice v Trnave, ktorá mala byť pôvodne vyliata asfaltom, no nakoniec z nej vznikla pešia zóna, ktorá je momentálne plná ľudí, kaviarní a cukrární. „A takto vzniká lepšie miesto pre život,“ ukončil Kudlička.

O stanovisko sme požiadali aj vedenie mesta Ružomberok. „Projekt sa nedá realizovať, pokiaľ nebude vyriešená statická doprava v okolí vojenskej nemocnice. Je tam problém parkovania áut aj zastávky pred nemocnicou či prechod autobusov po vedľajších uliciach. Máme stretnutie na ministerstve dopravy, kde chceme rokovať o odkúpení pozemkov od Železníc SR na parkovisko. Potom môžeme uvažovať o zmene dopravy,“ uviedol 2. zástupca primátora Ján Bednárik.

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

Mám vyštudovanú masmediálnu komunikáciu, pôsobila som tri roky ako moderátorka v dennom školskom (teraz už lokálnom) rádiu. Okrem rozprávania do mikrofónu a písania článkov rada pomáham tvorcom so sociálnymi sieťami a prezentáciou na internete. V RK Magazíne pracujem ako redaktorka a web editorka portálu rkmagazin.sk.