Výstavba diaľnice pri Ružomberku sa ešte naplno neobnovila

Ilustračná foto. Zdroj: NDS
Na úseku diaľnice pri Ružomberku sa stále nepracuje naplno, práce boli dlhšie utlmené. Diaľničiari sa v polovici júla dohodli so zhotoviteľom na obnovení výstavby.

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (nom. Sme rodina) privítal dohodu o plnom obnovení stavebných prác na výstavbe úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať. Uviedol to v utorok 2. augusta počas živého vysielania na sociálnej sieti, kde sa venoval aj tejto téme.

Pre mňa je dôležité, že sa na stavbu vrátil život a pokračuje sa vo výstavbe. Nebolo to jednoduché, raz o tom napíšem pamäti,“ povedal v pravidelnom livestreame Doležal k situácii na problematickej, päť rokov meškajúcej diaľničnej stavbe na Liptove. Jeho yyjadrenie priniesla 7. augusta aj agentúra SITA.

Dohoda o pokračovaní stavby a dodržaní termínu

Výstavba takmer 15-kilometrového diaľničného obchvatu Ružomberka bude po niekoľkých mesiacoch zníženia intenzity prác pokračovať naplno. Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) sa na ich pokračovaní už v plnom nasadení dohodla v polovici júla so zhotoviteľom stavby, zároveň naďalej platí aj zmluvný termín ukončenia stavby koncom roka 2023.

Rokovania boli náročné, ale riešenie sme našli a môžeme oznámiť, že na stavbe sa bude pokračovať v plnom režime a bude dýchať svojim životom tak, ako všetky stavby, ktoré NDS buduje,“ potvrdil 18. júla predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko. Na tlačovej konferencii informovali o oživení prác na liptovskom úseku diaľnice.

Do konca roka by sa podľa neho malo dospieť aj k dohode o konečnej cene stavby. Počas výstavby tohto úseku sa vyskytli nepredvídateľné skutočnosti, ktoré treba vyjadriť aj finančne. Dielo utíchlo začiatkom apríla práve pre údajné nevyplácanie vykonaných prác stavbárom zo strany NDS. Následne sa zhotoviteľ stiahol zo stavby a prerušil stavebné práce.

Tunelu Čebrať, ktorý je súčasťou problematického úseku, chýba k prerazeniu ešte približne 45 metrov v južnej rúre a 125 metrov v severnej rúre. „Svetlo na konci tunela by sme mohli uvidieť do dvoch-troch mesiacov,“ očakáva Jacko. Vyjadrenie uviedol 18. júla na spomínanej spoločnej tlačovej konferencii v sídle NDS.

Stavba úseku D1 Hubová – Ivachnová pokračuje

Výstavba obchvatu nepokračuje v plnom nasadení

Zodpovední predstavitelia Ministerstva dopravy a výstavby SR, NDS a zhotoviteľa očakávajú, že práce sa naplno rozbehnú do konca augusta. Ide o dôležitú časť diaľničného prepojenia Slovenska s obchvatom mesta Ružomberok, ktorý má odbremeniť tranzit. Dopravu v centre dolného Liptova kolabuje a v najvyťaženejších dňoch prejazd dosahuje až 60 tisíc áut.

Ani takmer mesiac po ohlásení dohody o obnovení výstavby nenapredujú stavebné práce v plnom rozsahu. „Dohodli sme sa, že práce sa rozbehnú naplno. Zaujímam sa o tento projekt a bude s tým konfrontovať zhotoviteľa. Mám za to, že máme dohodu, aj keď možno im ešte nenabehli prostriedky na účet,“ odpovedal Doležal na otázku, prečo sa nepracuje naplno.

Zástupca konzorcia zhotoviteľa, ktoré stavia úsek liptovskej diaľnice, pre RTVS v stredu 10. augusta potvrdil, že so štátom uzavreli čiastočné dohody, ale pre médiá sa však na základe zmluvy nesmú vyjadrovať. Pokiaľ diaľničiari dodržia dohodu, práce sa naplno rozbehnú do konca augusta.

Na dokončenie obchvatu Ružomberka netrpezlivo čakajú aj obyvatelia mesta a priľahlých obcí. „Takisto máme trpezlivosť s tým, že aj ten nábeh prác sa nedá urobiť zo dňa na deň. Podľa našich informácií, peniaze z NDS nabiehajú ako bolo dohodnuté. Dúfame, že práce sa v plnom rozsahu opätovne obnovia do konca augusta aj na celom telese diaľnice,“ povedal pre RTVS poradca primátora Tomáš Mišovič,

Zástupcovia ministerstva, NDS a zhotoviteľa veria, že aj napriek 4-mesačnému prerušeniu výstavby a utlmeniu stavebných práce, konečný termín odovzdania diaľnice D1 v úseku Hubová – Ivachnová vrátane tunela Čebrať, dodržia a stihnú ho dostavať do konca roka 2023.

Preprojektovanie a zmena trasy

Zhotoviteľom stavby liptovského úseku diaľnice D1 na základe zmluvy ešte z novembra 2013 je združenie stavebných spoločností OHLA ŽS, a. s., Brno (pôvodne OHL ŽS) a Váhostav – SK, a. s., Bratislava. Za viac ako osem rokov výstavbu úseku niekoľkokrát prerušili.

Diaľnicu mali vybudovať pôvodne za 227 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) do roku 2017. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel z pôvodných 2-tisíc metrov zhruba na 3 600 metrov.

To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby aj na zvýšenie zmluvnej ceny, medzitým sa zvýšili ceny stavebných materiálov a prác. Zmluvná cena po uzavretí dodatkov k zmluve vzrástla priebežne takmer na 290 mil. eur a následne zatiaľ na 307 mil. eur bez DPH.

Fotogaléria

Foto: FB/NDS

Zdroj: webnoviny.sk, RTVS

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Podporiť

RK MAGAZÍN je nezávislý spravodajský portál, ktorý informuje o aktuálnom dianí v meste a okrese Ružomberok. Súkromné vydavateľstvo R PRESS vydávalo do konca roka 2022 aj mesačník RK MAGAZÍN, ktorý vychádzal v tlačenej podobe. Ponúkal čítanie magazínového typu o ľuďoch, udalostiach a zaujímavostiach v regióne dolného Liptova. Väčšinu článkov nájdete aj na webe rkmagazin.sk.